تاریخ انتشار : شنبه 7 اسفند 1400 - 22:16
کد خبر : 79317

اولین واکنش بازار مسکن به مذاکرات وین

اولین واکنش بازار مسکن به مذاکرات وین

بانک مرکزی امروز داده‌های معاملات املاک در بهمن‌ماه را منتشر کرد. طبق گزارش جدید بانک مرکزی در ماه گذشته متوسط قیمت مسکن در تهران با رشد خفیف ۰.۴ درصدی همراه شده و هر متر مربع املاک مسکونی به ۳۳ میلیون و ۵۶ هزار تومان رسیده است. در همین حال تورم نقطه به نقطه مسکن هم به حدود ۱۶.۴ درصد

بانک مرکزی امروز داده‌های معاملات املاک در بهمن‌ماه را منتشر کرد. طبق گزارش جدید بانک مرکزی در ماه گذشته متوسط قیمت مسکن در تهران با رشد خفیف ۰.۴ درصدی همراه شده و هر متر مربع املاک مسکونی به ۳۳ میلیون و ۵۶ هزار تومان رسیده است. در همین حال تورم نقطه به نقطه مسکن هم به حدود ۱۶.۴ درصد رسیده است. نکته مهم معاملات مسکن بهمن‌ماه افت ۱۳ درصدی تعداد معاملات در تهران و رسیدن به حدود ۸۵۰۰ مورد معامله ماهانه بوده است.

5c437956 58eb 4b68 a032 1c60405a0b83 SatFeb262022 اقتصاددان نوشته

قیمت واقعی مسکن کاهش یافت؟

در حالی تورم ماهانه مسکن در بهمن به تنها ۰.۴ درصد رسیده است که میانگین تورم ماهانه مسکن طی یک سال اخیر ۱.۳ درصد بوده است. البته بازار مسکن از آبان‌ماه سال قبل تا مهر امسال رکودی نسبی داشت و در این مدت ۴ مرتبه منفی شدن تورم ماهانه را تجربه کرده است.

همچنین در بازه یک ساله هم تورم مسکن به حدود ۱۶.۴ درصد رسیده است. این در حالی است که تورم نقطه‌ای مسکن در بهمن ۹۹ به ۹۷ درصد رسیده بود. این افت سنگین نشان می‌دهد که برخلاف سال گذشته که قیمت‌ها با صعودی غیرقبال باور رشد می‌کرد، در سال جاری بازار مسکن به یک آرامش نسبی رسیده است. حال اگر روندی که تورم مسکن در ماه گذشته داشته باز هم حفظ شود، می‌توان انتظار داشت تورم سالانه مسکن باز هم کاهش یابد.

دیگر نکته جالب توجه این است که آمارها نشان می‌دهد که تورم عمومی نقطه به نقطه طی یک سال اخیر ۳۵.۴ درصد بوده است. تورم عمومی ۳۵ درصدی در برابر رشد ۱۶ درصدی قیمت مسکن، به این معنی است که قیمت واقعی مسکن طی یک سال اخیر با افت حدودا ۱۵ درصدی مواجه شده است.

احیای برجام بازار مسکن را آرام می‌کند؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،  داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد طی بهمن‌ماه اجاره‌بهای مسکن در کل کشور تنها ۰.۷ درصد رشد داشته که طی ۱۲ ماه گذشته کمترین تورم ماهانه اجاره محسوب می‌شود. حال گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد که تورم ماهانه قیمت املاک هم به کمتر از یک درصد رسیده است.

b3c1bb6a f802 47fc aa25 665ee8fa39d1 SatFeb262022 اقتصاددان نوشته

در ماه گذشته مذاکرات برجامی به مراحل حساس رسید و قیمت دلار هم طی یک مسیر نزولی بیش از هزار تومان افت داشت. بررسی‌های پیشین بورسان نشان می‌دهد که تعداد معاملات و سطح قیمت مسکن همبستگی بسیار بالایی با نرخ ارز دارد. به طوری که اغلب با گران شدن دلار شاهد رشد قیمت و تعداد معاملات هستیم. به نظر می‌رسد تغییرات انتظارات تورمی در وهله نخست خود را در نرخ ارز نشان می‌دهد و سپس به بقیه بازارها سرایت می‌کند.

حال در چنین شرایطی به نظر می‌رسد افت انتظارات تورمی در ماه گذشته که تا حد زیادی تحت تاثیر اخبار خوش برجامی بود، منجر شده تا هم تعداد معاملات مسکن کاهش یابد و هم ترمز تورم بازار املاک کشیده شود.

خریداران مسکن مردد شدند؟

طی سه ماه پیش از بهمن، شاهد رشد پیاپی تعداد معاملات مسکن و ایجاد یک رونق نسبی در این بازار بودیم. اما این روند صعودی معاملات در ماه گذشته به پایان رسید و شاهد افت ۱۳ درصدی تعداد معاملات مسکن تهران بودیم. در حالی طی دی ماه بیش از ۹۸۰۰ واحد مسکونی در تهران معامله شده بود که این عدد در بهمن‌ماه به ۸۵۰۰ واحد کاهش یافت.

با وجود این برخی از کارشناسان توقع داشتند که به واسطه کاهش انتظارات تورمی و افت نرخ ارز، ریزش تعداد معاملات در بهمن‌ماه بیش از این باشد. ولی به نظر می‌رسد دو عامل مانع ریزش شدید تعداد معاملات در بهمن‌ماه شده است. عامل اول را می‌توان تقاضای فصلی در ماه‌های آخر سال دانست. بررسی‌های بورسان نشان می‌دهد که در بهمن و اسفند معمولا تعداد معاملات افزایشی می‌شود و نسبت به ماه‌های قبل و بعد بیشتر است. به همین علت به نظر می‌رسد تقاضای فصلی خرید خانه در نزدیکی عید، یکی از عواملی بوده که افت تعداد معاملات را به ۱۳ درصد محدود کرده است.

عامل بعدی برای عدم ریزش شدید معاملات مسکن را هم می‌توان دو اقدام بانک مسکن طی ماه‌های گذشته دانست. اقدام اول افزایش ۱۰۰ درصدی سقف وام مسکن از نیمه دوم امسال بود که منجر به افزایش توان خریداران مصرفی مسکن شد. دومین اقدام این بانک هم تخفیف موقت ۵۰ درصدی بر تعداد اوراق تسه مورد نیاز برای دریافت وام بود. با افزایش سقف وام تقاضا برای تسه به شدت افزایش یافت و همین اقدام منجر به رشد افسارگسیخته قیمت تسه‌ها شد. تا جایی که در نهایت بانک مسکن تعداد اوراق مورد نیاز برای دریافت وام را به طور موقت ۵۰ درصد کاهش داد. حال به نظر می‌رسد این طرح تخفیفی موقت که هزینه دریافت وام را کاهشی جدی می‌دهد، منجر به سریع‌تر فعال شدن تقاضاهای مصرفی انباشته شده در بازار شده است.

با توجه به شرایط کنونی احتمال احیای برجام بالاست و از طرفی دیگر هم طرح تخفیفی بانک مسکن هر چند بارها تمدید شده، اما به نظر می‌رسد با فروکش کردن هیجان تسه‌ها این طرح هم کم کم به پایان برسد. این دو اتفاق می‌توانند رکود بازار مسکن را در سال آینده شدت ببخشند. با این اوصاف معاملات ماه‌های آتی از اهمیت بالایی برخوردار خواهند بود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....