تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 شهریور 1401 - 12:56
کد خبر : 99775

اوراسیا تعامل برد-برد اصل طرفین است

اوراسیا تعامل برد-برد اصل طرفین است

 از پیامدهای مثبت تجارت آزاد میتوان به موارد متعددی اشاره کرد که یکی از مهمترین آنها توسعه در بخش اقتصادی است و با موقعیت ژئو پولیتیکی ایران در منطقه، این توسعه و لزوم اهتمام جدی بر آن محسوس تر می شود. مجلس شورای اسلامی در خرداد سال ۹۸ انعقاد توافقنامه اقتصادی وتجاری جمهوری اسلامی ایران

 از پیامدهای مثبت تجارت آزاد میتوان به موارد متعددی اشاره کرد که یکی از مهمترین آنها توسعه در بخش اقتصادی است و با موقعیت ژئو پولیتیکی ایران در منطقه، این توسعه و لزوم اهتمام جدی بر آن محسوس تر می شود.

مجلس شورای اسلامی در خرداد سال ۹۸ انعقاد توافقنامه اقتصادی وتجاری جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به تصویب رساند. در پنجم آبان همان سال جمهوری اسلامی ایران با این موافقت نامه برای سه سال فعالیت اقتصادی خود را با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اجرای معافیت های گمرکی آغاز کرد. باگذشت یکسال مجددا این توافقنامه در اسفندماه سال گذاشته با امضای رییس جمهور روسیه و موافقت مجلس دومای روسیه  برای مدت سه دیگر تا پایان سال ۲۰۲۵ میلادی تمدید شد. برای همین منظور با توجه به  چهار سال از انعقاد این موافقت نامه اقتصادی و تجاری  ایران می بایست در سال گذشته طبق توافق زیر ساخت های لازم برای تجارت آزاد با اوراسیا را تاکنون فراهم می آورد. در همین راستا مصاحبه‌ای را با دکتر سهراب بختیار، به عنوان عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و فدراسیون روسیه  و مشاور طرح  پیمان اوراسیا بعمل آورده است که در ادامه می‌خوانید؛

سهراب بختیار در پاسخ اوراسیا برای چه بوجود آمد؟ گفت : این اتحادیه با چشم انداز تعامل اقتصادی بیشتر در حوزه اقتصادی و حذف موانع تجاری بین اعضاء از جمله حقوق گمرکی و با رویکرد یکپارچگی کشورهای عضو به عنوان نهادی اقتصادی و واحد در تبادلات اقتصادی و تجاری منطقه ای و جهانی شکل گرفت.

وی همچنین در خصوص اینکه ایران چندین موافقت نامه تجاری دارد با توجه به شرایط تحریمی کشورمان پیمان های شرقی چه مزیتی برای کشورما دارد؟ بیان داشت: رویکرد ایران در تغییر نگرش در سیاست خارجی و نیل به چرخش در عضویت در پیمان نامه های شرقی در طول سالیان اخیر شدت گرفته است و مناسبات نزدیک سیاسی با شرق در کنار رفتارهای ناعادلانه غربی ها در اعمال تحریم ها نیز مزید بر این سازوکار است.

این تغییر رویکرد با توجه به ظهور قدرت های اقتصادی جدید در شرق و تبدیل سریع این غول های اقتصادی همچون هند و چین و روسیه به قدرت های نوظهور می تواند وابستگی اقتصادی کشور به تحریم ها و ایجاد صدمات ناشی از آن را کاهش داده و ساختاری جدید را در روابط اقتصادی و …در کشور تعریف نماید.

به گزارش اقتصاددان به نقل از درآمد نیوز  ،   عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه در پاسخ سووال خبرنگار ما مبنی بر اینکه خرداد ماه ۹۸ مجلس شورای اسلامی توافقنامه موقت ایجاد منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به تصویب رساند. با اجرایی شدن این معاهده از پنجم آبان سال۹۸  چه مزیت های اقتصادی برای کشورمان  فراهم شده است لذا با توجه به گذشت ۴ سال از این موافقت نامه چه تغییری بر مبادلات اقتصادی ایران واوراسیا بوجود امده است؟ اظهار داشت: قانون موافقت نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو در جهت تسهیل محیط مناسب برای توسعه روابط تجاری بین طرفین در جهت همگرایی بیشتر تصویب و به دولت جهت اجرا شدن ابلاغ گردید.

اخیراً و طی ماههای گذشته نیز رییس جمهور روسیه قانون منطقه آزاد بین اوراسیا و ایران را امضا و روند تکمیل فرآیند تصویب دوما و پارلمان روسیه را تکمیل نمود.

لذا با تبدیل این توافق نامه موقت به توافق تجارت آزاد بخشی از تعرفه های مبادله ای ایران و اتحادیه، تحولی عظیم در این حوزه و حجم مبادلات طرفین ایجاد خواهد شد که بی شک راهگشای بسیاری از چالش های اقتصادی در کشور خواهد بود.

بختیار در خصوص اینکه کشورهای عضو اوراسیا با بیش از ۵۰ کشور دنیا موافقت نامه تجاری دارند. هدف از این انعقاد قراردادها چیست؟ گفت: با پیوستن به این توافق نامه و در راستای قوانین سازمان تجارت جهانی WTO و رفع کلیه موانع در جهت تسهیل تجارت آزاد و کاهش اثرات تحریم پیش بینی شده است و عضویت هر چه بیشتر کشورهای در حال توسعه می تواند این اتحادیه را هرچه سریعتر تبدیل به وزنه ای در عرصه تجارت بین الملل نماید و ایران نیز از الطاف این مزایا منتفع خواهد شد.

d8a7d987d985db8cd8aa d9bedb8cd988d8b3d8aad986 d8a7db8cd8b1d8a7d986 d8a8d987 d8a7d8b1d8b2 d988d8a7d8add8af d8a7d988d8b1d8a7d8b3db8cd8a7 60111661b08cc اقتصاددان نوشته

در موافقت نامه ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا بر چشم انداز تجارت آزاد برای ایران معطوف شده  است و رییس سازمان توسعه و تجارت اعلام داشتند موافقت نامه تجاری آزاد تا پایان امسال نهایی می شود. در صورت نهایی شدن چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ایران در جهت سوق به توسعه همه جانبه نیازمند به سرعت بخشیدن به پدیده جهانی شدن تجارت است امری که سالها مورد غفلت واقع شده است .

از پیامدهای مثبت تجارت آزاد میتوان به موارد متعددی اشاره کرد که یکی از مهمترین آنها توسعه در بخش اقتصادی است و با موقعیت ژئو پولیتیکی ایران در منطقه، این توسعه و لزوم اهتمام جدی بر آن محسوس تر می شود.

وی در خصوص حجم مبادلات تجاری ایران با اوراسیا با توجه به گذشت۴ سال از انعقاد این موافقت نامه وضعیت فعلی تجارت ایران با کشور های اوراسیایی چگونه است؟ گفت: حجم مبادلات در ابتدای این موافقت نامه و در سال ۲۰۱۹ در حدود ۲/۴میلیارد دلار بود که در سال گذشته میلادی به بیش از دوبرابر ارتقاء یافت و سومین رتبه در تعاملات اقتصادی ایران را به خود اختصاص داد.

با توجه به تحولات روسیه و تحریم های غرب در قبال این کشور پیش بینی بنده این هست که سطح تبادلات تجاری کشور طی ماه های آینده به صورت محسوسی افزایش خواهد یافت.

بختیار در خصوص اینکه در اذهان عمومی چنین است که رهبر روسیه با راه اندازی اورسیا قصد رهبری بر اقتصاد دنیا را دارد؟ اظهار داشت: به نظر بنده پرداختن به این موضوعات و سیاسی کردن این موافقت نامه تجاری و ابراز عناوینی چون رهبری روسیه بر اقتصاد دنیا از اصل اشتباه است .

ورود هر کشور به یک توافق تجاری در راستای منافع آن کشور و تعامل برد-برد طرفین است و قطعا حضور جمهوری اسلامی ایران نیز در این موافقت نامه یا پیمان نامه های همچون شانگهای میتواند ثمرات غیرقابل انکار خود را بزودی در اقتصاد کشور نمایان سازد.

با توجه به شرایط تحریمی روسیه اورسیا چه کمکی توانسته به این کشور کند؟

با توجه به جنگ بین روسیه و اوکراین و تحریم های غرب بر این کشور تقاضای این کشور برای واردات محصولات صنعتی ، غذایی ،کشاورزی و ..‌‌..به شدت افزایش یافته است و ایران به همراه کشورهای عضو اوراسیا می بایست در تسخیر بازار های این کشور اهتمام ویژه ای را درنظر بگیرد.

عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه در خصوص اینکه ایران در این موافقتنانه تا چقدرموفق بوده است؟ بیان داشت:  با توجه به تقاضای روسیه به تامین کالاهای تحریمی از ایران و کشورهای عضو و با درنظر گرفتن پتانسیل کشور در تامین مایحتاج روسیه فرصتی بی بدلیل فراهم شده است که امید است با همکاری وزارت صمت و جهاد و سازمان توسعه تجارت و..در تسهیل دستور العمل ها و قوانین، مسیر توسعه صادرات هموار و شرایط را برای تحقق آن تسهیل بخشند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....