تاریخ انتشار : دوشنبه 6 فروردین 1403 - 11:59
کد خبر : 161804

دکتر محمد رسولی (وکیل پایه یک دادگستری و نویسنده ی کتب حقوقی)

اسقاط کافه ی خیارات به چه معناست؟

اسقاط کافه ی خیارات به چه معناست؟

خیار: یعنی اختیار بر هم زدن یک طرفه ی قرارداد،در مواردی قانونگذار به طرفین قرارداد اجازه داده است که تحت شرایطی قرارداد را فسخ کنند(یعنی یک طرفه بر هم بزنند) مثلاً اگر کالا معیوب از آب دربیاید یا مشخص شود که خریدار، کالایی را با قیمتی بسیار بیشتر از قیمت واقعی خریده است(در صورتی که

خیار: یعنی اختیار بر هم زدن یک طرفه ی قرارداد،در مواردی قانونگذار به طرفین قرارداد اجازه داده است که تحت شرایطی قرارداد را فسخ کنند(یعنی یک طرفه بر هم بزنند) مثلاً اگر کالا معیوب از آب دربیاید یا مشخص شود که خریدار، کالایی را با قیمتی بسیار بیشتر از قیمت واقعی خریده است(در صورتی که از قیمت واقعی اطلاع نداشته باشد)و…اختیار فسخ قرارداد وجود دارد.

البته می شود طرفین قرارداد ، در قرارداد برای خودشان هم در مدت معینی حق فسخ ایجاد کنند که اصطلاحاً به آن خیار شرط گفته می شود.

کافّه:یعنی همه
اسقاط:یعنی ساقط کردن
پس عبارت«اسقاط کافه ی خیارات»که سالهاست در قرارداد هایمان نوشته می شود و خیلی از ما بدون اطلاع اقدام به امضای آن می کنیم یعنی تمام اختیارات قانونی برای بر هم زدن یک طرفه ی قرارداد را ساقط می کنیم!
یعنی با آوردن این بند در قراردادهایمان به طرف مقابل اجازه می دهیم که کالای معیوب یا بسیار گران تر از قیمت واقعی و…را به ما بدهد بدون اینکه بعداً بتوانیم قرارداد را برهم بزنیم .
پس یادتان باشد که در قراردادهایتان این عبارت را نیاورید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....