تاریخ انتشار : دوشنبه 14 اسفند 1402 - 12:08
کد خبر : 159830

بازی دوگانه اردوغان

بازی دوگانه اردوغان

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در حالی برای شرکت در نشست دیپلماتیک آنتالیا به ترکیه سفر کرده که آنکارا همچنان به موازنه ظریف خود میان غرب و روسیه ادامه می‌دهد. گفتنی است مجمع سالانه دیپلماتیک آنتالیا برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ آغاز به کار کرده و امسال نیز قرار است ۲۰ نفر از سران

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در حالی برای شرکت در نشست دیپلماتیک آنتالیا به ترکیه سفر کرده که آنکارا همچنان به موازنه ظریف خود میان غرب و روسیه ادامه می‌دهد.
گفتنی است مجمع سالانه دیپلماتیک آنتالیا برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ آغاز به کار کرده و امسال نیز قرار است ۲۰ نفر از سران کشورهای مختلف و نزدیک به ۱۰۰ نفر از وزرا و مقامات دیپلماتیک از سراسر جهان در آن حضور داشته باشند. در همین رابطه است که گفت‌وگوی دوجانبه سرگئی لاوروف با‌ هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه در این مجمع دیپلماتیک از منظر کارشناسان بسیار حائز‌اهمیت است.
آنچه مقامات ترکیه در خصوص این دیدار اعلام کرده‌اند، این است که ترکیه همچنان آمادگی خود را برای میانجیگری میان روسیه و اوکراین اعلام کرده است، اما یکی از محورهای مهم دیدار وزرای دستگاه دیپلماسی ترکیه در خصوص مناسبات دو کشور در خاورمیانه، شمال آفریقا و دریای سیاه بوده است.
طبق گزارشی که در این خصوص سایت المانیتور منتشر کرده، دو روز قبل از برگزاری نشست آنتالیا، رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه از طرح جدید خود با هماهنگی سازمان ملل برای دستیابی به توافقی در مورد مکانیسم ایمنی جدید برای ترافیک تجاری در دریای سیاه رونمایی کرد. دامنه این توافق نامشخص است، اما ریچارد گوان مدیر سازمان ملل در گروه بین‌المللی بحران در اوایل این هفته به المانیتور گفته که هدف احتمالا متعهد کردن روسیه و اوکراین برای جلوگیری از حمله به کشتی‌های غیرنظامی در دریای سیاه است.
از سوی دیدار زمان‌بندی سفر وزیر خارجه روسیه به ترکیه نشان می‌دهد علیرغم موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو و بهبود چشمگیری که در روابط میان آنکارا با آمریکا و اروپا حاصل شده، این کشور همچنان وزنه تعادلی ظریف خود برای همکاری با روسیه را نیز حفظ کرده است. مذاکرات ترکیه با روسیه در آنتالیا در شرایطی برگزار شده که ترک‌ها علاوه بر اینکه با طرح آلمان مبنی بر سپر آسمان اروپا با هدف بازدارندگی روسیه موافقت کرده‌اند، بلکه برای خرید ۴۰ فروند هواپیمای جنگنده F-16 نیز با آمریکا به توافق رسیده‌اند.

بازی دوگانه ترکیه

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ، نکته مهم دیگر این است که ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو، حالا به عنوان یکی از شرکای تامین مهمات اوکراین به رهبری جمهوری چک نیز تبدیل شده است. در این رابطه پتر پاول رییس‌جمهوری چک در کنفرانس امنیتی مونیخ که ماه گذشته برگزار شد، طرح جمع‌آوری بودجه برای تامین ۸۰۰ هزار گلوله جدید کالیبر ۱۵۵ و ۱۲۲ میلیمتری به اوکراین را از منابع غیر‌اتحادیه اروپا ارائه کرد. بنا بر گزارش‌ها، چندین کشور اروپایی از این طرح حمایت کردند و مارک روته، نخست‌وزیر هلند، متعهد شد بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به این طرح کمک کند. از سوی دیگر گفته می‌شود ترکیه به نوبه خود در حال همکاری با ایالات متحده برای ارسال گلوله‌های ۱۵۵ میلیمتری به اوکراین به عنوان بخشی از حمایت نظامی خود از این کشور جنگ زده است؛ امری که قرار است علاوه بر فرانسه، ۱۵ کشور اتحادیه اروپا نیز در آن حضور و مشارکت داشته باشند.
سون آرنولد پژوهشگر مدعو در موسسه بین‌المللی آلمان معتقد است با حضور و موافقت فرانسه با پیوستن به طرح جمهوری چک، احتمالا فشارهای اتحادیه اروپا روی یونان و قبرس به عنوان مخالفان حضور ترکیه در این طرح افزایش یابد. علاوه بر این جف فلیک سفیر ایالات متحده در آنکارا ماه گذشته فاش کرد وزارت دفاع کشورش در حال ساخت سه خط مهمات در تگزاس براساس قرارداد با یک شرکت دفاعی ترکیه است. وی گفت: ما با صنعت دفاعی ترکیه برای تقویت ذخایر مهم خود همکاری می‌کنیم که باید پس از کمک بی‌سابقه ما به دفاع اوکراین در برابر روسیه، دوباره پر شوند.
به گفته این دیپلمات ارشد آمریکایی تا سال آینده، تخمین زده می‌شود که ۳۰ درصد از کل گلوله‌های ۱۵۵ میلیمتری ساخته‌شده در آمریکا به لطف مشارکت دفاعی آمریکا و ترکیه به اوکراین تحویل داده شود. به همین دلیل کارشناسان معتقدند همزمان با شرکت ترکیه در طرح‌ کمک تسلیحاتی آمریکا و اروپا به اوکراین و همچنین چراغ سبز این کشور به عضویت سوئد و فنلاند در ناتو به صورت علنی آنکارا جهت‌گیری خود در قبال روسیه را مشخص کرده است، اما در عین حال پیوند خود با مسکو را قطع نکرده و قصد دارد وزنه تعادلی خود را نیز با روسیه و پوتین حفظ کند. در نتیجه حضور سرگئی لاوروف در نشست آنتالیا و مذاکراتش با اردوغان و وزیر خارجه ترکیه از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود، چراکه فعلا در ظاهر قضیه مناسبات به گونه‌ای رقم خورده که روس‌ها در قبال اقدامات ترکیه سکوت و در نشست آنتالیا نیز شرکت کرده‌اند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....