تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1402 - 22:00
کد خبر : 143111

اسارت دارایی ایران توسط غرب، تداول ؟ یا تطاول؟

اسارت دارایی ایران توسط غرب، تداول ؟ یا تطاول؟

مهرداد حاجی زاده فلاح عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : جمهوری خواهان آمریکا به دنبال این هستند که ۶ میلیارد دلار از سرمایه های مسدود نشده ایران را به حملات آخر هفته به غیرنظامیان اسرائیلی مرتبط کنند. مقامات دولت بایدن برای دفاع از انتقال دارایی‌های مسدود شده به ایران به روی

مهرداد حاجی زاده فلاح عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :

جمهوری خواهان آمریکا به دنبال این هستند که ۶ میلیارد دلار از سرمایه های مسدود نشده ایران را به حملات آخر هفته به غیرنظامیان اسرائیلی مرتبط کنند.
مقامات دولت بایدن برای دفاع از انتقال دارایی‌های مسدود شده به ایران به روی آنتن می‌روند، زیرا منتقدان دولت امریکا به دنبال ایجاد ارتباطی بین حمله غیرمنتظره بی‌سابقه گروه فلسطینی حماس علیه اسرائیل و شروط مبادله زندانیان با ایران هستند.

از زمانی که جنگجویان حماس روز شنبه حمله خود را به اسرائیل آغاز کردند، مقامات ارشد دولت بایدن تلاش کرده‌اند گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ایران مستقیماً با این حملات مرتبط بوده و ادعاهایی مبنی بر اینکه دولت بایدن با آزاد کردن ۶ میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده ایران به آنها کمک کرده است را رد کنند.
دولت بایدن از آزادسازی دارایی‌ها دفاع کرد و گفت که این پول در ابتدا متعلق به تهران بود، سود حاصل از فروش نفت به کره جنوبی که در دوره‌ای تحت دولت ترامپ که تحریم‌ها علیه تهران کاهش یافت، با چالش‌های تبدیل ارز مواجه شد. آنها همچنین تاکید کرده‌اند که ایالات متحده از نزدیک بر هزینه‌های موجود در حسابی که پول در آن نگهداری می‌شود نظارت می‌کند و ایران می‌تواند از این پول فقط برای اهداف بشردوستانه مانند خرید غذا و دارو برای مردمش استفاده کند.

مخالفان، عمدتا جمهوری خواهان، استدلال کرده بودند که این پول قابل تعویض است، و در حالی که آن بودجه خاص برای حمایت از تروریسم در سراسر جهان هزینه نمی شود، دارایی های مسدود نشده به ایران اجازه می دهد تا پول بیشتری را برای حماس، حزب الله، شورشیان حوثی و سایر تهران خرج کند.

با توجه به حمایت تاریخی ایران از گروه حماس که توسط ایالات متحده و سایر دولت ها به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شده است، این انتقادات پس از حملات شبه نظامیان حماس، جنبه جدیدی پیدا کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه در این رابطه گفت: زمانی برای سیاست بازی کردن نیست.

دیپلمات ارشد کشور امریکا می گوید هیچ دلاری از آن حساب خرج نشده است و این حساب به دقت تنظیم شده و توسط مقامات وزارت خزانه داری نظارت می شود.

همچنین سخنگوی شورای امنیت ملی، دریاسالار جان کربی می گوید: این پول را می‌توان در هر زمانی مسدود کرد، ما می‌توانیم هر معامله‌ای را متوقف کنیم.

دولت آمریکا از دهه ۱۹۹۰ ایران را به حمایت مالی و تسلیحاتی حماس متهم کرده است. تاکنون، مقامات دولت گفته‌اند که اصطلاحا تفنگ دودی که مستقیماً ایران را به حمله روز شنبه در اسرائیل مرتبط کند، پیدا نکرده‌اند.

با این حال، برخی از دموکرات های کنگره می گویند که دولت باید مکث کند. در مجلس برخی نمایندگان از دولت بایدن خواستند که وجوه را مجددا مسدود کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا یکشنبه گفت: بسیار تأسف‌آور است که برخی در زمانی که جان‌های بسیاری از دست رفته است، سیاسی بازی می‌کنند. اینها دلارهای مالیات دهندگان ایالات متحده نبودند. اینها منابع ایران بود که از فروش نفت خود در بانکی در کره جنوبی گیر کرده بود.

ملاحظه می شود با وجود گذشت ۴ سال از اعلام اولین خبر درباره آن، حتی خبر توافق اخیر بر سر تبادل زندانیان ایرانی – آمریکایی در آزادسازی این منابع، پایانی بر حواشی ادامه‌دار آن نشد. حالا یک ادعای تازه در بحبوحه جنگ غزه، آزاد شدن این منابع ارزی حاصل از فروش نفت ایران را باز در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

از آن زمان برخی از جمهوری‌خواهان برای زدن رقیب دموکرات خود موضوع را دوباره برجسته کردند. آن‌ها ادعا می‌کردند که پول‌هایی که دولت آمریکا در توافق اخیر خودش با ایران به قطر منتقل کرد حتما منابعی خواهند شد برای تجهیز و تقویت گروه‌های محور مقاومت.

در ابتدا قرار بود این پول با قطعات خودرو و لوازم خانگی تهاتر شود که عملی نشد و موضوع خرید واکسن و داروی کرونا به میان آمد.

دی سال ۹۹ بود که ایران یک فروند تانکر متعلق به کره جنوبی را توقیف کرد تا پاسخی به بلوکه‌شدن ارزهای نفتی داده باشد.

بعد از این اتفاق در فروردین ۱۴۰۰، ایران با آزادی خدمه و کشتی توقیفی به ازای آزادی ۷ میلیارد دلار موافقت کرد که مقامات کره‌ای به وعده خود عمل نکردند.

اما داستان آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به اینجا ختم نشد و بارها و بارها توسط مسئولان همزمان با افزایش نرخ ارز تکرار شد تا بر گرانی ارز تاثیر بگذارد. اما این اظهارات دیگر مانند سابق تاثیری بر بازار ارز نداشت و فعالان بازار معتقد بودند که این خبر اثر خود را از دست داده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....