تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 آبان 1400 - 21:39
کد خبر : 64928

بازگشت ایران به میز مذاکرات وین

بازگشت ایران به میز مذاکرات وین

امروز حوزه سیاست خارجی کشور با اخبار زیادی همراه بود که شاید مهمترین آنها دیدار علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امورخارجه کشورمان با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل بود که در طی آن دو طرف برای بازگشت به میز مذاکرات وین ظرف یک ماه آینده توافق کردند. اما

امروز حوزه سیاست خارجی کشور با اخبار زیادی همراه بود که شاید مهمترین آنها دیدار علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امورخارجه کشورمان با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل بود که در طی آن دو طرف برای بازگشت به میز مذاکرات وین ظرف یک ماه آینده توافق کردند.

اما از سوی دیگر حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور در حاشیه اجلاس تهران بر برخی مواضع ایران در مذاکرات برجامی تاکید کرد. او با اشاره به اهمیت نشان دادن حسن نیت آمریکا در بازگشت به برجام اعلام کرد که بایدن برای نشان دادن حسن نیت خود ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند. او همچنین چرایی عدم پذیرش پیشنهاد تروئیکای اروپایی برای مذاکره سه جانبه را تشریح کرد و در خصوص محور مذاکره بروکسل توضیحاتی ارائه داد.

مذاکرات وین از حدود سه ماه پیش یعنی درست در هفته‌های پایانی دولت دوازدهم متوقف شد و در این مدت بارها آمریکا و کشورهای عضو برجام از ایران در خواست کردند که به میز مذاکرات برگردد.

زمان شروع مذاکرات وین طی یک هفته معلوم می‌شود

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در ملاقات با مورا با تاکید بر تجربه چند ساله بدعهدی در اجرا و نهایتا خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام توسط ایالات متحده و بی عملی کشورهای اروپایی در انجام تعهدات پذیرفته شده خود، بیان کرد آنچه برای ایران موضوعیت دارد، لغو موثر تحریم ها و عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران است و هر توافقی باید خواسته‌های ایران در این‌خصوص‌را برآورده سازد.

باقری ارائه تضمین برای عدم تکرار بدعهدی و رفتارهای غیرقانونی طرف‌های مقابل را خواسته غیرقابل چشم پوشی ایران دانست.

باقری کنی در پایان این دیدار در توییتر خود نوشت: گفت‌وگویی جدی و سازنده با انریکه مورا در مورد عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم. عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان در ادامه با بیان اینکه توافق کردیم‌ پیش‌ از پایان ماه نوامبر مذاکرات را شروع کنیم، اعلام کرد که تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد.

 

مذاکرات از دو هفته پیش آغاز شده است

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایرنا،   مورا و باقری امروز در بروکسل هم را ملاقات کردند و حدود دو هفته پیش، این دو در تهران با یکدیگر مذاکراتی داشتند. آمریکا معتقد بود که این دیدارها انحراف در مذاکرات برجامی وین است و چندان روی خوش به آن نشان نداد. کشورهای عضو تروئیکای اروپایی هم در این مدت بارها از ایران خواسته بودند که به میز مذاکرات باز گردد.

با این حال آنطور که امروز امیر عبداللهیان در حاشیه اجلاس تهران که در خصوص شرایط افغانستان بود، اعلام کرد ملاقات با مورا در تهران برای ایران این معنا را داشته که مذاکرات برجامی از دو هفته پیش آغاز شده است.

امیرعبداللهیان درباره مذاکرات هسته‌ای یادآور شد: ما مذاکرات هسته‌ای را از دو هفته پیش در تهران کلید زدیم و گفت‌وگوهای بین معاون سیاسی وزارت امور خارجه و انریکه مورا شروع شد. امروز باقری برای تکمیل آن گفت‌وگوها در بروکسل حضور دارد.

 

محور مذاکرات بروکسل از زبان وزیر امور خارجه

وزیر امور خارجه با اشاره به رایزنی‌ها عنوان کرد: ما با انریکه مورا و هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مورد این گفت‌وگو می‌کنیم که زمانی که وارد مذاکره جدید با ۱+۴ خواهیم شد، چگونه مذاکره کنیم و چگونه در مسائل تمرکز کنیم که اولاً همه طرف‌ها بدون فوت وقت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تعهدات کامل خودشان در برجام برگردند. ثانیا برگشتن آنها به برجام، آورده خیلی مهمی برای ما در ایران خواهد داشت یا خیر و چگونه همه طرف‌هایی که به تعهداتشان دربرجام برمی‌گردند، نشان خواهند داد که تحریم‌های ذیل برجام در مورد ایران به طور کامل برداشته خواهد شد.

 

مذاکره در بروکسل برای خروج از بن‌بست وین

در ادامه امیرعبداللهیان با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم از نقطه بن‌بست مذاکرات وین وارد مذاکرات وین شویم، گفت: فرمتی که در مذاکرات وین شرکت گرفته را قبول داریم و به زودی پس از ارزیابی از گفت‌وگوهای امروز معاون سیاسی وزارت امور خارجه با مورا و مسئولین اتحادیه اروپا در مورد اینکه در چه تاریخی وارد گفت‌وگو و مذاکره با ۱+۴ بشویم، تصمیم‌گیری می‌کنیم، اما دیر نخواهد بود و به زودی این اتفاق خواهد افتاد و با ۱+۴ گفت‌وگوها را از سر می‌گیریم.

 

بایدن برای حسن نیت ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را آزاد کند

امیرعبداللهیان درباره پیش‌بینی هرگونه توافق جدید و بازگشت طرف‌ها به تعهداتشان یادآور شد: بخشی که به آمریکا برمی‌گردد، این است که بایدن باید نشان دهد که اراده جدی برای بازگشت به برجام دارد. ما خیلی مشتاق بازگشت آمریکا به برجام به صرف بازگشت نیستیم. مهم این است که نتیجه بازگشت آیا به نفع ایران خواهد بود یا خیر. آیا در راستای لغو تحریم‌ها باز خواهد گشت یا در راستای ایجاد محدودیت‌های جدید. ما فرض را بر این گذاشتیم که بایدن حسن نیت دارد و گفتیم بایدن به نشانه حسن نیت خود اجازه دهد ۱۰ میلیارد دلار از اموال متعلق به ایران آزاد شود.

وی با بیان اینکه شخصا معتقدم اگر بایدن اراده جدی دارد این اراده را باید به منصه ظهور برساند و بتوانیم باور کنیم که آمریکایی‌ها در لغو تحریم‌ها جدی هستند، عنوان کرد: آنچه تعیین‌کننده است، میز مذاکره است و هنر مذاکره طرف ایرانی و طرف‌های دیگر در میز مذاکره. اینکه آیا به توافق خواهیم رسید یا نه بستگی به روند مذاکرات و جدیت طرف‌های مقابل دارد. به گفته این دیپلمات عالی‌رتبه، ما در ایران جدی هستیم اگر همه طرف‌ها به تعهداتشان برگردند ما هم برمی‌گردیم. دولت سیزدهم عملگرا و نتیجه‌گرا است.

 

چرایی دست رد ایران به سینه تروئیکای اروپایی

امیر عبداللهیان در پاسخ به سوالی درباره ادعای رسانه‌های آمریکایی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی به دیدار با نمایندگان انگلیس، آلمان و فرانسه پاسخ رد داده، اظهار داشت: از نظر ما، سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس روش ناپسندی در پیش گرفته‌اند و به جای اینکه در ظرفیت ملی خودشان بخواهند با مقامات ما ملاقات کنند، در بعضی از موضوعات از جمله موضوع هسته‌ای، درخواست می‌کنند سه سفیر به صورت مشترک با یک مقام سیاسی ما در وزارت خارجه یا در خارج از کشور ملاقات کنند.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: البته، بخش ناپسندتر مقامات آلمانی، انگلیسی و فرانسوی این است که بعد از ملاقات با مقامات ایران، معمولا یک بیانیه مشترک می‌دهند و فقط حرف‌های خودشان را به صورت یکطرفه در آن بیانیه می‌آورند و گاهی اوقات هم اعلام می‌کنند که در فلان موضوع به طرف ایرانی اعتراض کردیم.

وی با بیان اینکه ما از هر گونه گفت‌وگوی دیپلماتیک دوجانبه با آلمان، انگلیس و فرانسه در بروکسل یا تهران استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: گفت‌وگو با سه کشور اروپایی را در موضوع هسته‌ای، صرفا در چارچوب ۱+۴ یعنی در کنار نمایندگان روسیه و چین که طرف های مذاکراتی ما هستند، فرمتی معقول و قابل قبول می‌دانیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....