تاریخ انتشار : دوشنبه 8 دی 1399 - 13:45
کد خبر : 29665

با قیمت های دستوری کالای خوب صادر نمی‌شود

با قیمت های دستوری کالای خوب صادر نمی‌شود

مناقبی، عضو هیئت رئیسه مجمع واردات، قیمت دستوری برای کالاهای تولید داخل را منجر به از دست رفتن بازارهای هدف صادراتی عنوان کرد.   علیرضا مناقبی صادرات را در برهه کنونی هم درد و هم درمان خواند و تصریح کرد: صادرات فقط به معنای خروج کالا از کشور نیست؛ بلکه بایستی بازاری خوب برای تولیدات

مناقبی، عضو هیئت رئیسه مجمع واردات، قیمت دستوری برای کالاهای تولید داخل را منجر به از دست رفتن بازارهای هدف صادراتی عنوان کرد.

 

علیرضا مناقبی صادرات را در برهه کنونی هم درد و هم درمان خواند و تصریح کرد: صادرات فقط به معنای خروج کالا از کشور نیست؛ بلکه بایستی بازاری خوب برای تولیدات داخل کشور مهیا نمود.

وی این رویه را نیازمند تولیدی با کیفیت و البته دارای قیمتی مناسب دانست و افزود: تولید خوب با قیمت دستوری هیچگاه نتیجه نداده است و در این ۴۱ سال عملا مضرات آن را دیده ایم. ما عملا بر طبلی کوبیده ایم که صدای خوبی از آن شنیده نمی شود.

در اقتصاددان  به نقل از بازار ، مناقبی تولید با قیمت دستوری را منتج به صادراتی بی کیفیت و بی منطق عنوان کرد و گفت: این صادرات به معنای خروج کالا از کشور و صدور به خارج از مرزها دیده نمی شود؛ بلکه تولید صادراتی می تواند به مصرف داخلی برسد و یا به کشوری دیگر به فروش برسد.

وی با بین این تولید، هرگونه خروج کالا از دست تولید کننده و مصرف آن در داخل یا خارج از کشور را به یک صادرات تشبیه کرد و افزود: در این راستا تولید باید بر یک پایه استوار باشد و ادامه حیات دهد؛ حال برای شکوفا و پویا شدن این صادرات، نخست باید کیفیت آن را حفظ کرد.

مناقبی با اعلام اینکه کیفیت کالای تولیدی بایستی مورد تایید یک مصرف کننده اعم از افراد هم زبان یا غیر همزبانِ تولید کننده باشد، ادامه داد: اگر کیفیت مورد تایید قرار گرفت، قدرت رقابت قیمتی باید با کالای مشابهِ خارج از محدوده های صادارتی صورت گیرد.

وی روند ذکر شده را به یک صادراتِ درمان محور تشبیه کرد که اقتصاد را رو به جلو می برد، اظهار کرد: نمی گوییم مسئولین کاری نکرده اند ولی اگر انچه مسئولان با آب و تاب تعریف می کنند، وجود داشت، تا این میزان داد تولیدکننده، مردم، صادر کننده و مسئولانِ پیشین شنیده نمی شد.

کالای بی کیفیت چشم بازارهای صادراتی را کور می کند
همچنین محمدرضا یزدی زاده، کارشناس امور مالیاتی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای تامین مالیِ ریالی و ارزی پایداری است، اظهار کرد: این دو به معنای درآمدزایی از طریق مالیات و نیز صادرات غیر نفتی است.

وی در این راستا، صادرات را بعنوان یکی از ستون های اقتصاد مقاومتی و دارای اهمیت بسیار زیاد برشمرد و تصریح کرد: صادرات فقط ناظر بر کیفیت و قیمت رقابتی نیست؛ بلکه یکی از بزرگ ترین ضعف های ما عدم تداوم صادرات از سوی صادرکننده است.

یزدی زاده با اعلام اینکه صادرکننده زحمات زیادی برای یافتن بازارهای صادراتی می کشد ولی به محض شروع صادرات، سیاستی متناقض در کشور جلوی کار او را سد می کند، اعلام کرد: یک ویزیتور اگر جنسی با قیمت خوب داشته باشد، چنانچه مشتری احساس نماید که او قادر به تداوم در تامین کالای مورد نیاز نیست، هرگز خرید نخواهد کرد.

وی به از دست دادن بازارهای آسیای میانه، سوریه و حتی عراق درپی صادرات اجناس بی کیفیت انتقاد کرد و افزود: وقتی اجازه می دهیم هر کالایی با هر کیفیتی از کشور خارج شود، به از دست رفتن بازار برای ما و واگذار شدن آن به سایرین می انجامد.

یزدی زاده لزوم استانداردسازی اجناس صادراتی را متذکر شد و گفت: هرچند قیمت ها بالا می رود اما باید استانداردهای مختلف در قالب قیمت های متفاوت ارائه گردد؛ نه اینکه یک جنس بدون استاندارد و قیمت متناسب به خارج صادر شود.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....