تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مرداد 1401 - 20:04
کد خبر : 97784

بازار دارو در دست دلالان

بازار دارو در دست دلالان

یکی از ساده ترین داورهای درمانی سرم است، اما این دارو بسیار ساده در زمان اوج گیری ویروس کرونا به شدت در داروخانه ها با کمبود مواجه شد و این کمبود بازار سیاهی را با قیمت های بسیار بالا فراهم کرد و این روزها با اوج گیری موج هفتم کرونا مجددا کیمیا شدن سرم در

یکی از ساده ترین داورهای درمانی سرم است، اما این دارو بسیار ساده در زمان اوج گیری ویروس کرونا به شدت در داروخانه ها با کمبود مواجه شد و این کمبود بازار سیاهی را با قیمت های بسیار بالا فراهم کرد و این روزها با اوج گیری موج هفتم کرونا مجددا کیمیا شدن سرم در داروخانه ها و مراکز درمانی به وجود آمد.

این دارو به ظاهر ساده که مواد به کار رفته آن آب مقطر، نمک، قند و بطری پلاستیکی است و از ترکیب پیچیده ای برخوردار نیست هر از گاهی کیمیا می شود؛ اما مسئولان همواره این کمبود در بازار را ناشی از کاهش تولید می دانند.

گزارش های میدانی از سطح پایتخت نشان از کمبود شدید سرم قند و نمک در داروخانه ها را می دهد که در گزارش پیش رو بیشتر از این وضعیت با خبر می شوید:

بازار دارو در دست دلالان

کافی است یک گشت کوتاهی در داروخانه های سطح شهر زده شود و در خواست سرم قند و نمک آن هم با نسخه پزشک کنید که با این کمک مواجه خواهید شد.

داروخانه واقع در بلوار دهکده المپیک منطقه ۲۲، داروخانه شهرزاد در خیابان سرو، داروخانه در بلوار شهید فرساد شرقی، داروخانه شبانه روزی بلوار آیت الله کاشانی نرسیده به خیابان جنت آباد، داروخانه شهر زیبا در محدوده منطقه ۵ تهران، داروخانه در خیابان مرزداران در منطقه ۲ ، داروخانه در خیابان گلها منطقه ۲۱ و…. این روزها با کمبود سرم تزریقی مواجه هستند.

صادرات عامل کمبود

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون  ،  دلیل دومی که سرم دربازار کم یاب شده ، مربوط به صادرات است، چرا که ارزش دلار و ارزهای دیگر نسبت به ارزش پول ملی بیشتر است و بسیاری به دنبال آن هستند به شکل مستقیم و غیر مستقیم این محصول داروی ساده را به آن سوی مرز صادرات کنند.

یکی از متصدیان داروخانه ای در غرب تهران گفت: هیچ کالایی برای تشکیل سرم تزریقی از آن سوی مرزها وارد نمی شود که کارخانه های تولید بخواهند بهانه افزایش ارز را عنوان کنند.

وی افزود: تمامی کالاهای مورد نیاز تولید سرم تزریقی در داخل کشور وجود دارد و این کمبود دلایل گوناگون دارد، نخستین دلیل کمبود سرم این است که نحوه توزیع مناسب نیست و به جای اینکه بیشتر در داروخانه ها وجود داشته باشد در بازار سیاه وجود دارد و این در حالی است که دست اندرکاران دارو به راحتی می توانند با راه اندازی توزیع سیستمی متوجه شوند که حتی سرم در اختیار چه فردی قرار گرفته است.

این متصدی داروخانه ادامه داد: دلیل دومی که سرم دربازار کم یاب شده ، مربوط به صادرات است، چرا که ارزش دلار و ارزهای دیگر نسبت به ارزش پول ملی بیشتر است و بسیاری به دنبال آن هستند به شکل مستقیم و غیر مستقیم این محصول داروی ساده را به آن سوی مرز صادرات کنند.

کمبود سرم و دارو در کشور نداریم

۵ شرکت داروسازی در کشور بصورت شبانه روزی در حال تولید سرم هستند و میلیون‌ها لیتر سرم در ماه تولید می‌شود و طبیعی است که بخاطر کنترل موج سنگین کرونا مدیریت همه جانبه و یکپارچه داشته باشیم همچنین بدلیل جلوگیری از تجویز بی رویه سرم و دارو‌های مورد نیاز در این خصوص باید مدیریت داشته باشیم.

چند ماه پیش بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو گفته بود: کمبود سرم و دارو در کشور نداریم و آنچه که در بازار اتفاق می‌افتد ناشی از مدیریت توزیع و مصرف داروست.

وی در یک گفتگو با رسانه ملی افزود: در خصوص سرم و محلول‌های تزریقی با توجه به اینکه موج‌های سنگین کرونا از موج پنجم و ششم را پشت سر گذاشتیم مدیریت شبانه روزی نسبت به جلوگیری از هر گونه کمبودی داریم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: ۵ شرکت داروسازی در کشور بصورت شبانه روزی در حال تولید سرم هستند و میلیون‌ها لیتر سرم در ماه تولید می‌شود و طبیعی است که بخاطر کنترل موج سنگین کرونا مدیریت همه جانبه و یکپارچه داشته باشیم همچنین بدلیل جلوگیری از تجویز بی رویه سرم و دارو‌های مورد نیاز در این خصوص باید مدیریت داشته باشیم.

دارایی خاطرنشان کرد: به دانشگاه‌های علوم پزشکی اجازه دادیم با توجه به وضع حوزه استحفاظی خودشان این مصرف را کنترل کنند و باید مانع مصرف، احتکار و دپوی دارو‌ها در این خصوص شویم.

وی تصریح کرد: ما نزدیک به ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور داریم که متناسب با منطقه خودشان و موج شیوع کرونا باید این سهمیه بندی هوشمند سرم را مدیریت کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....