تاریخ انتشار : دوشنبه 6 تیر 1401 - 20:45
کد خبر : 92505

بررسی چالش‌های پیش روی بیت کوین

بررسی چالش‌های پیش روی بیت کوین

در روزهای رونق کریپتوکارنسی اغلب افراد از مزیت‌های این بازار و انقلابی که در آینده می‌تواند به پا کند صحبت می‌کردند اما اکنون با ریزش شدید قیمت بیت‌کوین و آلت کوین‌ها معایب رمزارزها پررنگ‌تر شده است. یکی از نقدهای مهمی که به بیت‌کوین وارد می‌شود این است که بیت‌کوین با وجود قدمت حدودا ۱۳ ساله

در روزهای رونق کریپتوکارنسی اغلب افراد از مزیت‌های این بازار و انقلابی که در آینده می‌تواند به پا کند صحبت می‌کردند اما اکنون با ریزش شدید قیمت بیت‌کوین و آلت کوین‌ها معایب رمزارزها پررنگ‌تر شده است.

یکی از نقدهای مهمی که به بیت‌کوین وارد می‌شود این است که بیت‌کوین با وجود قدمت حدودا ۱۳ ساله خود هنوز نتوانسته است چندان جای خود را در سیستم مالی باز کند و درصد بسیار کمی از افراد برای معاملات خود از این سیستم استفاده می‌کند.

هرچند استقبال از رمزارزها در برخی موارد مانند نقل و انتقالات فرامرزی در برخی نقاط جهان محبوب است اما غالبا افراد به قصد سرمایه‌گذاری و منتفع شدن از افزایش قیمت رمزارزها وارد این بازار می‌شوند و تمایل به استفاده از ارزهای دیجیتال در پرداخت‌های روزانه اندک است.

دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد از جمله اینکه بیت‌کوین در تبادلات مالی، کند، پر هزینه و بسیار پرنوسان است.

در واقع افراد برای خرید یک قهوه از بیت کوین استفاده نمی‌کند، از طرف دیگر در حالتی که استیبل کوین‌های با ثبات و یا حتی مسترکارت و ویزا کارت با سهولت استفاده بالا وجود دارد چرا باید از بیت کوین استفاده کرد؟

برای غلبه بر مشکلات پیش روی بیت کوین راه‌حل‌هایی ارایه شده است.

 

راه حلی برای برای بهبود شبکه بیت کوین

برای حل مشکلات کندی و هزینه بالای شبکه بلاکچین بیت کوین، شبکه لایتنینگ ارائه شده است.

شبکه لایتنینگ بیت‌کوین (LN) شبکه لایه دومی است که به شبکه بیت‌کوین اضافه شده است که امکان انجام تراکنش‌ها را بین طرف‌های خارج از بلاکچین فراهم می‌کند که تراکنش‌های خارج از زنجیره نامیده می‌شوند. شبکه لایتنینگ اغلب به عنوان یک تغییر دهنده بازی در تکامل ارز دیجیتال در نظر گرفته شده و هدف آن سرعت بخشیدن به زمان پردازش تراکنش و کاهش هزینه‌های مرتبط با بلاکچین است. این شبکه توسط دو توسعه دهنده، Thaddeus Dryja و Joseph Poon، در سال ۲۰۱۵ طراحی شد.

اگرچه شبکه لایتنینگ از زمان آغاز به کار خود رشد و توسعه را تجربه کرده است، اما همچنان چالش هایی وجود دارد. نوسانات قیمت بیت‌کوین مانع از تبدیل شدن کریپتو به روشی گسترده برای پرداخت برای تراکنش‌های مصرف‌کننده و تجاری شده است. همچنین، استفاده از شبکه لایتنینگ دارای هزینه هایی است زیرا تراکنش‌ها هنوز باید روی بلاک چین انجام شوند.

در این مقاله دلیل نیاز به شبکه لایتنینگ و سه مشکلی که شبکه با آن مواجه است را بررسی کرده و همچنین، آینده شبکه لایتنینگ بیت‌کوین را با بررسی پیشرفت‌های فناوری اخیر که می‌تواند شبکه را در سال‌های آینده تحت تأثیر قرار دهد و بهبود بخشد، مرور می‌کنیم.

چرا لایتنینگ ضروری است؟

با افزایش محبوبیت بیت کوین، تراکنش‌های بیشتری در شبکه بلاک چین انجام می‌شود. فناوری بلاک چین اساسا یک پایگاه داده مشترک است که در آن دفتر کل توزیع شده به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا تمام تراکنش‌های ثبت شده را مشاهده کنند. تراکنش هایی که در شبکه بلاک چین انجام می‌شود، تراکنش‌های زنجیره‌ای نامیده می‌شوند.

داشتن نسخه‌هایی از داده‌های توزیع‌شده بین شرکت‌کنندگان شبکه به جلوگیری از مسائل و اختلافات مربوط به تراکنش‌ها و همچنین جلوگیری از کلاهبرداری کمک می‌کند. به عنوان مثال، اگر شخصی یک شبکه را هک کند و جزییات یک تراکنش را تغییر دهد، کپی‌های موجود در دفتر کل توزیع‌شده را می‌توان بررسی کرد و کلاهبردار معامله می‌تواند متوقف شود

مسئله مقیاس پذیری بیت کوین

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ،   با این حال، از آنجایی که همه شرکت‌کنندگان یا گره‌ها کپی‌هایی از تراکنش‌ها را دریافت می‌کنند، فرآیند اعتبارسنجی تراکنش‌ها توسط هر گره – که ماینر نامیده می‌شود – می‌تواند سیستم را به‌ویژه در دوره‌هایی که حجم تراکنش‌های بالا است، با مشکل مواجه کند.

در نتیجه، بیت‌کوین با مشکل مقیاس پذیری مواجه شده است، به این معنی که وقتی شبکه سعی می‌کند تراکنش‌های بیشتری را به طور همزمان پردازش کند، چالش هایی وجود دارد. برای اینکه بیت‌کوین به سطح بعدی حرکت کند و داده‌های بیشتری را پردازش کند، شبکه نیاز به ایجاد مقیاس دارد که امکان پردازش سریع و کارآمد تراکنش‌های بیشتری را فراهم می‌کند.

تأخیر در شبکه منجر به کارمزد تراکنش‌های بالاتر شده است زیرا ماینرها برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها زمان بیشتری نیاز دارند. همچنین، شرکت‌کنندگان گاهی اوقات می‌توانند هزینه بیشتری را برای پردازش سریع تر تراکنش‌های خود بپردازند. شبکه لایتنینگ بیت‌کوین برای کمک به بهبود زمان پردازش، ایجاد مقیاس پذیری و کاهش هزینه تراکنش‌های شبکه معرفی شد.

به طور خلاصه، شبکه لایتنینگ به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا بیت کوین‌ها را بدون هیچ هزینه‌ای با استفاده از کیف پول دیجیتال خود بین یکدیگر انتقال دهند. در این حالت کانال‌های پرداخت بین دو کاربر ایجاد می‌شود تا بتوانند با یکدیگر تراکنش‌های خارج از زنجیره داشته باشند. شبکه لایتنینگ لایه دیگریست که به بلاک چین بیت‌کوین اضافه شده است تا بتواند پرداخت‌های خرد را بین کاربران پردازش کند.

هدف این شبکه ایجاد کانال هایی بود که در آن پرداخت‌ها بین کاربران بدون هیچ کارمزد یا تاخیری انجام شود. با انجام تراکنش‌های خارج از زنجیره، زمان پردازش و تعداد تراکنش‌های انجام شده بهبود می‌یابد.

اما در این زمینه نیز مشکلاتی وجود دارد.

 

مشکلات شبکه لایتنینگ

لایتنینگ مشکل کارمزد تراکنش بیت‌کوین را به طور کامل حل نمی‌کند

شبکه لایتنینگ اغلب به عنوان راه‌حلی برای مشکل افزایش کارمزد تراکنش بیت‌کوین معرفی می‌شود. طرفداران آن ادعا می‌کنند که کارمزد تراکنش‌ها، که یکی از پیامدهای مستقیم شبکه مسدود شده بیت‌کوین است، پس از اینکه این فناوری تراکنش‌ها را از بلاک چین اصلی حذف کرد، کاهش می‌یابد.

اما ازدحام تقاضای انتقالات یکی از چندین عاملی است که بر کارمزد تراکنش‌های آن تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، کارمزد ارز دیجیتال خود جزء بزرگی از هزینه‌های کلی شبکه لایتنینگ است.

 

هزینه‌های افتتاح و بسته شدن کانال‌ها

به طور خاص، هزینه‌ها شامل دو بخش می‌شوند. بخش اول شامل کارمزد هزینه های تراکنش بیت کوین به منظور باز و بسته شدن کانال‌ها بین طرفین است. اگرچه شبکه لایتنینگ امکان پرداخت بین دو طرف را فراهم می کند، معامله باید از طریق زنجیره ای انجام شود.

سپس دو طرف می توانند چندین تراکنش را بین یکدیگر پردازش کنند، اما پس از تسویه صورت حساب، باید یک تراکنش پایانی برای مبلغ تسویه شده در بلاک چین ثبت کنند.

هزینه دوم مربوط به هزینه‌های مسیریابی است. علاوه بر کارمزد تراکنش برای باز کردن و بستن کانال‌ها، هزینه مسیریابی جداگانه‌ای برای انتقال پرداخت‌ها بین کانال‌ها وجود دارد. از آنجایی که هزینه‌های شبکه لایتنینگ بسیار کم است، در تئوری، باید مشارکت‌کنندگان بیشتری را جذب کند.

با این حال، اگر هزینه‌ها برای مسیریابی پرداخت‌ها بین گره‌ها بسیار کم باشد، ممکن است هیچ انگیزه‌ای برای گره‌ها برای تسهیل پرداخت‌ها وجود نداشته باشد. همچنین، از آنجایی که کسب‌وکارها شبکه لایتنینگ را به عنوان روشی برای پرداخت می‌پذیرند، ممکن است هزینه‌هایی نیز دریافت کنند.

این مشکل با رویکردی که سایر ارزهای دیجیتال برای افزایش تجارت پرداخت خود در پیش گرفته اند، در تضاد است.

 

همیشه آنلاین ماندن گره‌ها (نودها) را مستعد می‌کند

گره‌ها در شبکه لایتنینگ بیت‌کوین باید همیشه آنلاین باشند تا بتوانند پرداخت‌ها را ارسال و دریافت کنند. از آنجایی که طرف‌های درگیر در تراکنش باید آنلاین باشند و از کلیدهای خصوصی خود برای ورود به سیستم استفاده می‌کنند، این احتمال وجود دارد که در صورت به خطر افتادن رایانه نگه‌داری کننده کلیدهای خصوصی، رمزارزها به سرقت بروند.

با این حال، نگه‌داری رمزارزها در ولت‌های سرد، که امن‌ترین روش در نظر گرفته می‌شود، در شبکه لایتنینگ امکان‌پذیر است.

 

ریسک معاملات آفلاین

آفلاین شدن مجموعه مشکلات خاص خود را در کانال لایتنینگ ایجاد می‌کند. به گفته درایجا، در چنین شرایطی این امکان وجود دارد که یکی از طرفین مبادله شبکه را در زمان غیب طرف دیگر، مسدود کرده و وجوهی را به سرقت برد.

این موضوع به عنوان Close Channel Fraudulent شناخته می‌شود. یک دوره زمانی برای اعتراض در مورد بسته شدن یک کانال وجود دارد، اما غیبت طولانی مدت یکی از طرفین می‌تواند منجر به انقضای آن دوره شود.

 

حملات مخرب

خطر دیگر برای شبکه ازدحام ناشی از یک حمله مخرب است. اگر کانال‌های پرداخت شلوغ شوند و هک یا حمله مخربی رخ دهد، ممکن است کاربران به دلیل ازدحام نتوانند پول خود را به سرعت پس بگیرند.

به گفته درایجا، «انقضای اجباری بسیاری از تراکنش‌ها ممکن است بزرگ‌ترین خطر سیستماتیک در هنگام استفاده از شبکه لایتنینگ باشد».

اگر یک طرف مخرب‌، کانال‌های متعددی ایجاد کند و آنها را مجبور به انقضا همزمان کند که به زنجیره بلوکی پخش می‌شود، ازدحام ایجاد شده می‌تواند ظرفیت بلوک را تحت تأثیر قرار دهد. یک مهاجم مخرب ممکن است از ازدحام برای سرقت وجوه از طرف‌هایی استفاده کند که به دلیل ازدحام نمی‌توانند وجوه خود را برداشت کنند.

 

نوسانات قیمت بیت کوین

ظهور شبکه لایتنینگ همچنین قرار است از زنده بودن بیت‌کوین به عنوان رسانه‌ای برای تراکنش‌های روزانه خبر دهد. مشتریان می‌توانند کانال‌های پرداخت را با مشاغل یا افرادی که مرتباً با آنها معامله می‌کنند باز کنند. به عنوان مثال، آنها می‌توانند کانال‌های پرداخت را با صاحبخانه یا فروشگاه تجارت الکترونیکی مورد علاقه خود باز کنند و با استفاده از بیت‌کوین معامله کنند.

محبوبیت بیت‌کوین یک شمشیر دولبه است، زیرا افزایش توجه باعث جلب سرمایه‌گذاری می‌شود، اما معامله‌گران بیشتری را نیز جذب می‌کند که نوسانات قیمت در ارز دیجیتال را افزایش می‌دهند.

نوسانات قیمت، استفاده از بیت‌کوین را به عنوان روشی برای پرداخت در هنگام قیمت‌گذاری محصولات را برای فروش به مشتریان یا خرید موجودی از تامین‌کنندگان با چالش مواجه می‌کند.

به عنوان مثال، فرض کنید یک شرکت باید یک فاکتور به تامین‌کننده بیت‌کوین خود بپردازد. به طور معمول، تامین‌کنندگان به مشتریان خود زمان می‌دهند تا ۳۰ روز آینده پرداخت کنند. اگر قیمت بیت‌کوین در طول این دوره، ۱۰ درصد افزایش یافته باشد، کسب و کار باید ۱۰ درصد دیگر ارز فیات یا ارز دیجیتال دیگری را برای تبدیل به بیت‌کوین و پرداخت فاکتور ارائه دهد.

این ریسک مبادله‌ای به این دلیل وجود دارد که مشتریان ممکن است تجارت را با ارز فیات و نه بیت‌کوین انجام دهند. ریسک مبادله همچنین برای تراکنش‌های مصرف‌کننده وجود دارد، زیرا حقوق یا دستمزد بیشتر افراد به بیت‌کوین پرداخت نمی‌شود و تبدیل پول فیات به بیت کوین سبب شلوغی شبکه آن خواهد شد.

در نتیجه، تأثیر کلی شبکه لایتنینگ بر کاهش کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین ممکن است محدود باشد زیرا رمزارز هنوز به‌عنوان روش پرداخت مورد استفاده قرار نگرفته است.

 

آینده شبکه لایتنینگ بیت کوین

همچنان چالش‌هایی با شبکه لایتنینگ بیت‌کوین و توانایی آن در افزایش مقیاس وجود دارد.

با این حال تیم اصلی این فناوری کاهش شدید کارمزدها و اضافه کردن چند ویژگی دیگر را در اهداف خود گنجانده و به پیشرفت‌های قابل توجهی در این زمینه دریافته‌اند.

لایتنینگ در ابتدا اندازه کانال را به حداکثر ۰.۱۶۷۷ بیت‌کوین محدود کرده بود، اما در سال ۲۰۲۰ اعلام شد که محدودیت‌ها حذف خواهند شد تا مشتریان بتوانند کانال‌های بزرگ تری داشته باشند. این کانال‌های “Wumbo” برای افزایش استفاده و کاربرد شبکه لایتنینگ برای مصرف‌کنندگان و مشاغل طراحی شده‌اند.

یکی از امیدوارکننده‌ترین موارد استفاده اولیه، مبادلات ارزهای دیجیتال است. در اوایل سال ۲۰۲۲، صرافی Kraken اعلام کرد که از شبکه لایتنینگ پشتیبانی می‌کند.

این شبکه برای افزایش امنیت از برج مراقبت استفاده می‌کند. برج مراقبت اشخاص ثالثی هستند که برای جلوگیری از کلاهبرداری در شبکه لایتنینگ بر روی گره‌ها اجرا می‌شوند. برج مراقبت یا شخص ثالث می‌تواند معاملات را نظارت کند و به جلوگیری از بسته شدن کانال تقلبی کمک کند

شبکه لایتنینگ می‌تواند یک میلیون تراکنش در ثانیه را پردازش کند. بلاک چین اصلی بیت‌کوین می‌تواند حدود ۷ تراکنش در ثانیه پردازش کند.

 

حرف آخر

شبکه لایتنینگ یک مفهوم همیشه در حال تکامل است که احتمالاً تفاوت قابل توجهی در بلاکچین بیت‌کوین ایجاد خواهد کرد. با این حال، این شبکه ممکن است راه‌حلی برای تمام چالش‌های پیش روی بیت‌کوین نباشد. همچنین، با ایجاد تغییرات و بهبودهای جدید در شبکه، احتمال بروز مشکلات جدید نیز در اکوسیستم ارز دیجیتال وجود دارد. این موضوع به تحقیق و توسعه فناوری جدید در آینده بستگی دارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....