تاریخ انتشار : دوشنبه 7 اسفند 1402 - 20:35
کد خبر : 159100

آغاز فروش ارز مسافرتی با شرایط جدید + جزئیات

آغاز فروش ارز مسافرتی با شرایط جدید + جزئیات

طبق اعلام مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، از امروز ۷ اسفندماه عرضه ارز مسافرتی با شرایط و سهمیه جدید در شعب منتخب بانک های عامل ملی، ملت و سامان آغاز شد. به گزارش اقتصاددان به نقل از جماران، عرضه ارز مسافرتی با شرایط جدید از امروز آغاز شد. طبق اعلام مدیر روابط عمومی بانک مرکزی،

طبق اعلام مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، از امروز ۷ اسفندماه عرضه ارز مسافرتی با شرایط و سهمیه جدید در شعب منتخب بانک های عامل ملی، ملت و سامان آغاز شد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از جماران، عرضه ارز مسافرتی با شرایط جدید از امروز آغاز شد.

طبق اعلام مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، از امروز ۷ اسفندماه عرضه ارز مسافرتی با شرایط و سهمیه جدید در شعب منتخب بانک های عامل ملی، ملت و سامان آغاز شد.

مصطفی قمری وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با اعلام این خبر تأکید کرد: از امروز ۷ اسفندماه و در راستای مدیریت بازار ارز و پوشش نیاز ارزی متقاضیان در پایان سال، سرانه فروش ارز برای مسافرت ‌های هوایی به متقاضیان از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ یورو به قیمت مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزایش یافت و عملیات عرضه نیز در شعب منتخب ‎بانک‌های عامل ‎ملی ، ملت و ‎سامان آغاز شد.

گفتنی است، ‌مدارک مورد نیاز برای خرید ارز متقاضیان شامل ارائه گذرنامه معتبر، بلیط مسافرت هوایی و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور می‌باشد. ضمن اینکه تحویل ‎ارز در درگاه خروجی فرودگاه‌ها به مسافران صورت می‌پذیرد.

افزایش سهمیه ارز مسافرتی؛ یارانه‌ای برای دهک بالایی‌ها!

باشگاه خبرنگاران نوشت: با نزدیک شدن به روز‌های پایانی اسفند ماه هر ساله تب سفر به کشور‌های خارجی هم داغ می‌شود و تقاضا برای ارز افزایش پیدا می‌کند. در همین راستا هم پنجشنبه ۳ اسفند‌ماه بانک مرکزی از افزایش سرانه فروش ارز مسافرتی هوایی به متقاضیان از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ یورو خبر داد.

مصطفی قمری‌وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی گفت: با عنایت به ایام پایانی سال و افزایش تقاضای ارز مسافرتی در راستای مدیریت بازار ارز و پوشش نیاز ارزی متقاضیان، سرانه فروش ارز مسافرتی هوایی به متقاضیان از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ یورو افزایش پیدا می‌کند و از تاریخ ۷ اسفند ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود.

او افزود: تحویل ارز در درگاه خروجی فرودگاه‌ها به مسافران صورت می‌پذیرد. متقاضیان با ارائه مدارک مورد نیاز می‌توانند به شعب منتخب بانک‌های عامل ملی، ملت و سامان مراجعه کنند.

اما ارز مسافرتی از جه زمانی متولد شد؟ اولین بار در تیر ماه سال ۱۳۶۴ بود که هیأت وزیران وقت ۳۰۰ دلار ارز مسافرتی برای یک بار در سال را به تصویب رساند. ارز مسافرتی که با تمام حرف و حدیث‌هایی که داشت قبل از سال ۱۳۹۷ معادل ۱۰۰۰ دلار آمریکا برای هر نفر بود، اما از سال ۹۷ به بعد که قیمت ارز جهش پیدا کرد به ۳۰۰ دلار یا یورو برای هر نفر رسید. در سال ۱۴۰۲ این میزان ارز به ۵۰۰ یورو رسیده بود که حالا با توجه به بخشنامه بانک مرکزی از ۷ اسفند به ۲ برابر یعنی ۱۰۰۰ یورو افزایش پیدا خواهد کرد.

ارز مسافرتی که بنابر اعلام مدیر روابط عمومی بانک مرکزی به باشگاه خبرنگاران جوان مبنای محاسبه آن نرخ مرکز مبادله است. در همین راستا قمری وفا گفت: در کل تمام سفر‌های زیارتی و غیرزیارتی که هوایی انجام می‌شود ارز آن به نرخ مرکز مبادله و بعد از گیت هوایی( بر اساس بخشنامه روز پنجشنبه) پرداخت می‌شود.

گفتنی است، بنابر آنچه اعلام شده ارز مسافرتی با نرخ یورو خدماتی بر تابلوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران تحویل داده می‌شود. قیمت یورو خدماتی در ۳ اسفند (زمان بخشنامه بانک مرکزی) روی تابلو مرکز مبادله ارز و طلای ایران سوار بر کانال ۴۶ هزار و ۴۲۵ تومان بوده است و این یعنی افرادی که برای دریافت سقف سهمیه ارز مسافرتی یعنی هزار یورو اقدام می‌کنند باید در همان مرحله ثبت‌نام و ارائه درخواست چیزی نزدیک به ۴۶ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان پرداخت کنند.

این در حالی است که نرخ یورو در بازار آزاد هم اکنون که این گزارش در حال نگارش است حدود ۶۲ هزار تومان است و افراد برای تهیه هزار یورو باید حدود ۶۲ میلیون تومان بپردازند و این یعنی ۱۰۰۰ یورو ارز مسافرتی بیش از ۱۵ میلیون تومان با بازار آزاد تفاوت قیمتی دارد!

خبر افزایش ۲ برابری سهمیه ارز مسافرتی با واکنش‌های متعددی همراه شد و برخی از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان هم در خصوص آن نکاتی را مطرح کرده بودند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....