کاخ السلام جده همچنان کانون توجهات منطقه‌ای و بین‌المللی است،  با تاکیدی که ولیعهد عربستان بر نگاه راهبردی به رابطه با ایران در دیدار با حسین امیرعبداللهیان ابراز کرده است. این تماس و ملاقات سطح بالا که مورد توجه بسیاری از رسانه‌های عربی به‌خصوص مطبوعات عربستان  قرار گرفت و از آن تحت عنوان خیز دو کشور برای رقم زدن صفحه جدیدی در روابط یاد شد،  می‌تواند در بن‌بست‌شکنی رابطه منطقه‌ای تهران و ریاض و مدیریت متغیرهای مداخله‌گر مورد توجه مقامات تصمیم‌گیر دو کشور قرار گیرد.

تیتر روزنامه الشرق الاوسط با این گزاره که «عربستان و ایران درباره فرصت‌های آینده گفت‌وگو کردند»،  می‌تواند با سفر مقامات ارشد دو کشور در طول ماه‌های آینده شتاب بیشتری به روابط بدهد و همچنین تمرکز بیشتری روی دو بعد امنیت پایدار و توسعه پایدار ایجاد کند. فارغ از اینکه ارزش افزوده روابط ایران و عربستان بیشتر در ابعاد امنیتی یا اقتصادی نمایان خواهد شد که به دو دسته مخالفان و موافقان در افکار عمومی،  رسانه‌ها و اتاق‌های فکر شکل داده است،  اما واقعیت این است که تقلیل دادن این مصالحه به امنیت یا اقتصاد نمی‌تواند اثرگذاری این معادله را بازگو کند؛ معادله‌ای که البته در آغاز راه خود قرار دارد و نیازمند گام‌های اعتمادساز برای شکل دادن به یک مصالحه کارآمد و در نهایت شکل‌دهی به یک منطقه قوی است تا هشت کشور ساحلی خلیج فارس بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  بنابراین دو بعد امنیت و توسعه برای شکل دادن به یک منطقه قوی که با سندهای چشم‌انداز دولت‌های عربی خلیج فارس کاملا همخوان است،  باید همزمان مورد توجه باشد. با این حال؛ این مساله به‌ویژه در چارچوب شکل‌گیری نظم جدید در خلیج فارس و نقش سه متغیر حضور اقتصادی چین،  افزایش تحرکات نظامی آمریکا و عادی‌سازی روابط عربی-عبری بیش از گذشته پیوند خورده است. از این زاویه است که روابط ایران و عربستان و ‌گذار از منازعه و شکل‌گیری همکاری بر بستر رقابت متعارف بدون توجه به نقش این سه متغیر نمی‌تواند چشم‌انداز روشنی از مسیر پیش روی تهران و ریاض به دست بدهد. بنابراین سنجش وزن این متغیرها در فرصت‌شناسی- آسیب‌شناسی همزمان بسیار سودمند است.