تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 فروردین 1401 - 20:42
کد خبر : 84436

با این میزان هزینه جاری در کشور چه جوابی برای نسل آینده داریم؟

با این میزان هزینه جاری در کشور چه جوابی برای نسل آینده داریم؟

از بودجه ۱۳۲۷ همتی (هزار میلیارد تومان) سال گذشته، به طور مشخص، ۷۰۰ همت آن بابت حقوق کارکنان و بازنشستگان لشگری و کشوری پرداخت شد. اقتصاددان: استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت:از بودجه ۱۳۲۷ همتی (هزار میلیارد تومان) سال گذشته، به طور مشخص، ۷۰۰ همت آن بابت حقوق کارکنان و بازنشستگان لشگری و کشوری پرداخت شد.

از بودجه ۱۳۲۷ همتی (هزار میلیارد تومان) سال گذشته، به طور مشخص، ۷۰۰ همت آن بابت حقوق کارکنان و بازنشستگان لشگری و کشوری پرداخت شد.

اقتصاددان: استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت:از بودجه ۱۳۲۷ همتی (هزار میلیارد تومان) سال گذشته، به طور مشخص، ۷۰۰ همت آن بابت حقوق کارکنان و بازنشستگان لشگری و کشوری پرداخت شد. و تقریباً یک هفتم آن یعنی ۱۳۶ همت بابت پروژه های عمرانی – که نقش توسعه ای در کشور دارند – اختصاص یافت.

به گزارش بولتن نیوز، ما در سال پیش ۲۰۰ همت نفت فروختیم و ۳۰۰ همت مالیات وصول کردیم و ۱۷۷ همت اوراق بدهی یعنی آینده فروشی کردیم و ۷ درصد هم از صندوق توسعه ملی برداشت کردیم تا تقریبا بتوانیم حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت را پرداخت کنیم.

سوال منطقی که در ذهن عقول جامعه می روید آن است که این اژده های هفت سر نظام اداری که منابع توسعه ای کشور را با این اشتها می بلعد ، چقدر بهره وری عاید کشور می کند؟ (البته ما فقط به پول دسر غذا اژدها یعنی پرداخت حقوق و دستمزد را حساب کردیم ) .

بر اساس اعلام سازمان ملی بهره وری، به طور میانگین کشورهای آسیایی عضو APO در دوره زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ سهم ۳۰ درصدی از رشد اقتصادی را از محل بهره وری تجربه کرده اند، حال آنکه سهم و بهره وری کل عوامل تولید در رشد اقتصادی کشورمان تقریبا ً صفر بوده است.

«در هدفگذاری برنامه ششم توسعه، ما باید ۲٫۸ درصد سالانه ، رشد بهره وری کل عوامل تولید را تجربه می کردیم ولی تا پایان سال ۱۳۹۸ رشد منفی ۵ درصد بهره وری را در کشورمان رقم زدیم .

براستی آیا نهاد گرایی می تواند مشکل بهره وری را درکشور حل کند ؟ یعنی ما یک سازمانی به همین نام در در زیر نظر معاون رئیس جمهور ایجاد کردیم ولی شاهد هیچ اتفاقی مثبتی در طول حیات این سازمان نبودیم؟ براستی اگر این سازمان را تعطیل کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

رئیس جمهور محترم نیز در آذرماه سال گذشته در جلسه تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به مجلس شورای اسلامی باز بر این موضوع تصریح کردند که: «رشد اقتصادی ۸ درصدی را هدفگیری کرده ایم که ۳٫۵ درصد از افزایش بهر ه وری و ۴.۵ درصد با افزایش سرمایه گذاری این رشد را محقق خواهیم کرد».

به نظر شما چه باید کرد؟ به خاطر داشته باشید که شاه ملعون در کتاب پاسخ به تاریخ در سال ۵۶ گفت که من از عهده همه چیز در این کشور برآمدم الا نظام اداری (دیوان سالاری).

و این نظام اداری است که همانند نخ تسبیح تمامی وزارتخانه ها و سازمان ها را بهم مرتبط می کند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....