تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 شهریور 1400 - 11:48
کد خبر : 59367

بازدید از سد سکندر

بازدید از سد سکندر

  در روز ششم سفر، صبح زود از بورجومی به سمت جنوب گرجستان حرکت کردیم و در طول مسیر از کنار چند قلعه تاریخی گذشتیم ولی مقصد اصلی یک شهر افسانه ای به نام واردزیا بود. وارْدْزیا نام یک شهر سنگی در جنوب گرجستان است که در دل کوه کنده شده است. این شهر از

 

در روز ششم سفر، صبح زود از بورجومی به سمت جنوب گرجستان حرکت کردیم و در طول مسیر از کنار چند قلعه تاریخی گذشتیم ولی مقصد اصلی یک شهر افسانه ای به نام واردزیا بود.
وارْدْزیا نام یک شهر سنگی در جنوب گرجستان است که در دل کوه کنده شده است.
این شهر از حدود پانصد خانه‌ غارمانند همراه با تونل ها و فضاهای مختلف و یک صومعه بزرگ تشکیل شده‌است. دورهٔ اصلی ساخت این بنا به نیمهٔ دوم قرن دوازدهم میلادی یعنی دوران طلایی قدرت گرجستان و سلطنت خاندان باگراتیونی بر می گردد.
تمثالی از یکی از مقتدرترین حاکمان قفقاز یعنی ملکه تامار در صومعه واردزیا نقاشی شده است.
گرجستان در بیشتر دوران های تاریخی تحت تسلط اقوام همسایه اش مثل ایران، عثمانی و روسیه بوده ولی در زمان حکومت ملکه تامار، سپاه او حتی تا شهر قزوین پیشروی کردند.
نویسنده کتاب احسن التواریخ، در دوره صفویه، واردزیا را یک شگفتی با دیوارهای غیرقابل تسخیر و بزرگ، توصیف می‌کند و آن را مشابه با سد سکندر و قلعه خیبر می داند.
ولی بالاخره در قرن شانزدهم، شاه طهماسب صفوی ، این شهر را تسخیر و غارت می کند و چند سال بعد این منطقه به دست سپاهیان عثمانی می افتد و با اخراج راهبان آن ، کلا متروک می شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....