تاریخ انتشار : جمعه 23 اردیبهشت 1401 - 21:04
کد خبر : 87564

اعتراف روسیه به مخالفت با احیای برجام؟

اعتراف روسیه به مخالفت با احیای برجام؟

در حالی که به دنبال اظهار نظر رئیس کمیته روابط خارجه اتحادیه اروپا، مبنی بر از سرگرفته شدن مذاکرات وین، قیمت دلار افت قابل توجهی را تجربه کرده بود، توییت اولیانوف سفیر روسیه در وین قیمت‌ها را در ساعات اخیر بار دیگر در مسیر افزایشی قرار داده است. میکائیل اولیانوف به نوعی اعتراف کرد که

در حالی که به دنبال اظهار نظر رئیس کمیته روابط خارجه اتحادیه اروپا، مبنی بر از سرگرفته شدن مذاکرات وین، قیمت دلار افت قابل توجهی را تجربه کرده بود، توییت اولیانوف سفیر روسیه در وین قیمت‌ها را در ساعات اخیر بار دیگر در مسیر افزایشی قرار داده است. میکائیل اولیانوف به نوعی اعتراف کرد که روسیه به دلیل جنگ اوکراین در مسیر توافق بین طرفین در وین هیچ همراهی نخواهد کرد و علاقه‌ای به این توافق ندارد.

اعتراف اولینوف چه بود؟

ماجرا از یک توییت، لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال شروع شد. نورمن نوشت که یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا با دیدگاهی بسیار واقع بینانه‌ در مورد وضعیت توافق با ایران گفته است: «ما هنوز موانع سختی بر سر راه توافق داریم، اما گفت‌وگوی خوب، صریح و طولانی با طرف ایرانی نشان داد که آنها درگیر ماجرا هستند و البته آمریکایی‌ها نیز درگیر هستند. بنابراین هنوز راهی برای غلبه بر مشکلات وجود دارد و این چیزی است که ما روی آن کار خواهیم کرد.»

اولیانوف دقایقی بعد این توییت نورمن را مورد توجه قرار داد و نوشت: در شرایط مختلف، روسیه احتمالا می‌توانست خدمات خوب خود را برای نهایی کردن توافق برجام در اختیار دو طرف قرار دهد. اما حالا نه.

در واقع اولیانوف به نوعی اعتراف کرد که در شرایط کنونی که روسیه با غرب در اوکراین وارد جنگ شده خواهان توافقی بین ایران و غرب هم نیست و در این مسیر نیز همراهی با دو طرف نخواهد داشت. پیش از این نیز بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که روسیه در حال حاضر از نبود ایران در بازار نفت منفعت زیادی کسب می‌کند و ورود ایران به بازار به معنای افت قیمت‌ها و آسان شدن تحریم نفتی مسکو است. از این رو روسیه مانند پیش از تنش‌ها خواهان توافق هسته‌ای بین ایران و غرب و بازی کردن نقش میانجی نیست. این گمانه‌زنی‌ها به خصوص بعد از اینکه روس‌ها در خواست‌های جدید خود را رئی میز مذاکره قرار دادند، تایید بیشتری گرفت.

اولیانوف در پاسخ به انتقادات چه گفت؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ،  البته که اولیانوف این گمانه زنی را که از سوی برخی خبرنگاران در توییتر انجام شده و توییت او را اعتراف روسیه به عدم توافق تعبیر کردند رد شد.

اولیانوف در پاسخ به این گمامه‌زنی‌ها نوشت: از آنجایی که واقع‌گرا هستیم، درک می‌کنیم که نمی‌توانیم انتظار گفتگوی نتیجه‌ای درباره برجام با ایالات متحده داشته باشیم که وارد یک جنگ نیابتی علیه روسیه شده است .

او در توئیت دیگری ادامه داد: من کاملاً واضح نوشتم که در شرایط کنونی، ما در موقعیتی نیستیم که بتوانیم برای نهایی کردن گفت‌وگوهای وین مساعدت خوبی ارائه کنیم.

به دنبال این اظهار نظرها قیمت دلار بار دیگر در مسیر افزایشی قرار گرفت و تا حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ هزار تومان رشد کرد. این در حالی است که به دنبال اظهارات بورل قیمت دلار از حدود ۳۱ هزار تومان به کمتر از ۳۰ هزار و ۱۰۰ رسیده بود.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ متوقف شده است. درست پیش از این توافق مواضع روسیه و باج‌خواهی آنها از برجام مطرح شد. البته که به غیر از سنگ اندازی رئس‌ها دو طرف هم اختلافات اساسی با هم دارند.

انریکه مورا هماهنگ‌ کننده مذاکرات رفع تحریم‌ها سه‌شنبه گذشته راهی تهران شد و طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه چندین ساعت با علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان گفتگو کرد. ایران و اتحادیه اروپا معتقدند که جلسات برگزار شده، فرصت مجددی را حاصل کرد تا دو طرف روی ابتکارات برای حل موضوعات باقی‌مانده مذاکرات وین متمرکز شوند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران امروز در توئیتی نوشت: توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....