تاریخ انتشار : شنبه 28 بهمن 1402 - 20:56
کد خبر : 158033

دکتر محمد رسولی ( شاهنامه شناس)

بررسی تخصصی شاهنامه توسط دکتر محمد رسولی

بررسی تخصصی شاهنامه توسط دکتر محمد رسولی

اختصاصی اقتصاددان :  موسسه ی فرهنگی بزرگمهر حکیم به مدیریت دکتر محمد رسولی( شاهنامه شناس مشهور ) در تاریخ پنج شنبه بیست و ششم بهمن ۱۴۰۲ نشست بررسی تخصصی شاهنامه با موضوع « بر آمدن فریدون » را در خانه ی اندیشمندان علوم انسانی برگزار کرد. در این نشست که با حضور صاحب نظران و

اختصاصی اقتصاددان :  موسسه ی فرهنگی بزرگمهر حکیم به مدیریت دکتر محمد رسولی( شاهنامه شناس مشهور ) در تاریخ پنج شنبه بیست و ششم بهمن ۱۴۰۲ نشست بررسی تخصصی شاهنامه با موضوع « بر آمدن فریدون » را در خانه ی اندیشمندان علوم انسانی برگزار کرد.

در این نشست که با حضور صاحب نظران و متخصصین در رشته های گوناکون، از جمله متخصصین علوم ادبیات، اقتصاد، سیاسی، حقوقی،تاریخی و جامعه شناسی برگزار شد ،بخش برآمدن فریدون مورد بررسی تخصصی و کنکاش علمی قرار گرفت.

دکتر شبستری، روانشناس گفت: مفاهیم مهم روانشناسی در ادبیات ما و از جمله و به ویژه در شاهنامه وجود دارد. به حدی که گاهی دقیقا معادل تعاریف مسایل روانکاوی و تاثیر روان بر تن را که در دانش پیشرفته روز این علم در دانشگاهها بررسی می کنیم، همان را در ادبیات کهن ایران و شاهنامه پیدا می بینیم.
پروفسور بهنام ملکی اقتصاد دان برجسته ی ایران گفتند « دقت در همین بخش های محدود و ابیات معدود از شاهنامه که در این جلسات فرصت بررسی آنها را پیدا می کنیم، بنده را که دارای تجربه ی مسیئولیت های مدیریتی در کشور هستم، به این نتیجه می رساند که حتاعمل کردن به همین ابیات شاهنامه می تواند کلی اوضاع جامعه و کشور ما را متحول و بهتر کند. اگر هر کدام ما در زندگی فردی و جمعی و همچنین در تصمیم گیری های کلان به مفاهیم شاهنامه و تجارب مندرج در این تاریخ عظیم توجه و عمل کنیم، و به تاسی از همین بخش فربدون ، نیکان، کاردانان،نخبگان و دلسوزان را در مصادر و مناصب کشور قرار دهیم ، خیلی از مشکلات حل و روند رو به رشد در جامعه شکل می گیرد. بنا بر این از این منظر هم بنده متوجه اهمیت شاهنامه هستم.

پروفسور بهنام ملکی مدیر و صاحب پایگاه خبری،تحلیلی اقتصاددان افزود« با توجه به اهمیت شاهنامه» پایگاه خبری،تحلیلی اقتصاددان آمادگی هر نوع همکاری علمی و رسانه ای با موسسه ی فرهنگی بزرگمهر حکیم در باره ی شاهنامه و نیز کمک رسانه ای به دوستان متخصص در باره ی شاهنامه و دانش های مندرج در آن ( مانند اقتصاد و جامعه و حقوق و…) دارد.

سپس استاد دکتر محمد رسولی، گفت:
یکی از مهم ترین نکات در داستان فریدون در شاهنامه که کمتر کسی به آن توجه کرده است اینکه:
فریدون پس از نجات کشور از دست ضخاکیان، نخستین کاری که می کند امور اداری و سیاسی و اجتماعی کشور را به دست افراد شایسته می دهد و دست بدان را از کارها کوتاه می نماید.
از دیگر کارهای مهم فریدون این است که « حتا ضحاک را که ستمگرترین فرد و بدترین آدم است را نمی کشد و اعدام نمی کند. فریدون دادگر و ایران ساز؛ با اعدام نکردن ضحاک به اعدام نه گفت و با آن کار ارزنده، چرخه ی خشونت را در جامعه قطع کرد و همت خود و ملت را صرف بازسازی ایران نمود که همه ی این نکات در لابه لای ابیات شاهنامه نهفته است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....