تاریخ انتشار : یکشنبه 13 اسفند 1402 - 12:36
کد خبر : 159676

ارزهای دیجیتال می تازند

ارزهای دیجیتال می تازند

قیمت بیت‌کوین در روزهای گذشته با صعودی چشمگیر به بالاتر از ۶۰ هزار دلار رسید و بدین‌ترتیب ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال برای اولین‌بار از سال ۲۰۲۲ به سطح ۲ تریلیون دلار رسید. اثر هاوینگ مورد انتظار بیت‌کوین، افزایش فعالیت‌های معاملاتی و خوش‌بینی فزاینده سرمایه‌گذاران به بازار ارزهای دیجیتال اصلی‌ترین عوامل رشد چشمگیر بیت‌کوین و

قیمت بیت‌کوین در روزهای گذشته با صعودی چشمگیر به بالاتر از ۶۰ هزار دلار رسید و بدین‌ترتیب ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال برای اولین‌بار از سال ۲۰۲۲ به سطح ۲ تریلیون دلار رسید. اثر هاوینگ مورد انتظار بیت‌کوین، افزایش فعالیت‌های معاملاتی و خوش‌بینی فزاینده سرمایه‌گذاران به بازار ارزهای دیجیتال اصلی‌ترین عوامل رشد چشمگیر بیت‌کوین و رکوردشکنی‌های متوالی آن بوده است. روند افزایشی بیت‌کوین طی روزهای اخیر حاصل احساسات صعودی در میان معامله‌گران بوده است که این احساسات صعودی نیز تحت تأثیر چند فاکتور متفاوت قرار داشته‌اند. عملکرد فوق‌العاده صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بیت‌کوین، اثر هاوینگ مورد انتظار بیت‌کوین، افزایش فعالیت‌های معاملاتی و خوش‌بینی فزاینده سرمایه‌گذاران به بازار ارزهای دیجیتال اصلی‌ترین عوامل رشد چشمگیر بیت‌کوین و رکوردشکنی‌های متوالی آن بوده است. این افزایش نمایانگر یک دستاورد بسیار چشمگیر در بازار است و نشانه‌ای از احیای مجدد اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار ارزهای دیجیتال و به‌طور مشخص، بیت‌کوین است. این افزایش قیمت باعث شد تا ارزش بازار پادشاه ارزهای دیجیتال در اوج خود به رقم قابل توجه ۱.۲ تریلیون دلار برسد. با افزایش قیمت بیت‌کوین به بالاتر از ۶۲ هزار دلار در حالی که چندین آلتکوین نیز به‌طور قابل توجهی افزایش یافتند، رمزارزهای برتر حرکت مثبتی را ثبت کردند. با افزایش بیت‌کوین، اتریوم از ۳۴۰۰ دلار گذشت و سایر آلتکوین‌های برتر مانند ریپل، کاردانو و شیبا اینو نیز از نظر ارزش افزایش یافتند. اما قیمت بیت‌کوین بازگشت قابل توجهی را ثبت کرد و ۱.۰۶ درصد کاهش یافت و به ۶۲ هزار و ۱۲۱.۹۰ دلار رسید. در همین حال، ارزش بازار کریپتو نیز به ۱.۲۲ تریلیون دلار رسید. با توجه به حرکت آلت‌کوین‌ها، قیمت اتریوم با ۱.۶۵ درصد افزایش به ۳۴۳۱.۳۲ دلار در زمان انتشار با ارزش بازار ۴۱۲.۲۳ میلیارد دلار رسید. در حالی که اتریوم شاهد کاهش ۳۷.۲۵ درصدی حجم معاملات خود بود و به ۱۶.۲۵ میلیارد دلار رسید. به نقل از کریپتو، در همین حال، قیمت بایننس کوین یک درصد افزایش یافت و به ۴۱۱.۰۸ دلار رسید. در مقابل، حجم تجارت ۲۴ ساعته آن با ۲۰.۲۰ درصد کاهش به ۱.۵۷ میلیارد دلار رسید.

تب داغETF‌های بیت‌کوین

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ، داده‌های شرکت تحقیقاتی K۳۳ Research نشان می‌دهد که ۹ صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین تازه تأییدشده در ایالات متحده امریکا هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ هزار بیت‌کوین معادل بیش از ۱۷.۹ میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت خود دارند. به‌طور دقیق‌تر، تعداد بیت‌کوین‌های تحت مدیریت اینETFها در مجموع ۳۰۳,۰۰۲ بیت‌کوین است که به عنوان یک رکورد جدید در این زمینه محسوب می‌شود. نکته قابل توجه این است که در حال حاضر تقریباً ۱.۵ درصد از کل ۱۹.۶ میلیون بیت‌کوین در گردش در اختیار ETFها قرار دارد. به گزارش کوین‌گلس، صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین در روز چهارشنبه در کنار سایر محصولات قابل معامله بورسی بیت‌کوین مجموعاً حجم معاملاتی بیش از ۳.۸ میلیارد دلار داشته‌اند. علاوه بر ثبت این رکورد، ارزش بازار آنها نیز از ۴۵ میلیارد دلار عبور کرده است. گفتنی است که تنها در روز سه‌شنبه، ETFهای بیت‌کوین جریان ورودی خالص سرمایه ۳۵۹ میلیون دلاری را به ثبت رساندند.

انتظارات صعودی و هاوینگ بیت‌کوین

امیدواری فزاینده معامله‌گران در خصوص عملکرد تحسین‌برانگیز ETFهای بیت‌کوین تنها عامل رشد اخیر بیت‌کوین نبوده است و رویداد بسیار مهم و مورد انتظار هاوینگ بیت‌کوین در ماه آوریل، به افزایش احساسات صعودی در بازار کمک شایانی کرده است. قرار است در اواسط ماه آوریل سال جاری میلادی پاداش استخراج بلاک برای ماینرهای بیت‌کوین از ۶.۲۵ واحد بیت‌کوین به ۳.۱۲۵ واحد کاهش پیدا کند. این رویداد در گذشته نیز ۳ بار در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ اتفاق افتاده است. هاوینگ یک مکانیسم ضدتورم برای کاهش نرخ عرضه ۲۱ میلیون واحدی بیت‌کوین در طول زمان به شمار می‌رود. از لحاظ تاریخی، رویداد هاوینگ بیت‌کوین همواره باعث افزایش قیمت قابل‌توجهی در بازار شده است و حالا باید منتظر ماه‌های آینده ماند و دید که این‌بار اوضاع چگونه پیش می‌رود و روند صعودی کنونی بیت‌کوین تا کجا می‌تواند ادامه پیدا کند.

اثر طمع شدید معامله‌گران بر بازار

از طرف دیگر، یکی از شاخص‌های کلیدی و محوری تأثیرگذار بر احساسات بازار، شاخص ترس و طمع است که به عنوان یک فشارسنج برای روانشناسی سرمایه‌گذاران عمل می‌کند. این شاخص در روز چهارشنبه به عدد ۸۲ رسید که نمایانگر طمع شدید است و چنین میزانی برای این شاخص در یک سال گذشته بی‌سابقه بوده است. به‌صورت تاریخی می‌توان گفت که چنین سطوح بالایی در شاخص ترس و طمع سرمایه‌گذاران اغلب در دوران پیش از اصلاحات بازار مشاهده می‌شود که به‌طور بالقوه، به عنوان سیگنالی برای افزایش نوسانات در آینده در نظر گرفته می‌شود.

ترس و طمع بیت‌کوین

شاخص ترس و طمع (Fear & Greed) برای معامله‌گران بیت‌کوین به بالاترین حد خود در یک سال اخیر رسیده است. گفتنی است که داده‌های کوین‌گلس درباره معاملات لیکوییدشده در بازار ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۳.۵۴ میلیون دلار معاملات آتی بیت‌کوین لیکوییدشده است. از این مقدار، ۲۹.۵۳ میلیون دلار مربوط به موقعیت‌های خرید لانگ یا صعودی بوده و ۷۴.۰۱ میلیون دلار مربوط به پوزیشن‌های فروش شورت یا نزولی بوده است. بااین‌حال، کوین دسک در گزارش بازار خود عنوان کرده است که به نظر می‌رسد معامله‌گران در حال حاضر چندان نگران نیستند و برخی حتی انتظار دارند که قیمت بیت‌کوین در ماه آینده میلادی بتواند رکورد تاریخی خود در محدوده ۶۹ هزار دلاری را بشکند.

بیت‌کوین در حال تبدیل شدن به یک ارز جایگزین در سطح جهان است

مایک مک گلون، استراتژیست ارشد بازارهای کالایی بلومبرگ می‌گوید که بیت‌کوین در حال تبدیل شدن به یک ارز جایگزین در سطح جهانی است. این استراتژیست ارشد کالایی بلومبرگ اینتلیجنس، بازوی تحقیقاتی بلومبرگ معتقد است که جهان در حال رفتن به سمت دارایی‌های نامشهود و بیت‌کوین به عنوان مهم‌ترین ارز دیجیتال است. با این‌حال، مک‌گلون هشدار داد که با نزدیک شدن بهای بیت‌کوین به سطح ۷۰,۰۰۰ دلاری، ممکن است در زمانی که بازار سهام ایالات متحده دچار رکود شود؛ یک آزمایش کلیدی و بزرگ برای این ارز دیجیتال اتفاق بیفتد.

بیت‌کوین تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۱۲۵ هزار دلار می‌رسد

مارک پالمر، مدیرعامل بنچمارک و تحلیلگر ارشد، نظرات خود را در مورد عملکرد بلندمدت بیت‌کوین و تأثیر آن بر نهادهایی مانند مایکرواستراتژی به اشتراک گذاشت. پالمر می‌گوید پویایی عرضه و تقاضا در حرکت قیمت بیت‌کوین مهم است. او تاکید کرد که افزایش تقاضا پس از راه‌اندازی ETFها بیت‌کوین در ژانویه نشان‌دهنده اشتهای قوی بازار برای خرید بیت‌کوین است. پالمر همچنین خاطرنشان کرد که رویداد هاوینگ بیت‌کوین نزدیک است که تاثیراتی در بازار می‌گذارد. پالمر توضیح داد که سناریوی اصلی و پیش‌بینی او این است که قیمت بیت‌کوین تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۱۲۵۰۰۰ دلار برسد.

رکوردشکنی تاریخی نرخ برابری  بیت‌کوین با ریال ایران

با عبور قیمت بیت‌کوین از سطح ۶۱ هزار دلاری و ثبت رکوردی تازه، حالا نرخ برابری پادشاه ارزهای دیجیتال در برابر چند ارز فیات مختلف رکورد تاریخی جدیدی را ثبت کرده است. ارزش بیت‌کوین در برابر ریال ایران امروز به اوج تاریخی جدیدی رسید و رکورد ۳ میلیارد و ۶۰۲ میلیون تومان به ازای هر بیت‌کوین را به ثبت رساند. به گزارش کوین تلگراف، نرخ برابری بیت‌کوین در برابر ین ژاپن، رینگیت مالزی، دلار جدید تایوان، وون کره جنوبی، پزو شیلی، دلار استرالیا، یوان چین، راند آفریقای جنوبی، کرون نروژ و لیر ترکیه نیز به بالاترین سطح در تاریخ رسیده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....