تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 فروردین 1400 - 16:25
کد خبر : 40305

انشاءالله کسی دقیق بداند!

انشاءالله کسی دقیق بداند!

شبی که باراک اوباما برنده انتخابات سال ۲۰۰۸ در آمریکا شد، برخی خوشحال بودند و حداقل از وضعیتی که رقیب او، جان مک کین، سرود بمباران ایران را در برنامه تلویزیونی می‌خواند، بهتر به نظر می‌رسید. اقتصاددان: من بعد از اعلام خبر پیروزی اوباما، متنی نوشتم با عنوان «او با ما؛ ما با کی؟» متن

شبی که باراک اوباما برنده انتخابات سال ۲۰۰۸ در آمریکا شد، برخی خوشحال بودند و حداقل از وضعیتی که رقیب او، جان مک کین، سرود بمباران ایران را در برنامه تلویزیونی می‌خواند، بهتر به نظر می‌رسید.

اقتصاددان: من بعد از اعلام خبر پیروزی اوباما، متنی نوشتم با عنوان «او با ما؛ ما با کی؟» متن را ندارم که بازنشر کنم، اما حرفم این بود: گیریم که حتی اوباما، سیاستمداری طرفدار حل و فصل مناقشه با ایران یا سیاست‌های بهتری در قبال ایران است؛ یعنی فرض کنید «او با ما»، خب! آیا ما تکلیف‌مان را در قبال آمریکا می‌دانیم؟ یعنی، خب، «ما با کی؟»

ما آیا دقیقاً می‌دانیم در جهان چه می‌خواهیم؟ راه توسعه‌مان چیست؟ چه مسیری را در سیاست خارجی می‌پیماییم؟ ما از سیاست خارجی دقیقاً چه منظوری داریم؟ چه اتفاقی بیفتد برای ما خوب است؟ منافع ملی ما در سیاست خارجی چیست؟ برجام می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم؟ رفع تحریم را شدنی می‌دانیم یا نمی‌دانیم؟ تحریم نعمت هست یا نیست؟

جوزف بایدن سوگند یاد کرد و من دوباره همان احساس دوازده سال پیش را دارم. رفتن ترامپ خوشحال‌کننده است، درست مثل نیامدن مک‌کین که شعار بمباران ایران را سر می‌داد؛ اما نمی‌دانم طرح و خواسته و نقشه ما در این جهان چیست؛ و مطمئن نیستم کسی هم دقیق بداند؛ انشاءالله کسانی بدانند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....