تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 21:57
کد خبر : 164130

روایت رئیس سازمان بورس از غافلگیری سهامداران

از سپرده ۳۰ درصدی تا دخالت دولت

از سپرده ۳۰ درصدی تا دخالت دولت

اقتصاددان :  مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، سه شنبه شب در برنامه تلوزیونی صف اول، سال ۱۴۰۲ را سال سختی برای بورس عنوان کرد و در ادامه به توضیح شرایط و متغیرهای اثرگذار پرداخت. در ادامه بخش‌هایی از این مصاحبه را برسی می‌کنیم شعار سال می‌تواند با بورس محقق شود عشقی با

اقتصاددان :  مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، سه شنبه شب در برنامه تلوزیونی صف اول، سال ۱۴۰۲ را سال سختی برای بورس عنوان کرد و در ادامه به توضیح شرایط و متغیرهای اثرگذار پرداخت. در ادامه بخش‌هایی از این مصاحبه را برسی می‌کنیم

شعار سال می‌تواند با بورس محقق شود

عشقی با اشاره به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت که بورس به خاطر ماهیتی که دارد، می‌تواند شعار سال را محقق کند. این موضوع سابقه تاریخی دارد و نزدیک به ۱۲ میلیون نفر به صورت مستقیم و ۵۰ میلیون نفر از طریق سهام عدالت در بورس ذینفع هستند.

سال ۹۹ چه اتفاقی افتاد؟

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، این مشارکت نیازمند اعتمادسازی است که این اعتمادها در سال ۹۹ و برخی اتفاقات در سال گذشته مخدوش شد.

عشقی اظهار کرد که این اتفاق به دلیل تصمیماتی بود که جمع کثیری از مردم بدون در نظر گرفتن فضای موجود به بازار دعوت شدند، توسعه سرمایه گذاری غیرمستقیم یکی از مواردی بود که در دستور کار قرار گرفت و اکنون بیش از ۵۰ درصد معاملات مربوط به صندوق‌ها است.

هدایت سرمایه‌ به سمت صندوق‌ها

عشقی بیان کرد که سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم کمتر دچار نوسانات می‌شوند و کارمزد صندوق‌ های سرمایه‌گذاری بسیار پایین‌ است در آخر هم مدیریت آنها توسط نهادهای حرفه‌ای انجام می‌‎شود.

 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرده، اگر از طریق این صندوق‌ها و سبدگردان‌ها، منابع را به سمت سرمایه‌گذاری هدایت کنیم و منافع بین دارندگان صندوق‌ها تقسیم شود، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.

از سود بانکی ۳۰ درصدی تا دخالت دولت – بورس غافلگیر شد

براساس اظهارات رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ابلاغ یکباره بخش‌نامه‌ها سرمایه‌گذاران را غافلگیر می‌کند، مشارکت با غافلگیری محقق نمی‌شود. باید مفروضاتی داشته باشیم که تا انتهای سرمایه‌گذاری به آن پایبند باشیم. اگر این اتفاق نیفتد، مردم به سمت سهام نمی‌آیند. وقتی سود بانکی روی ۳۰ و ۳۵ درصد باشد، سایر سرمایه‌گذاری‌ها کمتر خواهند بود.

عشقی تصدی‌گری و دخالت دولت در مدیریت شرکت‌ها را زمینه‌ساز مشکلات زیادی دانست و گفت: تغییر مدیران در بنگاه‌های اقتصادی ضربات جدی به شرکت می‌زند، این تغییرات به ضرر شرکت است.

براساس اظهارات رئیس سازمان بورس، بورس با یک فاصله‌ای نسبت به سایر بازارها حرکت کرد و یکی از دلایل عدم رشد بورس، کاهش سودآوری شرکت‌ها است. سرمایه‌گذار در ذهن خود تحلیل می‌کند که ممکن است یک سری اتفاقات برای این شرکت رخ بدهد، مجموعه این عوامل باعث شد که بازار سرمایه از بازارهای رقیب جا بماند.

شرکت‌ها رتبه‌بندی می‌شوند

رئیس سازمان بورس درباره برنامه این سازمان برای رتبه بندی شرکت‌ها از لحاظ حاکمیت شرکتی اظهار کرده که سهامداران باید از این طریق بدانند که شرکت در این زمینه در چه رتبه‌ای قرار دارد، در صورت تخلف اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها پیگیری و برخورد لازم صورت می‌گیرد.

عقب افتادگی بورس در آینده نزدیک جبران می‌شود؟

راساس اظهارات رئیس سازمان بورس، از سال ۹۹ تا الان، نرخ تورم تجمعی بالای ۳۰۰ درصد بود اما قیمت سهام به صورت متوسط ۲۵ درصد زیر قیمت اوج سال ۹۹ است، اکنون برخی سهم‌ها نصف آن قیمت‌ها هم نیست.

عشقی اظهار امیدواری کرده که با توجه به اینکه در سه سال و نیم گذشته بازار سرمایه کاهش داشته، در آینده نزدیک شاهد جبران عقب افتادگی بورس باشیم.

کاهش دامنه نوسان برای کنترل هیجانات

رئیس سازمان بورس با تاکید بر تاثیر رخدادهای سیاسی بر بازارها اظهار کرده، طبیعی بود با توجه به اتفاقات رخ داده شاهد ایجاد هیجانات در بازار باشیم، سازمان بورس برای حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از انجام معاملات غیرمنصفانه تصمیم به کاهش دامنه نوسان گرفت که این اتفاق قبلاً نیز اتفاق افتاده بود.

مشکل سهام عدالت تا خرداد حل می‌شود؟

عشقی درباره پرداخت سود سهام عدالت اظهار کرد که برخی شرکت‌ها در پایان سال نتوانستند سود سهام عدالت را پرداخت کنند که اکنون اقدامات مربوط به پرونده تخلفاتی آنها در حال پیگیری است و حتی برای پرداخت سود به دنبال دریافت وام هستند.

به گفته رئیس سازمان بورس، مشکلات مالی در برخی شرکت‌ها وجود دارد اما این شرکت‌ها باید سود سهام عدالت را پرداخت کنند، امیدواریم تا خرداد سودها را جمع‌آوری و باقی مانده آن را پرداخت کنیم.

 

تزریق سرمایه به شرکت‌های تولید طلا

عشقی از تزریق ۱۶ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های تولیدکننده طلا در سال گذشته خبر داد و گفت: این اتفاق کمک کننده به تولید طلا و ذخایر آن خواهد بود و از سوی دیگر، سرمایه‌های خرد را نیز جذب خواهند کرد.

به گفته رئیس سازمان بورس، این موضوع سپر تورمی مطمئنی برای سرمایه گذاران است تا به جای آنکه پول خود را به بازارهای خودرو و مسکن ببرند، در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....