مراسم گرامیداشت هفته قوه‌قضائیه، روز گذشته با حضور سران قوا در سالن اجلاس سران برگزار شد. سران سه قوه در این همایش بر هم‌افزایی و همکاری و عملکرد یکپارچه قوا تاکید کردند. در ابتدای همایش غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به اینکه در یک‌سال گذشته با وجود جنگ ترکیبی دشمن، تحریم‌ها و اغتشاشاتی که رخ داد با مشکلاتی مواجه شدیم که به خاطر این شرایط ورودی‌مان به قوه‌قضائیه بیش از ۴ درصد افزایش یافت، گفت: اما با همکاری همکاران ما رشد رسیدگی ارتقا یافت و رسیدگی‌ها هم با اتقان و سرعت بیشتری شکل گرفت. رئیس قوه‌قضائیه افزود: در سال گذشته تلاش کردیم سند تحول و تعالی را به برنامه تبدیل و برنامه را به عمل تبدیل کنیم و یکی از مسائل پیش‌بینی شده در این سند تعامل با قوای دیگر بود و جلسات متعدد با سران قوا، کمیسیون‌ها، نمایندگان، فراکسیون‌ها و وزرا داشتیم؛ در سال‌های بعد از انقلاب چنین تعاملی بین سه قوه وجود نداشت. خروجی و نتیجه این تعاملات، خدمت بیشتر به مردم و نظام باشد.

محسنی‌اژه‌ای یادآور شد: موثرترین گزارش‌های بازرسی در این دولت رخ داد و با همکاری دولت انجام شد؛ ۲۱۰ گلوگاه فساد شناسایی شد. همچنین در شورای هماهنگی اقتصادی کارهایی که لازم بود با تلاش دبیر آن شورا و هماهنگی سه قوه انجام و از مشکلات گره‌گشایی شد. وی گفت: در مقاطعی بود که وقتی گزارشی از سوی سازمان بازرسی می‌رفت دولت‌ها برافروخته می‌شدند، اما با اعلام گلوگاه‌های فساد از سوی این سازمان، آقای رئیسی تقدیر و تشکر کردند. به گزارش «ایرنا»، رئیس قوه‌قضائیه گفت: در سال گذشته دادگستری‌ها علاوه بر پرونده‌های معمول خود، بیش از ۲۰ هزار پرونده اغتشاشات را مورد رسیدگی قرار دادند و نزدیک به ۹۸ هزار نفر از افرادی که در زندان مانده بودند و دشمن دنبال سوژه‌سازی برای آنها بود با عفو رهبر معظم انقلاب بخشیده شدند و سوژه از دشمن گرفته شد.

محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: در سالی که گذشت فشار فوق‌العاده زیادی بر دوش و گرده مسوولان و کارکنان قضایی بود و اگر ایمان و تدین و اخلاص آنها نبود، زیر این‌بار سنگین و پیچیده کمر خم می‌کردند، اما نه تنها سستی بر آنها عارض نشد که حتی بهتر از گذشته، به مردم و مراجعان به عدلیه خدمت‌رسانی کردند. رئیس دستگاه قضا درادامه گفت: در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز با تلاش دبیر این شورا، آنجا که لازم بود، گره‌گشایی‌هایی از امور صورت گرفت. به گزارش «ایلنا»، رئیس قوه‌قضائیه گفت: به هیچ‌وجه قابل قبول نیست پرونده‌ای در دستگاه قضایی مفتوح باشد و با گذشت ۵ سال هنوز در مرحله بازپرسی باشد. وی همچنین گفت: در سال گذشته برای نخستین‌بار تمامی دادگستری‌های ما بر اساس یک برنامه زمان‌بندی شده و مبتنی بر تحقق اولویت‌ها عمل کردند؛ همچنین در حوزه احیای حقوق عامه نیز رشد رسیدگی دادستان‌های ما بالغ بر ۱۲۰ درصد بود.

لزوم تبعیت از حق در هر جایگاهی

در ادامه این همایش ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری بر لزوم همگرایی بیشتر سه قوه برای اجرای عدالت، ارتقای امنیت، افزایش اعتماد عمومی به نظام اداری و ایجاد رضایتمندی در مردم تاکید کرد. وی گفت: در آستانه شهادت ۷۲ تن از یاران انقلاب و در راس آنان شهادت آقای دکتر بهشتی هستیم؛ اگرچه ایشان حدود یک سال و نیم در قوه‌قضائیه مسوولیت داشتند، اما ایشان معمار دستگاه قضایی انقلاب اسلامی شدند. در این مدت کوتاه نمی‌توان کاری کرد، اما شخصیت ایشان در دوران قبل از مسوولیتش در قوه‌قضائیه ساخته شد.

رئیسی گفت: طی سال‌های گذشته در قوه‌قضائیه کارهای زیادی انجام شده است. هر کس به دستگاه قضایی وارد شد، تلاش کرد خشتی روی خشت‌های گذشته بگذارد. وی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی، مشکلات جامعه که مربوط به همه دستگاه‌های اجرایی است، باید ریشه‌یابی و راه‌حل برایشان پیدا شود. دستگاه قضایی و قوه مجریه در همراهی با یکدیگر باید نتیجه و محصول کار را مشخص کند تا تصمیمات لازم برای همکاری‌های بیشتر اتخاذ شود. در این صورت جرم، جنایت و فساد در جامعه مهار می‌شود. جامعه مبتنی بر عقلانیت، اخلاق و عدالت نیاز امروز ماست و مقام معظم رهبری بر این مساله تاکید دارند.

سه قوه باید در این مسیر با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند.  رئیس قوه مجریه بازدارنگی، کیفر مجرمان و پیشگیری از وقوع جرم را از مختصات خاص قوه‌قضائیه دانست و خاطرنشان کرد: چه کنیم تا آمار ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی کاهش یابد؟ ما در دولت و مجلس نسبت به قانون‌گذاری، در مسائل مدیریتی و اجرایی باید تلاش همه ما این باشد تا پرونده ورودی به دستگاه قضایی روز‌به‌روز کاهش یابد. امروز هم در کنار هم، کار مشترکی به نام اجرای امنیت و عدالت و افزایش اعتماد عمومی را بر عهده داریم. وی ادامه داد: مسائل اداری، مالی و پشتیبانی بر عهده دولت هم هست. تمام تلاش‌مان را به کار گرفته‌ایم در این سه حوزه مشکلات دوستان در قوه‌قضائیه حل شود. رئیسی همچنین تاکید کرد: هر کس در جایگاه تصمیم‌گیری قرار دارد باید از حق تبعیت کند. یعنی نباید نظرات و احساسات خودش را در تصمیم‌گیری‌هایش دخیل کند.

سه قوه باید در حل مسائل یکپارچه عمل کنند

رئیس مجلس نیز در همایش بزرگداشت هفته قوه‌قضائیه گفت: امروز مطالبه مقام معظم رهبری از ما تحول است و برای این تحول نیازمند این هستیم که باور حقیقی نسبت به مردم و نقش مردم پیدا کنیم. وی تصریح کرد: بنده معتقدم برای این تحول نیازمند این هستیم که باور حقیقی نسبت به مردم و نقش مردم پیدا کنیم این دو عنصر اساسی است که می‌تواند پایه این تحول در همه عرصه‌ها و به ویژه در حکمرانی در بخش‌های مختلف باشد. از این جهت است که اگر در یک معنای موثق نگاه کنیم امروز مهم‌ترین رسالت قوه‌قضائیه هم احیای حقوق عامه است و این در حقیقت در حکمرانی اسلامی حق مردم است و مردم صاحب این حق هستند.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه اجتماعی تصریح کرد: با آگاهی مردم از حقوقشان بدون شک بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی در جامعه شکل می‌گیرد و مشارکت معنی‌دار مردم در همه عرصه‌ها را شاهد خواهیم بود و این قدرت پیشرفت در حل مساله را به ما می‌دهد. به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس مجلس تاکید کرد: برنامه هفتم توسعه توسط دولت سیزدهم تنظیم و تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است و از همین جا دست نیاز به سوی تمامی نخبگان و کارشناسان در اقشار مختلف جامعه دراز می‌کنم تا با خرد جمعی این برنامه را به غنای کامل برای حل مسائل و مشکلات کشور برسانیم. تردید نکنید که ما قادریم در یک برنامه مبتنی بر سیاست‌های کلان ابلاغی و با تاکید بر رویکرد مساله‌محوری و اولویت‌بندی، ثبات اقتصادی را طی یک برنامه در کشور برقرار کنیم.

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز مهم‌ترین وظیفه و اولویت ما مسائل اقتصادی است، اظهار کرد: باید در حوزه مسائل اقتصادی از بیان مشکلات بگذریم و به مسائل دسترسی و شناخت پیدا کرده و اولویت‌بندی کرده و بعد هم تلاش کنیم که این مسائل را حل کنیم و این امر در سایه همدلی، همکاری و هم‌افزایی به وجود می‌آید. البته همه مکلفیم این وظیفه را در چارچوب قانون انجام دهیم، درست است که هر قوه مستقل است و وظایفی بر اساس قانون اساسی دارد، اما اشتباه است اگر فکر کنیم به مثابه جزایر جدا از هم هستند. سه قوه باید در حل مسائل مردم یکپارچه عمل کنند تا به موفقیت برسیم و این تنها راه برای حل مسائل است.