تاریخ انتشار : جمعه 29 دی 1402 - 21:32
کد خبر : 154575

آشنایی با سرویس و نگهداری موتورخانه ساختمان

آشنایی با سرویس و نگهداری موتورخانه ساختمان

اقتصاددان : یکی از مهمترین و اصلی‌ترین بخش‌های هر ساختمانی جهت کاربرد بهینه از آن ، تاسیسات مکانیکی مورد نیاز جهت رفاه ساکنین و کاربران آن است. تامین آب گرم و سرد جهت شست‌وشو و گردش این جریان در سیستم لوله‌کشی موتورخانه‌های ساختمان اجزایی مهم و اساسی برای کاربری درست از آنها بوده و به

اقتصاددان : یکی از مهمترین و اصلی‌ترین بخش‌های هر ساختمانی جهت کاربرد بهینه از آن ، تاسیسات مکانیکی مورد نیاز جهت رفاه ساکنین و کاربران آن است. تامین آب گرم و سرد جهت شست‌وشو و گردش این جریان در سیستم لوله‌کشی موتورخانه‌های ساختمان اجزایی مهم و اساسی برای کاربری درست از آنها بوده و به همان اندازه که ارتفاع و مساحت زیربنای ساختمان افزایش می‌یابد، پایش و نگهداری بهینه تاسیسات مکانیکی موتورخانه‌ها مهمتر جلوه می‌کند. در این نوشتار درباره نحوه کار، اقدامات ضروری برای تعمیر و نگهداری موتورخانه، مزایا و خدمات مورد نیاز جهت انجام سرویس‌های موجود، توضیحاتی ارائه شده است.

ضرورت تعمیر و نگهداری موتورخانه

موتورخانه چیست و طرز کار آن در ساختمان چگونه است؟
اتاق مکانیکی، اتاق دیگ بخار یا موتورخانه، اتاق یا فضایی در ساختمان و عمدتا در طبقات زیرین آن است که به تجهیزات مکانیکی مورد نیاز جهت گرمایش و تامین سیالات مصرفی در ساختمان اختصاص داده شده است.

موتورخانه‌ها عمدتا دارای امکاناتی از جمله مشعل، دیگ بخار، خنک‌کننده‌ها، مبدل‌های دمایی، مخزن، پمپ توزیع و … هستند. همچنین در بیشتر ساختمان‌ها بخش‌های گوناگون دیگری از تاسیسات ساختمان را نیز در موتورخانه‌ها جای می‌دهند. تامین آب گرم برای مصرف داخلی و گرمایش و بازگرداندن آب سرد موجود در سامانه گردشی تاسیساتی جهت بازگرمایش، تصفیه و خنک‌سازی محیط و همچنین تهویه هوا و تامین آب سرد در صورت لزوم از جمله عملکردهای موتورخانه است. به طور کلی موتورخانه‌ها برای تمامی ساختمان‌ها، به ویژه ساختمان‌هایی با کاربری مهم مانند فضاهای اداری، آموزشی، تجاری و تفریحی و صنعتی یکی از مهمترین و کلیدی‌ترین فضاها بوده و کاربرد تجهیزات موجود در آن، تعمیر و نگهداری موتورخانه و بسیاری از توابع وابسته به این بخش مهم در ساختمان نیازمند دانش فنی و تخصصی و تجربه مرتبط در این زمینه است.

اقدامات ضروری برای نگهداری از موتورخانه

11 9 اقتصاددان نوشته

 

تعمیر موتورخانه از جمله مهمترین تعمیرات ساختمان‌ها به شمار می‌رود و در صورتی که از تعمیرکاران غیر حرفه‌ای و بی‌تجربه در این زمینه استفاده شود، هزینه‌های بی‌شماری را برای کاربران و کارفرمایان به دنبال خواهد داشت. به همین منظور به شما توصیه می‌کنیم که در صورت نیاز به هر گونه تعمیر و نگهداری از موتورخانه ساختمان‌های خود ، از تعمیرکاران مجرب در این زمینه کمک بگیرید تا علاوه بر تعمیر تخصصی و اصولی بخش‌های مختلف موتورخانه، در زمان و هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی نمایید

تعمیرکاران حرفه‌ای عموما افرادی هستند که از ترفندهای خاصی در جهت تعمیر تاسیسات و موتورخانه ساختمان استفاده می‌کنند که از جمله مهم‌ترین این ترفندها استفاده از چک لیست‌ها است
موتورخانه بخشی اساسی در تامین سیالات گرم و سرد مورد نیاز و بعضا تهویه و خروج هوای نامطبوع از محل سکونت، کار است
کارکرد درست موتورخانه می‌تواند در کاهش هزینه‌های مصرف انرژی، افزایش بازدهی تاسیسات مکانیکی گرمایشی و سرمایشی، آسایش و راحتی در حین سکونت یا در کاربری‌های موقت از انواع سازه‌ها نقشی کلیدی ایفا کند. با توجه به اینکه پایش، تعمیر و نگهداری موتورخانه امری ضروری و البته تخصصی بوده و نیازمند تعمیرکاران باتجربه و رعایت اصول ایمنی است، در ادامه تعدادی از مواردی که در بازبینی‌های دوره‌ای نیازمند بررسی و کالیبراسیون هستند معرفی شده که سرویسکاران مجاز باید در فهرست اجزای مورد بازبینی (چک لیست) خود قرار دهند.

بازبینی و بررسی کارکرد پمپ خلا

بررسی نحوه کارکرد برج خنک‌کننده و تسمه فن آن
بازبینی مشعل و شعله تولیدشده توسط آن
ترازکردن محور پمپ آب
بازبینی آگوستات‌های دیگ بخار
بازبینی ارتعاشات پمپ در موتورخانه
بررسی اندازه سختی و کارکرد صحیح سختی‌گیر آب جاری در تاسیسات موتورخانه
بازبینی و بررسی شرایط کارکرد فتوسوئیچ
تعمیر و سرویس پمپ شوفاژ
تعمیر و سرویس مشعل‌های موتورخانه
تعمیر دیگ فولادی و دیگ آبگرم
تعویض لوله آتش‌خوار دیگ بخار و دیگ آبگرم
سیم پیچی و تراشکاری پمپ سیرکولیشن شوفاژ
نصب اینورتر برای پمپ‌های سه فاز
تعمیر دیگ شوفاژ و تعویض پره دیگ چدنی شوفاژ
اجرای موتور خانه، تعمیرات و نگهداری موتور خانه
تعمیر موتور خانه، نصب شوفاژ، چیلر تراکمی و نگهداری استخر
تعمیر پمپ آب (پمپ فشار آب ساختمان، پمپ پنتاک و پمپ چینی)
تعمیر تابلو برق موتور خانه و تاسیسات مرکزی (کنتاکتور و بی متال و کنترل فاز و سایر تابلو برق ها)
نصب و راه‌اندازی موتور خانه، تاسیسات ساختمان و لوله کشی آب و فاضلاب
تعویض کوپلینگ پمپ شوفاژ (کوپلینگ زنجیری پمپ شوفاژ و کوپلینگ لاستیکی پمپ) و پمپ آبرسانی

استعلام قیمت تعمیر موتورخانه

با استفاده از چک لیست و بازبینی موارد بالا در تعمیر و نگهداری موتورخانه، نه تنها در هزینه‌های موتورخانه و مصرف انرژی در بخش تاسیسات ساختمان صرفه‌جویی شده و طول عمر تاسیسات مکانیکی افزایش می‌یابد، بلکه از بروز هر گونه حادثه مانند آتش‌سوزی و بروز خسارات مالی سنگین در تاسیسات گوناگون مکانیکی موجود در موتورخانه جلوگیری می‌شود.

علاوه بر چک لیست ها، تعمیرکاران حرفه‌ای با بررسی بخش‌های مختلفی از تاسیسات موتورخانه و قدم زدن در محیط آن و گوش دادن به صداهای موجود در موتورخانه، بسیاری از ایرادات را مشخص کرده و به رفع آن‌ها می‌پردازند. همچنین با بررسی گیج‌ها، سنسورهای دما و فشار، دمای تجهیزات و تاسیسات را بررسی کرده و در صورتی که دما خارج از محدوده نرمال باشد به بررسی علت و رفع آن خواهند پرداخت.

مطابق با چک لیست‌ها تعمیرکاران تمامی تابلو برق را با آمپر متر بررسی می‌کنند تا از میزان بار آن‌ها در محدوده‌های نرمال و مشخص شده اطمینان حاصل نمایند و لذا در صورتی که با یک سیم داغ و یا سیمی با دمای نامتعارف مواجه شوند، مشکلات مربوط به اتصالات را بررسی نموده و آن‌ها را رفع می‌کنند.

تعمیرکاران حرفه‌ای همواره منابع انبساط باز ساختمان‌ها را که عموما در پشت بام قرار می‌گیرند، بررسی می‌کنند تا با توجه به عملکرد آن‌ها مشکلات و ایرادات موتورخانه را پیدا کنند و در آخر باید گفت که تعمیرکاران حرفه‌ای تمام قسمت‌های موتورخانه همچون برج‌های خنک کننده هواساز و فن ها، ژنراتور، فیلترهای شنی استخر و سایر تجهیزات موتورخانه را بررسی نموده و در صورت هرگونه نقص در این تجهیزات به سرعت اقدام به تعمیر و سرویس آن‌ها می‌نمایند.

مزایای سرویس و نگهداری موتورخانه

با توجه به مواردی که به آنها اشاره شد، تعمیر و نگهداری موتورخانه دارای مزایایی از جمله کاهش هزینه‌های کلی مصرف انرژی و همچنین کاهش هزینه‌های تامین قطعات مورد نیاز در شبکه تاسیساتی، افزایش عمر مفید لوله‌کشی و دستگاه‌های گوناگون گرمایشی و سرمایشی و پیشگیری و جلوگیری از بروز هر گونه خرابی احتمالی در زمان‌های اوج مصرف و نیاز به این گونه تاسیسات است. تعمیر و نگهداری موتورخانه امروزه برای ساختمان‌هایی که دارای کاربری تجاری – اداری و همچنین صنعتی بوده و دارای متراژ بالا و در طبقات متعدد هستند امری ضروری و حیاتی است و می‌تواند علاوه بر دارا بودن مزایای فوق، منجر به صرفه‌جوی در زمان تعمیر و بازبینی شود.

می‌توان با کاهش فواصل بازبینی‌های دوره‌ای در تعمیر و نگهداری موتورخانه نیز از هزینه تعمیر و نگهداری موتورخانه کاست چرا که در این صورت ایمنی و کارکرد درست قطعات و دستگاه‌های گوناگون به صورت متناوب بررسی می‌شوند و نیازی به اتلاف وقت بیهوده در بازبینی‌های پی‌درپی نیست. نصب، راه‌اندازی، تعمیر و نگهداری موتورخانه و از همه مهمتر کاربرد بهینه تاسیسات مکانیکی ساختمان نیازمند پیگیری مداوم و به‌کارگیری دانش مهندسی و فنی تخصصی در این زمینه بوده و هر کدام از خدمات فوق می‌توانند منجر به صرف هزینه‌های کم و زیاد شوند. عوامل موثر بر تعمیر و نگهداری موتورخانه در ادامه بررسی شده اند.

قیمت تعمیر موتورخانه و هزینه نگهداری از آن

نظر به اینکه اجرای هر بخشی از تاسیسات، نصب هر دستگاه یا تعمیر و نگهداری موتورخانه نیازمند به‌کارگیری تجهیزات و تکنیسین‌های حرفه‌ای و باتجربه است، برآورد هزینه سرویس‌های دوره‌ای و استعلام قیمت تعمیر موتورخانه و تعمیر دستگاه‌ها، تجهیزات و تاسیسات گوناگون نصب‌شده در آن و نگهداری این دستگاه‌ها معیار مهمی در تعیین میزان بودجه مورد نیاز جهت انواع این خدمات است. معیارهای گوناگونی در تعیین قیمت نگهداری موتورخانه و هزینه تاسیسات مکانیکی موجود در آن نقش دارند که در این بخش تعدادی از آنها مورد بررسی قرار گرفته اند.

 

سن موتورخانه

با توجه به اینکه با گذشت زمان استهلاک و فرسودگی اجزا و تجهیزات و دستگاه‌های به‌کاررفته در موتورخانه بیشتر می‌شود، نیاز این بخش از ساختمان به سرویس‌های دوره‌ای و خدمات تاسیساتی و مکانیکی افزایش خواهد یافت. لازم به یادآوری است که موتورخانه‌های قدیمی‌تر ممکن است از عایق‌بندی مناسب نیز بی‌بهره بوده و یا عایق تاسیساتی آنها فرسوده و از بین‌رفته بوده و همچنین اجزای به کار رفته در دستگاه‌های آنها دچار گرفتگی و خرابی باشند. بنابراین سن موتورخانه می‌تواند نقش اساسی در برآورد هزینه‌های تعمیر و نگهداری موتورخانه ایفا کند.

ابعاد و متراژ موتورخانه

همان طور که در بخش‌های قبل به آن اشاره شد، ابعاد موتورخانه و تعداد آن در ساختمان به‌ویژه ساختمان‌های دارای متراژ زیربنای بالا می‌توان در تعیین هزینه‌های نگهداری و تعمیرات موتورخانه ساختمان مسکونی تاثیرگذار باشد.

بدیهی است هر چه وسعت و اندازه موتورخانه بزرگتر باشد به افراد بیشتری به عنوان تعمیرکار موتورخانه و زمان بیشتری به صورت نفر – ساعت جهت بهینه‌سازی عملکرد و سرویس موتورخانه نیاز است.

فاصله زمانی بین بازدیدها

هزینه بازبینی و سرویس‌های دوره‌ای اگرچه با کاهش فاصله زمانی بین بازدیدها کمتر خواهد شد، اما به طور کلی به دلیل بازبینی پی‌درپی و در زمان‌های کوتاهتر، هزینه‌های سالانه تعمیر و نگهداری تاسیسات موتورخانه افزایش می‌یابد. بهینه‌سازی عملکرد موتورخانه و کاهش هزینه‌های بازبینی دوره‌ای با تعیین فاصله زمانی مناسب بین بازدیدها می‌تواند در تعیین هزینه و قیمت تعمیر موتورخانه موثر باشد.

 

خدمات آرین پرتو برای سرویس و نگهداری موتورخانه

امروزه با توجه به ضرورت تعمیر و نگهداری موتورخانه، افراد و شرکت‌های گوناگونی با بالاترین کیفیت و نازلترین قیمت اقدام به ارائه خدمات و سرویس‌های دوره‌ای در این زمینه کرده اند. بازبینی دوره‌ای و پی‌درپی موتورخانه همانند سایر بخش‌های تاسیسات ساختمانی می‌تواند علاوه بر تامین ایمنی افراد و تجهیزات مکانیکی و الکتریکی نصب‌شده در ساختمان، هزینه‌های تعمیر موتورخانه و شوفاژ و نگهداری را کاهش داده و در این میان، شرکت آرین پرتو با سابقه‌ای بیش از بیست سال در تعمیر و نگهداری انواع موتورخانه از پیشگامان این عرصه در بازار ارائه خدمات تاسیساتی مهندسی مکانیک با انجام بیش از صدها پروژه تاسیساتی در کشورمان ایران و همچنین دارا بودن تیم پشتیبانی قدرتمند فنی و تخصصی در حوزه تاسیسات الکتریکی و مکانیکی، دانش فنی و زیرساخت‌های کلیدی مانند منابع انسانی خود ارائه‌دهنده خدماتی از جمله بهینه‌سازی، عیب یابی سیستم موتورخانه، آب‌رسانی و پمپاژ و تعمیر دستگاه‌های مختلف موجود در موتورخانه و تاسیسات مکانیکی بوده و در این حوزه، آماده همکاری با کارفرماهای گوناگون در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی و بهره‌وری بیشتر از انواع دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف تاسیساتی است

تاسیسات محمدی سرویس و نگهداری موتورخانه

۰۹۳۷۱۳۳۶۳۸۱
۰۲۱۴۴۳۵۷۴۸۱
تهران شهران طوقانی خ عباسی قبل از شیرکو

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....