تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 بهمن 1401 - 11:11
کد خبر : 116159

اختلا‌ف نظر بر سر قیمت حامل‌های انرژی

اختلا‌ف نظر بر سر قیمت حامل‌های انرژی

نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد. اقتصاددان: در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به

نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

اقتصاددان: در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان ۱۳۹۹ هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های ۱۳۵۰، ۱۳۶۰، ۱۳۷۰، ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۲، ۱۳۶۲، ۱۳۷۲، ۱۳۸۲ و ۱۳۹۲ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۲۷ بهمن ۱۳۵۲؛ طرح نهایی فاضلاب تهران تهیه می‌شود

طرح نهایی فاضلاب تهران خردادماه سال آینده تمام می شود و برای بررسی و تصمیم‌گیری به وسیله وزارت آب و برق تسلیم دولت خواهد شد.

تهیه طرح فاضلاب تهران از حدود یک سال و نیم قبل به وسیله کارشناسان و مهندسان سازمان آب تهران و با همکاری شرکت الکساندر کیپ در سه مرحله شروع شده و جنبه‌های مختلف آن از نظر فنی و اقتصادی دقیقا تحت بررسی است.

در حال حاضر در تهران حدود ۸۸۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد و اگر برای هر واحد دو چاه در نظر گرفته شود، مجموع چاه‌های حفرشده در پایتخت کشور، تعدادی حدود یک میلیون و هفتصد و شصت هزار را تشکیل می‌دهد.

در کار تهیه فاضلاب تهران یک سلسله مسائل و نکات خاص منطقه‌ای موردتوجه است و پیش‌بینی می‌شود هزینه احداث شبکه فاضلاب تهران ارقام خیره‌کننده‌ای را تشکیل دهد و اجرای کامل آن حداقل پنجسال وقت بگیرد. با احداث شبکه فاضلاب تهران، کابل‌های آب، برق، تلفن نیز باید طبق اصول به داخل شبکه منتقل شود و دیگر خیابان‌ها به وسیله سازمان‌های آب و برق و تلفن کنده نخواهد شد.

۲۷ بهمن ۱۳۷۲؛ واردات کالاهای اساسی در برابر صادرات

شرایط و تسهیلات جدید صادرات و واردات کالا اعلام شد. کرباسیان معاون بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی گفت: به منظور اجرای ماده سیزدهم قانون جدید صادرات و واردات که ابهاماتی از لحاظ اجرا ایجاد کرده بود، شرایط جدیدی ازسوی دولت برای تسهیل امور بازرگانی خارجی ایجاد شد.

وی افزود: به منظور ایجاد انگیزه و تشویق صادرکنندگان و برچیده شدن بوروکراسی در بازرگانی خارجی مقرر شد که بازرگانان در ازای ارائه برگه صدور کالا، کالاهای اساسی و موردنیاز مردم را وارد کنند.

وی گفت: این امر می‌تواند به کاهش قیمت برخی از کالاهای موردنیاز مردم منجر شود و نیز با تنوع بخشیدن به لیست کالاهای وارداتی بازار داخلی از این نظر اشباع شود.

وی افزود: صادرکنندگان می‌توانند برگه صدور خود را به افراد دیگر فروخته و این خود نیز یکی از عوامل تشویق‌کننده صادرکنندگان در گسترش صادرات است.

کرباسیان گفت: براساس شرایط جدید صادرات و واردات ارز دیگر در این سیستم وجود ندارد بلکه برگه صادرات ملاک اصلی خواهد بود.

وی اضافه کرد: با تصویب و ابلاغ دستورالعمل هیات وزیران به گمرکات از این پس تمام کالاهای صادراتی کشور از تودیع پیمان یا تعهد ارزی معاف خواهد بود.

بانک مرکزی با پیروی از بازار آزاد قیمت ارز را افزایش داد

به دنبال افزایش ناگهانی نرخ انواع ارزهای معتبر در بازار آزاد که با ۲۲۰ ریال افزایش باعث ترقی قیمت دلار تا ۲۲۶۵ ریال شد، بانک مرکزی هم که تا روز دوشنبه هفته جاری تغییر قابل‌ملاحظه‌ای را در نرخ خرید و فروش انواع ارزها اعمال نکرده بود، دیروز ارزش برابری ریال در مقابل ارزهای معتبر را شدیدا کاهش داد.

بانک مرکزی دیروز نرخ یکصد «ین» ژاپن را ۳۸ ریال، «پوند» انگلیس را ۱۴ ریال، «فرانک» سوئیس را ۱۲ ریال و «مارک» آلمان را ۹ ریال افزایش داده بود را به ترتیب یکصد «ین» ۶۴ ریال، پوند انگلیس ۱۰ ریال، فرانک سوئیس ۹ ریال و مارک آلمان را ۶ ریال دیگر نسبت به دیروز افزایش داد.

این در حالی است که نرخ دلار آمریکا همچون چند ماه گذشته ثابت نگه داشته شده است.

این گزارش حاکی است، دلالان و واسطه‌های ارز که همواره در جستجوی دستاویزی برای افزایش نرخ‌ها هستند، چندی قبل به دلیل کاهش درآمدهای بودجه سال ۷۳ دولت ازسوی مجلس شورای اسلامی، افزایش قیمت‌ها را که حدود یک ماه ثابت مانده بود، آغاز کردند.

به طور مثال دلار آمریکا را که حدود ۲۰۴۰ ریال هم مشتری نداشت، هم‌اکنون ۲۲۷۰ ریال به فروش می‌رسانند.

۲۷ بهمن ۱۳۸۲؛ آلمان‌ها برای تحویل زمین به عسلویه آمدند

پروژه احداث نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی منطقه ویژه پارس (عسلویه) در مرحله تحویل زمین به شرکت آلمانی برنده مناقصه است.

احمد جمی، مدیرعامل منطقه ویژه ا قتصادی پارس افزود: بعد از اینکه تامین اعتبار برای احداث واحد ۱۰۰ مگاواتی این نیروگاه به روش EPC توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی صورت گرفت، هم‌اکنون ما آماده تحویل زمین برای احداث این نیروگاه به شرکت مذکور هستیم.

وی اظهار کرد: مناقصه احداث این نیروگاه در نوامبر ۲۰۰۲ برگزار شد که شرکت DSD آلمان با پشت‌سر گذاردن مپنا از ایران و ساندل از ایتالیا توانست برنده مناقصه احداث واحد نیروگاهی به روش BOT باشد.

جمی گفت: از زمان برنده شدن این شرکت در این مناقصه تاکنون اراده ای برای به امضا رساندن این قرارداد مشاهده نشد و علیرغم اصرار وزارت نفت برای به اجرا رسیدن این پروژه وزارت امور اقتصادی و دارایی از صدور ضمانت‌نامه برای خرید برق از این شرکت امتناع ورزید.

ایران‌خودرو خواستار غرامت از شرکت توفاس ترکیه شد

ایران خودرو در نامه‌ای به شرکت توفاس ترکیه به دلیل نقض قرارداد خرید موتور خودرو از سوی این شرکت، خواستار ۸۰ میلیون یورو غرامت شد.

وکیل مدافع ایران‌خودرو در نامه درخواست غرامت نوشت: شرکت توفاس ترکیه که پیشتر قرارداد فروش موتور خودرو را با این شرکت امضا کرده است، تحت فشار شرکت جنرال موتورز آمریکا که از عمده سهامداران این شرکت است، قرارداد را فسخ کرده است.

در نامه ایران‌خودرو به شرکت توفاس ترکیه که رویتر به نسخه‌ای از آن دست یافت، آمده است: احساس می کنیم که شرکت ترکیه تحت فشار آمریکا در تنگنا قرار گرفته است.

در ادامه این نامه آمده است، شرکت جنرال موتورز در ماه ژوئن ۲۰۰۳ (خرداد ۸۲) شرکت توفاس را مجبور به فسخ قرارداد کرد؛ ولی شرکت توفاس تا ماه سپتامبر ۲۰۰۳ (شهریور) به ایران‌خودرو در این مورد خبری نداد و موجب زیان شرکت ایران‌خودرو شد.

حضور ۹۰ شرکت بزرگ نفتی در همایش معرفی ۱۶ بلوک نفت و گاز ایران

۱۸۰ کارشناس و ۹۰ موسسه بزرگ نفتی جهان در همایش معرفی ۱۶ بلوک اکتشاف نفت و گاز ایران که در شهر «لاهه» هلند برگزار شد، شرکت کردند.

مهندس محمود محدث، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: در این همایش مطالب فنی ازجمله عملیات لرزه‌نگاری سه‌بعدی و حفاری چاه و نیز مشخصات عمده بلوک‌های ۱۶گانه تشریح شد.

وی گفت: حضور شرکت‌های بزرگ نفتی نظیر استات اویل نروژ، توتال فرانسه، شل هلند، سانتوز استرالیا، اویل سرچ، بی‌پی، انی و.. نشان از استقبال خوب شرکت‌های نفتی مطرح در جهان از پروژه‌های نفت و گاز ایران داشت.

وی اضافه کرد: آخرین مهلت خرید مدارک مناقصه تا ۲۲ فروردین ۸۳ و ارائه پیشنهادها حداکثر تا ۲۰ تیرماه ۸۳ تعیین شده است.

۲۷ بهمن ۱۳۹۲؛ اختلاف‌نظر بر سر قیمت حامل‌های انرژی

علی لاریجانی، رئیس مجلس در پاسخ به سوالی در مورد «آینده هدفمندی یارانه‌ها» و «تصمیم جدید مجلس» گفت: قطعا افزایش قیمت‌ها از محل اجرای هدفمندی وجود خواهد داشت؛ اما در این اصل که باید در اصلاح قیمت‌ها در گام دوم به تولید، بهداشت و درمان توجه شود بین مجلس و دولت اتفاق‌نظر وجود دارد اما باید منابعی هم وجود داشته باشد که این کارها انجام شود.

رئیس قوه مقننه اظهار کرد: مشکل از آنجا شروع می‌شود که منابع در قسمت اول به‌گونه‌ای توزیع شد که در سال حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه توزیع می‌شود؛ اما پولی که از محل اصلاح قیمت‌ها به دست می‌آید ۲۸ هزار میلیارد تومان بیشتر نیست پس اول باید چاله را پیدا کرد و پس از آن منابعی را برای تولید بهداشت و درمان اختصاص داد که این شاید به افزایش قیمت‌ها احتیاج داشته باشد و به‌دنبال آن نگرانی‌ای ایجاد می‌کند که باید با توجه به شرایط اقدامات را انجام داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....