تاریخ انتشار : یکشنبه 25 تیر 1402 - 11:59
کد خبر : 132418

افزایش۲٫۷ برابری واردات خودرو!

افزایش۲٫۷ برابری واردات خودرو!

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم: اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۲۵ تیر ۱۳۵۳؛ برنامه پنجم مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرد

امروز آقای هویدا، نخست‌وزیر به اتفاق دکتر مجیدی، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه، هوشنگ انصاری وزیر امور اقتصادی و دارایی، جمشید آموزگار، وزیر کشور در نوشهر به حضور شاهنشاه آریامهر شرفیاب شدند و در این شرفیابی آقای مجیدی وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه پیرامون طرح اصلاحیه برنامه عمران پنجم کشور گزارشی به عرض ملوکانه رساند.

اصلاحیه برنامه پنجم عمرانی کشور با توجه به راهنمایی‌ها و اوامر ملوکانه روز شنبه آینده در گاجره در جلسه‌ای با شرکت وزرا و دیگر مقامات دستگاه‌های اجرایی و مدیران و کارشناسان سازمان برنامه مطرح خواهد شد.

در تجدیدنظر برنامه پنجم ابعاد این برنامه با توجه به گشایش مالی دولت و افزایش درآمد نفت وسعت زیاد خواهد یافت و بسیاری از ارقام بودجه عمرانی افزایش می یابد.

دولت یک میلیون گوسفند خرید

دولت یک میلیون راس گوسفند از کشورهای بلغارستان، استرالیا و فرانسه خرید. قرارداد خرید گوسفند دیروز در وزارت بازرگانی که نمایندگان آن مذاکرات مربوط به خرید گوسفند را انجام دادند به امضا رسید. این بزرگ‌ترین تعداد گوسفندی است که ایران یکجا از خارج خریداری می‌کند و به این ترتیب اظهارنظر می‌شود که مساله کمبود گوشت برای مدت زیادی حل شود و در صورتی که تا آن زمان شرکت های جدیدالتاسیس داخلی به سطح بهره برداری برسند، امکان دارد این مشکل برای همیشه حل شود.

گوسفندهای خریداری‌شده به‌تدریج با کشتی وارد بنادر ایران خواهد شد و سازمان گوشت کل کشور آنها را تحویل خواهد گرفت.

مقامات سازمان گوشت یادآور شدند که گوسفندان خریداری‌شده در محل های مختلف کشور چه نقاطی که سازمان گوشت راسا تشکیلاتی دارد و چه نقاطی که بخش خصوصی امکان پرورش دارد، نگاهداری و پرواربندی می‌شود و هنگام لزوم به کشتارگاه فرستاده خواهد شد.

۲۵ تیر ۱۳۶۳؛ وزارت مستضعفین ایجاد می شود

دکتر اژه‌ای، وزیر مشاور و سرپرست سازمان بهزیستی گفت: از آنجا که آموزش فنی و کارهای دستی برای همکاران ما مشکل است و به‌خصوص کارهای بهزیستی از مشکل‌ترین کارهای اجتماعی است اگر چنانچه این سازمان به وزارتخانه تبدیل شود، من این وزارتخانه را به عنوان وزارتخانه مستضعفین می‌نامم چراکه بیشترین مردم مستضعف در این سازمان انجام وظیفه کرده و یا تحت پوشش وزارتخانه می‌باشند.

۲۵ تیر ۱۳۷۳؛ طرح دلار آمریکا تغییر می کند

براساس برآورد وزارت خزانه‌داری آمریکا حدود نیم درصد کل دلارهای موجود در جهان جعلی است و ۶۰ درصد آن در خارج از این کشور جریان دارد.

این وزارتخانه افزود: به منظور دشوارتر کردن چاپ اسکناس‌های تقلبی برای نخستین بار پس از ۶۵ سال طراحی دلار مورد تغییرات زیادی قرار خواهد گرفت.

این تغییرات از سال ۱۹۹۶ ابتدا در ۱۰۰ دلاری که بیش از اسکناس‌های دیگر جعل می‌شود، انجام خواهد گرفت و سپس به‌تدریج تا سال ۲۰۰۰ در یک دلاری نیز مشاهده خواهد شد.

چشمگیرترین تغییر در ۱۰۰ دلاری، جابه‌جایی تصویر بنجامین فرانکلین به اندازه تقریبی دو سانتی‌متر از وسط اسکناس به سمت چپ خواهد بود و خود تصویر نیز ۵۰ درصد درشت‌تر خواهد شد.

در سمت راست ۱۰۰ دلاری، تصویر کوچک‌تری از فرانکلین قرار خواهد گرفت که با در برابر نور قرار گرفتن، قابل رویت خواهد بود.

مقام‌های خزانه‌داری آمریکا می‌گویند: علاوه‌بر تغییرات واضح، ۱۴ تغییر نامحسوس نیز در طراحی ۱۰۰ دلاری انجام خواهد شد؛ اما آنها از فاش کردن جزئیات خودداری کردند.

۲۵ تیر ۱۳۸۳؛ کاهش تعرفه واردات خودرو به ۱۰۰ درصد

وزیر صنایع و معادن گفت: تعرفه واردات خودرو سال آینده تا ۱۰۰ درصد کاهش می‌یابد.

اسحاق جهانگیری افزود: تعرفه واردات خودرو در یک دوره ۷ ساله به ۲۰ درصد خواهد رسید.

وی در مورد ارائه اسناد قرارداد ال۹۰ به مجلس شورای اسلامی گفت: چنانچه مجلس این اسناد را بخواهد، در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

جهانگیری درخصوص طرح‌های صنعتی که خواستار استفاده از تسهیلات ذخیره ارزی هستند، گفت: برای گرفتن این تسهیلات نیاز به تصویب وزارت صنایع و معادن نیست بلکه باید بانک‌های عامل طرح آنها را تصویب‌ کنند و طرح‌هایی که مورد تصویب بانک‌ها باشد مورد قبول ما هم است.

سران سه قوه درباره مشکل گرانی تصمیم می‌گیرند

رئیس‌جمهور پس از پایان جلسه هیات وزیران در مورد اقدامات دولتی درباره گرانی‌های اخیر گفت: الان در مقایسه با سال گذشته، روند نرخ تورم ما متناسب‌تر است. از یاد نبرید که در حالی از سال ۸۱ به سال ۸۲ آمدیم که نقدینگی ما حدود ۳۰ درصد اضافه شده بود و با تلاش پیگیری که دوستان ما کردند، سال گذشته با ۴ درصد کاهش این رشد و با ۲۶ درصد وارد سال ۸۳ شدیم که در مقایسه با وضعیت تورم در سال گذشته بهتر شده‌ایم.

سیدمحمد خاتمی افزود: البته من مسائلی را در دولت مطرح کرده بودم که هیچ بخش دولتی حق افزایش قیمت‌ها را ندارد مگر اینکه موضوع در ستاد خاصی که زیر نظر معاون اول تشکیل می‌شود، بررسی شود.

ما هم سعی کنیم که اولا قیمت‌ها را افزایش ندهیم، ثانیا حداکثر ۵ درصد (با اینکه ۱۰ درصد هم حق داریم) بیشتر نشود، مگر موارد استثنایی که باید با نظر ستاد باشد.

شاید در بعضی موارد این رعایت نشد که برخورد کردیم و تصمیم را عوض کردند که آثارش احتمالا بعدا معلوم می‌شود.

مسائل مرغ و تخم‌مرغ مسائل فنی دیگری داشت که دولت برای عرضه وارد صحنه شد و امیدواریم بتوانیم آن را مهار کنیم.

اما ما به هر حال از یک طرف باید تولید و سرمایه‌گذاری کنیم و تولید ما باید صرف کند. اگر هم قیمت‌ها را محدود می‌کنیم و از دستگاه‌هایمان خواهش می‌کنیم که زیر قیمت تمام‌شده بفروشند، دولت حتما باید منابعی را تامین کند و به تولیدکنندگان یارانه بدهد.

پارسال که مساله گرانی‌ها پیش آمد دولت ۴۰۰ میلیارد تومان اضافه بر حد مصوب یارانه‌ها گذاشت تا قیمت‌ها را کنترل کند و هنوز م نتوانسته‌ایم آن را که بدهی دولت است، بپردازیم.

الان هم اگر بخواهیم فقط روی قیمت‌ها کار کنیم، هزینه زیادی می‌شود که انشاء‌الله ما برای حل مشکل اساسی و اینکه کل نظام باشد، این طرح را و اینکه اگر گران کنیم یا نکنیم چه مشکلاتی دارد، در جلسه‌ای که خدمت سران قوا هستیم مطرح خواهیم کرد و یک تصمیم کلی نظام را در این زمینه خواهیم گرفت.

۲۵ تیر ۱۳۹۳؛ افزایش ۲٫۷ برابری واردات خودرو

آخرین آمار منتشرشده ازسوی گمرک نشان می‌دهد، در بهار امسال تعداد ۲۳ هزار و ۲۴۲ دستگاه خودرو به ارزش بیش از ۴۸۴ میلیون و ۲۲۳ هزار دلار وارد کشور شده است.

این میزان واردات خودرو نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، از لحاظ تعداد حدود ۱۷۳ درصد و از لحاظ ارزش حدود ۱۵۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

با توجه به آمار منتشرشده، واردات خودرو در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۳ برابر شده است. خودروهای واردشده به کشور از لحاظ تعداد حدود ۱۷۳ درصد و از لحاظ ارزش نیز حدود ۱۵۵ درص رشد نشان می دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....