تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 آبان 1400 - 19:57
کد خبر : 64880

آینده برجام جدید و اتصال آن به تمام موضوعات روز

آینده برجام جدید و اتصال آن به تمام موضوعات روز

آینده برجام جدید و اتصال آن به تمام موضوعات روز
احسان اله باقری؛
طی روزهای اخیر مذاکرات در پیش روی برجام جدید به عنوان ریشه و منشأ سایر موضوعات، معادلات و رخدادهای جدی منطقه، در رصد و مورد مناقشه و سئوالات مردم بوده است. از اصرار به تأئید بعضی از خواص برای نتیجه بخش شدن تلاش هائی برای تحمیل بحث FATF و CFT که به عنوان تنها اهرم ها ی بازدارنده تقابل نظام برای دور زدن تحریم هستند و طرف مقابل قصد دارند ما را بطور کامل از تمامی مسیرهای تجارت و تقابل با تحریم خلع سلاح کند تا تحریکات جهت تحرکات اخیر همسایگان و تهدیدهای مکرر مستقیم نظامی و حتی هسته ای، توسط صهیونیست ها با پشتوانه و تکرار این نوع از تهدیدها از طرف آمریکائی ها و اذناب منطقه ای آن ها و در نهایت موضوعات سایبری اخیر.
برای درک بهتر موضوع لازم است نگاهی به شرائط و اوضاع جاری کشور، پس از تحولات سیاسی ناشی از انتخابات بیندازیم که نشان می دهد مردم با امنیت و اطمینان خاطر، نگاهی نو و امیدوارانه به دولت آقای رئیسی دارند که نتایج نظرسنجی های علمی مختلف خصوصاً رضایت ۷۲ درصدی موسسه گالوپ، از آن پرده برداشته است که مطلوب دشمنان اتحاد و امنیت ملی ما نیست. از طرفی دیگر نگاه متفاوت دولت جدید که منطبق با استفاده از تجربیات تلخ مذاکرات قبلی و بازی های ناجوانمردانه غربی ها و عوامل وابسته داخلی است که منجر به ۸ سال تعلل و تعلیق و رکود و نارضایتی عمومی در کشور شده است؛ قابل اغماض و چشم پوشی نیست؛ چرا که اصلی ترین مقصد برجام رفع تحریم های متعدد خصوصاً تحریم مبادلات مالی بوده که با شکل گیری اینستکس هم که شکل عملیاتی ناچیزی از آن بود؛ منشأ اثر نشد و تقریباً بازی ۸ ساله هدفی جز رصد اوضاع امنیتی کشور و جمع آوری اطلاعات و رکود ایران را دنبال نمی کرد. در حالی که چشم امید مردم گشایش صادقانه اقتصادی، مالی و رفع تحدید و تحریم بود که افقی منطقی، معقول، نجیبانه و قابل دسترسی برای امنیت جهانی با اهداف مشترک بود که غربی ها با بازی متکبرانه خود، از آن استنکاف و سوء استفاده برای تحقیر و تضعیف کشور نمودند.

آینده برجام جدید و اتصال آن به تمام موضوعات روز

طی روزهای اخیر مذاکرات در پیش روی برجام جدید به عنوان ریشه و منشأ سایر موضوعات، معادلات و رخدادهای جدی منطقه، در رصد و مورد مناقشه و سئوالات مردم بوده است. از اصرار به تأئید بعضی از خواص برای نتیجه بخش شدن تلاش هائی برای تحمیل بحث FATF و CFT که به عنوان تنها اهرم ها ی بازدارنده تقابل نظام برای دور زدن تحریم هستند و طرف مقابل قصد دارند ما را بطور کامل از تمامی مسیرهای تجارت و تقابل با تحریم خلع سلاح کند تا تحریکات جهت تحرکات اخیر همسایگان و تهدیدهای مکرر مستقیم نظامی و حتی هسته ای، توسط صهیونیست ها با پشتوانه و تکرار این نوع از تهدیدها از طرف آمریکائی ها و اذناب منطقه ای آن ها و در نهایت موضوعات سایبری اخیر.
برای درک بهتر موضوع لازم است نگاهی به شرائط و اوضاع جاری کشور، پس از تحولات سیاسی ناشی از انتخابات بیندازیم که نشان می دهد مردم با امنیت و اطمینان خاطر، نگاهی نو و امیدوارانه به دولت آقای رئیسی دارند که نتایج نظرسنجی های علمی مختلف خصوصاً رضایت ۷۲ درصدی موسسه گالوپ، از آن پرده برداشته است که مطلوب دشمنان اتحاد و امنیت ملی ما نیست. از طرفی دیگر نگاه متفاوت دولت جدید که منطبق با استفاده از تجربیات تلخ مذاکرات قبلی و بازی های ناجوانمردانه غربی ها و عوامل وابسته داخلی است که منجر به ۸ سال تعلل و تعلیق و رکود و نارضایتی عمومی در کشور شده است؛ قابل اغماض و چشم پوشی نیست؛ چرا که اصلی ترین مقصد برجام رفع تحریم های متعدد خصوصاً تحریم مبادلات مالی بوده که با شکل گیری اینستکس هم که شکل عملیاتی ناچیزی از آن بود؛ منشأ اثر نشد و تقریباً بازی ۸ ساله هدفی جز رصد اوضاع امنیتی کشور و جمع آوری اطلاعات و رکود ایران را دنبال نمی کرد. در حالی که چشم امید مردم گشایش صادقانه اقتصادی، مالی و رفع تحدید و تحریم بود که افقی منطقی، معقول، نجیبانه و قابل دسترسی برای امنیت جهانی با اهداف مشترک بود که غربی ها با بازی متکبرانه خود، از آن استنکاف و سوء استفاده برای تحقیر و تضعیف کشور نمودند.
با طرح این مقدمات می توان وارد تجزیه و تحلیل رخدادها و بحث های اخیر شد و جمع بندی و ارائه راهکار نمود. البته باید عرض کنم که طرح کارشناسی اشکالات و نواقص حاکمیتی، ضروری و نوع موکد امر به معروف و نهی از منکر بدون شبهه و شائبه شرعی است و درک و تنویر موضوعات و حتی اشتباهات با منطق و استدلال است که منجر به اصلاح و تصحیح امور می گردد و خصوصا در کشور ما که هم دشمنان هدفمند قسم خورده و هم شبهات متعدد و برداشت های سفید و سیاه از موضوعات حاکمیتی وجود دارد و طرح مشروعیت های عملی و کلامی، به شدت مورد نیاز و ضروری است که به رفع شبهات و اشکالات موجود منجر شود ودر این راه چاره ای جز روشنگری و تفسیر علمی راهبردها و راهکارهای حاکمیتی برای اصلاح امور نیست. سانسور واقعیت ها فقط فاصله ها را زیاد و شبهات در اصلاحات را زیر زمینی می کند.

پولشوئی و معاهدات بین المللی FATF و CFT
بطور بسیار مجمل می توان ادعا کرد که ما قصد پولشویی با اهداف ممنوعه جهانی نداریم و تمام نهادهای بین المللی مدعی هم می دانند که تا زمانی که آمریکا این نهادها را مدیریت می کند نه علیه اسرائیل حرفی می زنند و نه ما را خارج از لیست سیاه FATF می کنند و بنابراین حق ماست که این موضوع را اعلام و از تهمت های مطرح، رفع مسئولیت کنیم. عضو این نهادها بشویم یا نشویم و تعهداتی به آن ها بدهیم یا ندهیم به تجربه، چندان فرقی نمی کند.
ولی برای ابرقدرت ها و اعضای شورای امنیت و دارندگان حق وتو و دنباله های ابرقدرت ها، این موضوعات بسیار متفاوت عمل می شود و ما هم حق داریم این موضوعات را مکتوب و رسماً اعلام مکرر، و عملکرد خود را هر بار قانونی و مشروع اعلام کنیم و در این خصوص تا تغییر رویه های عادلانه جهانی، اتفاقی هم نجواهد افتاد. چه FATF و چه CFT اهرم اجرائی جز برای فشار به کشورهای مستقل ندارند و این را باید بعد از هر جلسه اعلام کنیم و از تبعات حقوقی آن اعلام برائت کنیم. فقط جنبه روانی دارد و الافعلاً فقط اقتصاد و اقتدار ماست که مانع هر اقدام متقابلی از مدعیان می شود.

تهدیدات مستقیم نظامی و هسته ای آمریکائی صهیونیستی
با تشدید تحریکات و تحرکات آمریکائی صهیونیستی و تهدیدات مکرر و مشکوک آن ها، طی روزهای اخیر می توان گفت آیا؛
مسیری غیر از مذاکره و انواع تهدید و تعرض وجود دارد؛ که توسط استعمارگران قلدر در این سال ها تجربه نشده باشد؟
البته ادعای هوشمندی مغرورانه و نمایش چنگ و دندان توسط روبهان مکار و گربه های سنتی عرصه های تاریخی در تقابل با شیرهای کهنسال و آرام شرق خصوصا چین و روس و ایران.. دیگر هیچ تأثیر جدی بر عملکرد کشورها ندارد و توسل آن ها به تهدیدات نظامی علیه ایران که دیروز توسط صهیونیست ها و امروز توسط آمریکائی ها و غرب علیه ایران و حتی روسیه عملیاتی شده است نکات مهمی به همراه دارد که قابل درک است و متاسفانه در کشورمان، این فشارها و کارهای نامیمون را با عملیات روانی گسترده و اهرم همیشگی با پشتوانه خائنین داخلی آغاز کرده اند؛ همه می دانند که تهدید سالهاست که ایرانیان را نمی ترساند و انعکاسش بیش از میومیوی گربه های آواره نیست. ولی این قضیه هک سامانه کارت سوخت بنزین و قضایای پشت پرده نفوذ و ادامه حضور نامرئی عوامل دست اندرکار و دست نشانده آشکارتر شده و قابل توجه جدی برای مدیران امنیتی کشور است و لزوم حسابرسی و برخورد قاطع قضائی با سیاسیون خائن و برملا شده و برخورد فوری مناسب با آن ها را روزبه روز ضروری تر می سازد؛ خواسته ای که یکسال است مردم فریاد می زنند ولی امان از تعلل و سیاسی کاری منفعلانه و احتیاط های کاذب نامشروع متولیان.
متاسفانه پشت این موضوع هک شدن سامانه کارت های سوخت و بیلبردهای شهری، آن هم در آستانه فجایع ناشی از افزایش قیمت بنزین و ولادت ملوکانه طواغیت، نمی تواند دستی ماهر و بدون پشتیبانی و غفلت شیاطین نفوذی داخلی باشد.

برجام بدون فرجام کامل، ادامه دار خواهد بود
با توجه به طرح مکرر سئوالات و رایزنی های متفاوت کارشناسان و پیش بینی کنندگان عاقبت برجام و مذاکرات اخیر..،
به تجربه عرض می کنم که: فعلا مذاکرات برجام برای طرفین، چیزی جز ابراز اقتدار و حضور و کسب امتیاز یک طرفه نیست.
چرا که اولا؛ ما دنبال بازی خوردن مجدد در قالب تفاهمات پیچیده و فریب خوردن روشنفکرانه برجامیون سابق نیستیم و ثانیا؛
غربی ها هم، علی رغم اطمینان نسبی از بی خطر بودن برنامه هسته ای ایران، انگیزه زیادی برای پذیرش خواسته هایمان و نیازمان ندارند و از طرفی آمریکائی ها هم دنبال بازی و تضعیف اتحاد سیاسی در کشور برای نیل به اهداف نامشروع خود بدون هزینه کرد، هستند و هیچ وقت هم نمی خواهند کم بیاورند و حداقل برای خوشایند ملی خود و شریک فاسدشان (صهیونیزم)، کمی پا پس بکشند بنابراین اگر حرکت و اتفاقی هم بخواهد بیفتد باید یکی از گزینه های زیر اتفاق بیفتد:
۱. اروپائی ها جدا بخواهند از دنباله روی آمریکا کوتاه بیایند و رفع تحریم و ادامه تحریک و ایران ستیزی کنند.
۲. آمریکائی ها به انتهای خط برسند و هزینه درآمد تحریم و تقابل با ایران را کلاً کنار بگذارند که خیر متقابل را به دنبال دارد.
۳. ایران هم؛ از آنجا که امکان بازی خوردن مجدد و عدول و کنارکشیدن از منافع ملی خود را ندارد؛ باید بطور جدی تهدید هسته ای متقابلی برای طرف مقابل ایجاد کند و بدون اهمیت دادن به بازی های تکراری غربی ها، واقعا برنامه هسته ای و عملیات مبهم و مشکوکی را برای طرف مقابل در پیش بگیرد بطوری که این جدیت دردآور و قاطع، بازی های طرف مقابل را در مسیری دردآور و قابل معامله و تفاهم قرار دهد و مثلا در کنار حفظ شرایط مناسب داخلی، احتمال قدرت هسته ای نظامی علیه طرف های مقابل تنها برگ برنده در این سرمایه گذاری سنگین است که البته و در این صورت؛
غربی ها بعد از یک دوره طولانی شاخ و شانه کشیدن های بی خود برای جنگ و تحریم های آنچنانی، دست از پا درازتر، سر عقل آمده و خواسته های ایران، یعنی داشتن اقتدار هسته ای و کنار گذاشتن تحریم ها را بطور غیررسمی و در دراز مدت بصورت رسمی کنار می گذارند و تحقق بخشیدن به آن را برای هم زیستی مسالمت آمیز می پذیرند. یعنی همان پذیرش متقابل و شرائط نانوشته ای که سال هاست در قبال همدیگر دارند و متعاقب آن گزینه های دردآور پرهزینه را عاجزانه کنار می گذارند.
انشااله و البته تحقق چنین مسیر و دست آوردی بسیار سخت است و همانطور که عرض شد فقط در صورت ساماندهی و مدیریت بر منابع و عوامل و امور داخلی، قابل دستیابی است. البته این مقصد با هدف رد تحریم مشروعیت هسته ای و یا تحقیر و خروج و دهن کجی به نهادهای بین المللی نیست بلکه تنها مسیر باقیمانده برای رسیدن به تفاهم مقتدرانه است.
حالا که عملکرد دوماهه جناب آقای آیت ا… رئیسی، این همه تحول و اعتماد و امنیت روانی در بین آحاد مردم ایجاد کرده است؛ تمام گروه های فعال معتقد به نظام و انقلاب و گروه های نخبگانی نباید فرصت های تقویت اتحاد و انسجام ملی را از دست بدهند. همه موضوعاتی که رصد شده و حاکمیت در اولویت قرار داده است؛ مهم و دست یافتنی ولی پیچیده و بعضا در تعارض و تقابل هستند. حفظ اقتدار پول ملی در تقابل با سرمایه گذاری های انبوه خصوصا ساخت ۴ میلیون مسکن، استفاده از ظرفیت انبوه اقتصادی تجارت با همسایگان در تعارض با ناامنی و تحرکات و تحریکات ناشیانه بعضی از سردمداران اطراف… که البته با استقرار حاکمیت مولد سالاری و فسادستیزی، تمام اهداف عالی قابل مدیریت و دست یافتنی هستند.
احسان اله باقری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....