تاریخ انتشار : یکشنبه 14 دی 1399 - 14:18
کد خبر : 30357

امنیت اختلاسگران در نپیوستن ایران به FATF

امنیت اختلاسگران در نپیوستن ایران به FATF

امروز داشتم این مقاله حقوقی را میخواندم و برام سئوال بود که چرا در دنیا هیچ قانونی وجود ندارد که بتواند این اختلاسگران و پول ملت ایران را به همراه مجرم ، از کشور میزبان دستگیر کند و به ایران بازگرداند ؟ و کشور میزبان را هم بخاطر عدم استرداد مجرمین مجازات و جریمه کند

امروز داشتم این مقاله حقوقی را میخواندم و برام سئوال بود که چرا در دنیا هیچ قانونی وجود ندارد که بتواند این اختلاسگران و پول ملت ایران را به همراه مجرم ، از کشور میزبان دستگیر کند و به ایران بازگرداند ؟ و کشور میزبان را هم بخاطر عدم استرداد مجرمین مجازات و جریمه کند ، چرا چنین قوانین بین المللی وجود ندارد ؟ یعنی دنیا اینقدر بی حساب و کتاب است ؟ و هیچ راه حلی وجود ندارد ؟!
بعد در کمال تعجب دیدم که چنین قوانینی وجود دارند و تمام کشورهای دنیا از این قوانین بین المللی استفاده میکنند و اگر مجرم و یا اختلاسگری از کشورشان فرار کند سریعا به مجامع بین المللی شکایت میکنند و انها سریعا آن مجرمین را بازداشت و تحویل کشور شاکی میدهد تا مجازاتش کنند….
ولی متاسفانه در دنیا فقط دو کشور وجود دارند که این قوانین شامل حالشون نمیشود ( ایران و کره شمالی)…..
آنهم به دلیل اینکه اساسا می بایست بین آن کشور و مجامع بین المللی توافقات و معاهداتی امضا و پذیرفته شود تا مجامع بین المللی هم مطابق آن وظایف خود را انجام بدهند .
بنیاد همکاری هر کشوری با این مجامع بین المللی با امضای پالرمو و اف ای تی اف هست ( FATF) شروع میشود و چون ایران هیچکدام از این معاهده های بین المللی و حتی مقدماتی آنرا نپذیرفته است به همین علت تحت پوشش حمایتی قوانین استرداد مجرمین در مجامع بین المللی نمیتوانند باشد . و آنها نمی توانند به ایران کمک کنند و مجرمین را مسترد کنند زیرا ایران هیچ معاهده ای در این خصوص با مجامع بین المللی منعقد نکرده است و حتی زیر بار امضای مقدمات آن هم نرفته است !

مسلم است که چرا عده ای در مقابل پیوستن ایران به معاهده های بین المللی سنگ اندازی میکردند و نهایتا هم موفق شدند که ایران این معاهده ها را امضا نکند.

اکنون به لطف همین موضوع ، همان اشخاص میتوانند با خیال راحت ایران را غارت کنند و هیچ مرجع بین المللی هم نمیتواند این مجرمان را به ایران بازگرداند. دقیقا باند فساد و اختلاسگران از ابتدا میدانستند که اگر ایران این معاهده های بین المللی را امضا کند ، در آینده امنیت انها بعد از خروج ثروت و سرمایه از کشور ممکن است به خطر بیفتد و به همین علت با فریب افکار عمومی تلاش کردند تا هیچکدام از این معاهده های بین المللی در ایران امضا نشوند و در دنیا فقط دو کشور ایران و کره شمالی بعلت عدم پیوستن به این معاهده ها و قوانین بین المللی بعنوان کشورهای یاغی و کشورهایی که زیر بار هیچکدام از قوانین و معاهده های بین المللی نمیروند ، معرفی شده اند ، و همین برای اختلاسگران بهترین امتیاز است . زیرا این کشور به اصطلاح یاغی چگونه انتظار دارد که مجامع بین المللی و قوانین پالرمو که ( که ایران زیر بارش نرفته) به استناد آنها مفسدین و اختلاسگران را بلااجبار از کشور میزبان به زور بیرون بکشد و تحویل ایران بدهد؟ گویا اصلا ایران حتی اجازه درخواست از مجامع را هم ندارد ! به همین علت است که اموال و ثروت ملی ایران بدون هیچ پشتوانه و یا پیگیری به راحتی از ایران خارج میشوند . و جالب است که ایران خودش اسم خاوری را از لیست پلیس اینترپل پاک کرده و در واقع تقاضایی برای بازگشت ایشان ندارد..

 

 

 

 

باسلام خدمت جناب دکتر ملکی
بنده شخصا به نتایج متقنی در خصوص FATF نرسیدم ولی اعتقاد به تضارب نظرات کارشناسی دارم .
درمورد یادداشت دوستمان (امنیت اختلاسگران درپیوستن ایران به FATF ) به لایحه کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته (پالرمو) برمیگردد،که معمولا کشورها متناسب با سطح روابط استراتژیک خود ، سلیقه ائی عمل میکنند نمونه آن استرداد سریع مدیر عامل سابق بانک سرمایه به ایران توسط اینتر پل .
بنظرم موضوع اساسی لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (cft) می باشد .درواقع نقش cft تعیین استاندارد هائی برای مقابله با پولشوئی و تامین مالی تروریسم است که سلامت وشفافیت سیستم های مالی کشورها را ارتقاء میدهد.بهرحال مستحضرید اجرای این طرح منبع ومقصد وفرایند تبادل پول را مشخص میکند ، در حالیکه FATF اساسا تحت الشعاع تحریم هاست .
در شرایط فعلی ترانسفر کردن پول بنحوی با دور زدن تحریم ها انجام میشود . در اینجا نقش کارشناسان اقتصادی دولت درجهت نظرات اقناعی کارشناسی به پرسش های مطرح شده تعیین کننده است.
طالقانی نژاد

 

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....