تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 مرداد 1399 - 22:29
کد خبر : 15932

آیا طرح پیش فروش نفت از پاستور به بهارستان می رود؟

آیا طرح پیش فروش نفت از پاستور به بهارستان می رود؟

آیا طرح پیش فروش نفت از پاستور به بهارستان می رود؟ جزئیاتی که از طرح فروش اوراق سلف نفتی موسوم به گشایش اقتصادی منتشر شده است نشان می‌دهد که، دولت قصد دارد تا با پیش فروش ۲۲۰ میلیون بشکه نفت در حدود ۱۷۰ تا ۱۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند و با استفاده از

آیا طرح پیش فروش نفت از پاستور به بهارستان می رود؟
جزئیاتی که از طرح فروش اوراق سلف نفتی موسوم به گشایش اقتصادی منتشر شده است نشان می‌دهد که، دولت قصد دارد تا با پیش فروش ۲۲۰ میلیون بشکه نفت در حدود ۱۷۰ تا ۱۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند و با استفاده از آن کسری بودجه ادعایی خود را جبران کند.
دولت برای جذاب کردن این طرح تضمین کرده است تا اوراق نفتی دست خریداران را در موعد سررسید به قیمت روز نفت و دلار بخرد و معادل ریالی این اوراق را به صاحبان آن‌ها بپردازد. بر این اساس دولتی فعلی با فروش اوراق سلف نفتی عملا درآمد قابل توجهی را کسب می‌کند که باز پرداخت بدهی سنگین آن بر عهده دولت بعدی است!
دولت از چند مسیر می‌تواند کسری بودجه خود را جبران کند: از مسیر افزایش مالیات‌ها و پایه‌های مالیاتی، از مسیر کاهش هزینه‌های جاری و عمرانی، از مسیر فروش دارایی‌های خود و سهام و در نهایت از مسیر پیش فروش معادن زیرزمینی و منابعی همچون نفت و میعانات گازی .
در شرایط تحریمی که عملا دولت با کسری بسیار بالایی بیش از ٢٠٠ هزار میلیارد تومان مواجه است، دولت مسیر‌های مختلفی را در پیش گرفته است که هر کدام پیامد‌های مثبت و منفی دارد. این پیامد‌ها آثار خود را در حال حاضر و یا در آینده نشان خواهد ‌داد . به عبارت دیگر دولت یا از منابع موجود مصرف می‌کند یا از منابعی که در آینده حاصل می‌شود.فروش اوراق نفتی مسیری است که می‌تواند به سرعت منابع نقدینگی سرگردان را برای تامین کسری بودجه دولت فراهم کند، اما کسری بودجه دولت را از منابع و ثروت آیندگان تامین خواهد کرد.
ساز و کار تبدیل منابع نفتی و فعالیت مورد نیاز برای ایجاد ارزش افزوده از منابع نفتی توسط بنگاه‌های داخلی ،می‌تواند روش کسری بودجه از طرف دولت را به نفع اقتصاد ملی در حال حاضر و آینده رقم بزند. تحقق این مساله مستلزم رونق بنگاه‌های تولیدی و گسترش آن است. در مجموع پیامد‌های این سیاست بدون فراهم بودن الزامات آن ابهامات جدی دارد و در مجموع ممکن است کشور در دولت سیزدهم را با معضلات بسیار زیادی مواجه سازد.
نمایندگان منتظر ارجاع طرح گشایش اقتصادی به مجلس:
یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نمایندگان مجلس در مواجه با طرح گشایش اقتصادی دولت، صیانت از جایگاه قانون گذاری مجلس است و به همین دلیل هم، بیشتر نمایندگان مجلس فارغ از ایرادات محتوایی، نسبت به مطرح نشدن طرح اوراق سلف نفتی در مجلس انتقاد دارند. بر همین اساس به نظر می‌رسد دولت با ارائه این طرح به مجلس می‌تواند هم تعامل دو قوه مقننه و اجرائیه را تقویت کند و هم پشتوانه کارشناسی طرح اوراق سلف نفتی را تقویت نماید.
مجتبی رضاخواه؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر افزایش نرخ ارز با اجرای طرح گشایش اقتصادی گفت: موضوع اوراق سلف نفتی باید در مجلس مطرح شود و جای رسیدگی به آن در شورای هماهنگی سران سه قوه نیست.
وی همچنین افزود: باتوجه به این که افراد ثروتمند خریداران اصلی اوراق خواهند بود و این افراد به خاطر نقدینگی زیاد در بازار ارز تاثیرگذار هستند، اصلا بعید نیست که این افراد برای بالا بردن قیمت ارز در آینده تلاش کنند تا سود خود را افزایش دهند. بر این اساس ثروتمندان از این طرح سود می‌برند، ولی تورم حاصل از آن را مردم عادی و فقرا تحمل خواهند کرد.ب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....