تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 دی 1400 - 20:58
کد خبر : 71877

اقتصاد بحرانی ترکیه در پی طرح ارزی اردوغان

اقتصاد بحرانی ترکیه در پی طرح ارزی اردوغان

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: • بحران در اقتصاد ترکیه • اعتراض شدید مجامع اقتصادی به طرح ارزی اردوغان • حمله شدید رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه به اردوغان • انجمن صنعتگران و بازرگانان، اتاق اصناف استانبول، مرکز اتاق ها و بورس های ترکیه به سیاست

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:
• بحران در اقتصاد ترکیه
• اعتراض شدید مجامع اقتصادی به طرح ارزی اردوغان
• حمله شدید رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه به اردوغان
• انجمن صنعتگران و بازرگانان، اتاق اصناف استانبول، مرکز اتاق ها و بورس های ترکیه به سیاست جدید اقتصادی ترکیه شدیداً اعتراض کردند.

در نشست شهرداران که در شهر قیصری برگزار شد قلیچ دار اوغلو رهبر حزب C.P.H (جمهوریت خلق پارتی سی) ضمن حمله شدید به مدیران بانک مرکزی ترکیه گفت:
آنها در خدمت قدرت حاکمیت هستند چنین رسوایی هرگز در ترکیه دیده نشده است.
او گفت کسی که دولت را اداره می کند باید به هر پنی که خرج می شود پاسخگو باشد.
و گفت یکی می آید و او با جوانان خلاق ما با هم ترکیه را قدرتمند خواهیم کرد.
قلیچ دار اوغلو گفت نرخ سود بانک مرکزی یک واحد کاهش یافت، با این کاهش بانک مرکزی به بانک های داخلی پول و اعتبار می دهد، سود به جیب چه کسی می رود، نه کشاورز، نه بازنشسته، نه مردم عادی، درآمد به آن هایی می رسد که دلار در جیبشان دارند.

او اضافه کرد که امروزه ۶۳ درصد از حساب های بانکی دلاری است و بقیه لیر و مردم فقیر ترکیه از لیر استفاده میکنند.
قلیچ دار اوغلو گفت داماد و پدر داماد به طور مخفیانه و غیر قانونی پول ها را از بین بردند حالا دلار در مقابل لیر و تقابل آن چقدر است؟
این یک شَر سازمان یافته است.

از سوی دیگر حصار جیکلی اوغلو رئیس TOBB (رئیس اتاق ها و بورس های ترکیه) گفت:
برای آرامش بازار باید برنامه ریزی و اقدامات سریع صورت گیرد او گفت برای پنجمین بار بانک مرکزی باز هم در حوزه ارز دخالت کرد و برابری نرخ دلار را که به نرخ ۱۷ رسیده بود وارد مرحله ۱۹ لیر در برابر یک دلار کرد. او در حساب توییتر خود نوشت که تلاطم بازار بسیار نگران کننده و بر بسیاری از شرکت ها تاثیر منفی گذاشته است.

به دنبال بحران اقتصادی در بازارهای ترکیه رئیس توسیاد (انجمن صنعتگران و بازرگانان ترکیه)، اردال باغچه وان رئیس اتاق اصناف استانبول و آقای حصار جیگلی اوغلو اعلام کردند که با برنامه اقتصادی جدید دولت، نمی توان به نتایج مطلوب رسید و خواستار معکوس شدن آن یعنی افزایش بهره بانکی شدند.

انجمن صنعتگران و بازرگانان ترکیه طی یک بیانیه سرگشاده رسمی اعلام کرد که در نتیجه بی ثباتی که در بازار اخیراً تجربه کرده ایم تسریع تورم، سرکوب سرمایه گذاری ها صورت می گیرد و حتی اگر این چهارچوب اقتصادی ادامه یابد ایجاد بی ثباتی کرده و تورم را شدیدتر میکند.
توسیاد به ریسک شدید این فرایند که منجر به کاهش شدید اشتغال و حرکت های اقتصادی میشود تاکید کرده و گفت ادامه امر عامل فقیر شدن سریع کشور خواهد شد و نیز در این نامه آمده است که باید به قواعد عمومی پذیرفته شده علم اقتصاد که مورد حمایت صنعت گران، بازرگانان و ذینفعان است برگردیم، که همان عملکرد بازار آزاد است، و اعلام شد که باید سیاست های مبتنی بر قانون را اجرا کنند که به نفع اقتصاد کشور است.

م.حاجی زاده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....