تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 مهر 1401 - 16:41
کد خبر : 104243

اختلال اینترنت امروز ۲۰ مهر ۱۴۰۱

اختلال اینترنت امروز ۲۰ مهر ۱۴۰۱

در روزهای گذشته معمولا محدودیت اینترنت از ساعت ۱۶ الی ۲۴:۰۰ اجرا می‌شد ولی امروز ۲۰ مهرماه ۱۴۰۱ اینترنت از صبح دچار اختلال است. از زمان شروع ناآرامی‌ها و بنا به دستور نهادهای مسئول امنیت، محدودیت اینترنت در کشور اجرا شده و پیام رسان‌های خارجی پرطرفدار مثل اینستاگرام و واتساپ فیلتر شدند قطعی اینترنت همراه

در روزهای گذشته معمولا محدودیت اینترنت از ساعت ۱۶ الی ۲۴:۰۰ اجرا می‌شد ولی امروز ۲۰ مهرماه ۱۴۰۱ اینترنت از صبح دچار اختلال است.

از زمان شروع ناآرامی‌ها و بنا به دستور نهادهای مسئول امنیت، محدودیت اینترنت در کشور اجرا شده و پیام رسان‌های خارجی پرطرفدار مثل اینستاگرام و واتساپ فیلتر شدند

قطعی اینترنت همراه معمولا هر روز از ساعت ۱۶:۰۰ الی ۲۴:۰۰ اعمال میشود و در این ساعات فقط امکان دسترسی به سایتها و اپلیکیشن هایی وجود دارد که سرور آنها در داخل ایران میزبانی میشوند و با توجه به آرام شدن جو اغتشاشات در کشور محدویت های اینترنتی کمتر شده و برخی اپراتورها به فعالیت عادی بازگشتند، اما هنوز زمان رفع محدودیت های اینترنت همراه و اینستاگرام مهر ۱۴۰۱ مشخص نیست و بر اساس اخبار رسیده، گویا قطعی و فیلترینگ اینستاگرام دائمی شده و به کاربران توصیه شده است که روبیکا و ایتا را نصب کنند.

در روزهای اخیر ساعات قطعی اینترنت همراه متغیر بوده و از حوالی ساعت ۱۵ تا ۲۴ دچار قطعی و اختلال بوده است. اما با این حال اینترنت خانگی هنوز مشمول قطعی نشده و اما گاهی با اختلال همراه است.

اینستاگرام و واتس‌اپ با دستور دستگاه امنیتی فیلتر شده و مادامی که شرایط امنیتی در کشور حاکم است محدودیت دسترسی ادامه دارد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از حرف تازه   ،  باقری، عضو ناظر مجلس کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای در خصوص ادامه وضعیت عدم دسترسی کاربران به پیام‌رسان‌های واتس‌اپ و اینستاگرام اظهار کرد: در حال حاضر ایران هیچ تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری با هیچکدام از نرم‌افزارهای واتس‌اپ و اینستاگرام ندارد و این اپلیکیشن‌ها هم هیچ کدام از قوانین جمهوری اسلامی ایران را نمی‌پذیرند. دلیل ورود مجلس به قانون‌گذاری در فضای مجازی در خطر بودن جان و مال مردم در این فضا است. وضعیت فعالیت‌ پلتفرم‌های غیرایرانی باید تعیین تکلیف شود.

امروز دلیل فیلترینگ واتس‌اپ و اینستاگرام سیاسی و امنیتی است ولی مجلس از رویکرد سیاسی به این موضوع نمی‌نگرد و کار نمایندگان بررسی ابعاد حقوقی فعالیت این خبرگزاری‌ها است. در واقع موضوع نظارت بر این نرم‌افزارها به مسائل حقوقی مربوط است.

تا این لحظه هیچ تصمیم جدیدی درباره فیلترینگ دائمی گرفته نشده و حتی وزیر ارتباطات گفته شورای عالی فضای مجازی جلسه جدیدی نداشته است.اگرچه حجت الاسلام محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور انتقادات جدی به این پلتفرم‌ها داشته است اما تا امروز هیچ یک از قضات حکم رفع فلیتر اینستاگرام و واتساپ را ندادند.

در روزهای اخیر بسیاری از کاربران و صاحبان کسب کار از ادامه قطعی شبکه های اجتماعی اعلام نارضایتی کرده و خبر از مختل شدن ارتباطات روزمره و آسیب به کسب و کار خود می دهند.

احمد وحیدی وزیر کشور می گوید: در اتفاقات اخیر، بعضی از شبکه‌های مجازی آتش بیار معرکه بودند و ساماندهی اغتشاشات را بر عهده داشتند. بخش زیادی از آشوب‌ها تحت آموزش همین فضای مجازی بوده است و برای دور زدن قطعی اینترنت از روش‌هایی استفاده می‌کردند.

او گفت: برخی از این شبکه‌های مجازی با انتشار برخی تصاویر که بعضا واقعی هم نیستند، تلاش می‌کنند هم مردم را تحریک کرده و هم به آن‌ها آموزش دهند. طبیعی است در چنین حالتی ما برای حفظ امنیت، نظم عمومی، آرامش و حقوق شهروندی مردم، محدودیت‌هایی را اعمال می‌کنیم تا نتوانند آن‌ها از مسیر شبکه‌های مجازی، اغتشاشات را هدایت کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....