آثار اسراف در آیات قرآن
۱) مسرفان اهل دوزخند.(غافر ،۴۳) ۲)برای اسرافکاران اعمالشان زینت داده میشود.(یونس ، ۱۲) ۳) اسراف موجب انکار آیات الهی میشود.(غافر، ۳۴) ( قربانی مبین، حمیدرضا) اقتصاددان:در قرآن، در آیات متعدّد از اسراف در مصرف و انفاق نهى شده است به عنوان نمونه: « کُلوُا وَ اشرَبوا وَ لا تُسرفُوا؛ بخورید و بیاشامید ولى اسراف نکنید»
۱) مسرفان اهل دوزخند.(غافر ،۴۳)
۲)برای اسرافکاران اعمالشان زینت داده میشود.(یونس ، ۱۲)
۳) اسراف موجب انکار آیات الهی میشود.(غافر، ۳۴)
( قربانی مبین، حمیدرضا)
اقتصاددان:در قرآن، در آیات متعدّد از اسراف در مصرف و انفاق نهى شده است به عنوان نمونه:
« کُلوُا وَ اشرَبوا وَ لا تُسرفُوا؛
بخورید و بیاشامید ولى اسراف نکنید» ( اعراف/۳۱)،
« وَ آتوا حَقَهُ یوم حَصادِه و لا تُسرفوا؛
هنگام درو، حقّ زکات (غلات و…) را بپردازید، ولى (در انفاق) اسراف نکنید» ( انعام/ ۱۴۱).
در روایت آمده، فقیرى به محضر پیامبر (ص) آمد و تقاضا کرد که آن حضرت پیراهنش را به او ببخشد. پیامبر (ص) پیراهن را از تن خود بیرون آورد و به او داد و چون پوشش دیگر نداشت، در خانه به طور عریان نشست و حتّى براى نماز بیرون نرفت، کافران در غیاب، آن حضرت را سرزنش کردند و به او چنین تهمت زدند که خواب و لهو، آن حضرت را از نماز بازداشته است. در این هنگام این آیه نازل شد:
« وَ لا تَجعَل یَدَکَ مَغلولَه اِلى عُنُقِکَ وَ لا تَبسطها کلى البَسط فَتَقعد مَلوماً مَحسوراً؛
هرگز دستت را برگردنت زنجیر نکن (بُخل نورز) و بیش از حدّ (اعتدال نیز) دست خود را مگشاى تا مورد سرزنش قرار گیرى و از کار فرو مانى» (اسراء ۲۹).
بر اساس همین آیات و دستورهاى الهى، پیامبر (ص) فرمود:
« ما مِن نَفَقَهٍ احبُّ اِلَی اللهِ مِن نَفَقَه قَصد و یبغض الاِسراف »
هیچ انفاقى در پیشگاه خدا محبوب تر از انفاق معتدلانه نیست. و خداوند اسراف در انفاق را دشمن دارد. و نیز بر همین اساس پیامبر (ص) و امیرمومنان على (ع) و سایر امامان علیهم السّلام بسیار ساده مى زیستند و از هر گونه تجمّل گرایى و تشریفات پرهیز جدى مى نمودند.
/پ
برچسب ها :آثار اسراف ، آیات ، آیات قرآن ، اسراف ، علیرضا شفیعی مطهر ، قرآن
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰