تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 خرداد 1403 - 10:07
کد خبر : 167545

مهرداد حاجی زاده فلاح، مشاور ارشد مبارزه با پولشویی

۷ روش مقابله با جرایم مالی جهانی

۷ روش مقابله با جرایم مالی جهانی

به گزارش اقتصاددان، مهرداد حاجی زاده فلاح عضو شورای سردبیری اقتصاددان و سردبیر بخش بانکی در یک یادداشت اختصاصی نوشت: بر اساس یک گزارش جدید، چارچوب فعلی مستقر در جهان آمادگی مبارزه با جرایم مالی همگام با جریان مستمر وجوه غیرقانونی را ندارد تا به آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند و ثبات مالی و شمولیت را

به گزارش اقتصاددان، مهرداد حاجی زاده فلاح عضو شورای سردبیری اقتصاددان و سردبیر بخش بانکی در یک یادداشت اختصاصی نوشت:

بر اساس یک گزارش جدید، چارچوب فعلی مستقر در جهان آمادگی مبارزه با جرایم مالی همگام با جریان مستمر وجوه غیرقانونی را ندارد تا به آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند و ثبات مالی و شمولیت را در سراسر جهان تهدید می‌کند.

فعالیت های مخفی مانند تروریسم، قاچاق انسان، فساد، قاچاق مواد مخدر، و شکار غیرقانونی حیات وحش و فوتبال عمدتاً از طریق ضعف سیستمی، امنیت و در دسترس نگه داشتن سیستم مالی تامین می شود. اجماع بین تنظیم‌کننده‌ها و رهبران در بخش‌های دولتی و خصوصی در حال افزایش است که تغییر در همه سطوح و در تمام نقاط جهان برای ارائه راه‌حل‌های مؤثرتر برای جرایم مالی ضروری است.
موسسه مالی بین المللی دِلویته تعیین کردند که چگونه تنظیم کننده ها و بخش خدمات مالی می توانند به شناسایی و کاهش جرایم مالی به صورت منطقی تر نزدیک شوند.
این پروژه با مشاوره با موسسات مالی، سیاستگذاران، تنظیم‌کننده‌ها و مقامات مجری قانون در حوزه‌های قضایی متعدد در سراسر جهان، ترکیبی از اصلاحات نظارتی، تغییرات فرهنگی، فرصت‌های همکاری و ابتکارات فناوری را شناسایی کرد که می‌تواند تلاش‌های جهانی برای مقابله با جرایم مالی را به‌طور چشمگیری افزایش دهد.

گروه ویژه اقدام مالی  بین دولتی (FATF) پیشرفت قابل توجهی در هماهنگی اقدامات بین المللی برای کاهش جرایم مالی فرامرزی داشته است و همچنان به پیشرفت در زمینه های جدید مانند تعیین استانداردها برای دارایی های مجازی و مقابله با تهدیدات ناشی از تروریسم ادامه می دهد. با این حال، این تلاش می تواند با بررسی جهانی اصلاحات یا تغییرات تاکتیکی برای افزایش اثربخشی کلی حمایت و گسترش یابد.
برخی از اقدامات پیشنهادی در حال حاضر در حال انجام است، در حالی که برخی دیگر نشان دهنده راه جدید و پیشرویی هستند. در مجموع در سطح جهانی، تلاش‌ها در هفت حوزه زیر می‌توانند پتانسیل تغییر نحوه مبارزه دولت‌ها و کسب‌وکارها با جرایم مالی را ارائه دهند:

۱.مدیریت ریسک جرایم مالی:

بکارگیری منسجم استانداردهای جهانی از سیستم مالی محافظت می کند و مجرمان را در تلاش برای سود بردن از جنایات ناکام می گذارد. استفاده ناسازگار از استانداردها منجر به تضاد بین قوانین و از هم گسیختگی در همکاری می شود و به ناکارآمدی ها، نتایج منفی و حفره های مورد بهره برداری کمک می کند.
توازن مجدد در دستور کار است و تأکید را از انطباق فنی با دستورات نظارتی به سمت هدف حفاظت از سیستم مالی تغییر می دهد. نهادهای نظارتی و تنظیم‌کنندگان استاندارد می‌توانند با بررسی نحوه اجرای مؤثر استانداردها و راهنمایی‌های مدیریت ریسک جرایم مالی کمک کنند. ثبات بین المللی می تواند برای از بین بردن شکاف ها در سیستم مالی حیاتی باشد.

۲.مشارکت های دولتی و خصوصی:

همکاری بیشتر بین مؤسسات مالی، مجری قانون، سیاست گذاران و جامعه نظارتی برای توسعه مؤثر یک مدل پیشگیری و کشف جرایم مالی مبتنی بر اطلاعات محوری است. مشارکت‌های دولتی و خصوصی بر همپوشانی بین منافع همه ذینفعان تأکید می‌کند و باعث می‌شود اطلاعات و بینش بیشتری در میان طرف‌ها جریان یابد.
در حالی که مشارکت‌ها در بسیاری از حوزه‌های قضایی در حال توسعه هستند، می‌توان کارهای بیشتری برای تسریع در توسعه بیشتر انجام داد و اطمینان حاصل کرد که منابع و فناوری مناسب برای تقویت برنامه‌ها در سراسر بخش‌ها و مرزها به کار گرفته می‌شوند. تنظیم‌کننده‌ها و سیاست‌گذاران نقشی حیاتی در گرد هم آوردن مشارکت‌ها و ارائه شفافیت در مورد چگونگی کمک به بهبود کارایی کلی چارچوب نظارتی دارند.
توازن مجدد در دستور کار است و تأکید را از انطباق فنی با دستورات نظارتی به سمت هدف حفاظت از سیستم مالی تغییر می دهد.

۳.به اشتراک گذاری اطلاعات:

تبادل داده‌ها و اطلاعات حیاتی در عملکرد مناسب مبارزه با پولشویی (AML)، مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) و سایر برنامه‌های پیشگیری از جرم مالی مهم است. با این حال، چارچوب‌های قانونی ناسازگار در زمینه‌هایی مانند حفاظت از داده‌ها، گزارش فعالیت‌های مشکوک، حریم خصوصی و رازداری بانکی می‌تواند جریان اطلاعات را از مرزها و حتی در حوزه‌های قضایی دشوار کند.
اجرای چارچوب فعلی FATF برای افزایش تبادل اطلاعات باید توسط کشورهای عضو سازمان تسریع شود. تغییرات بیشتر در استانداردها نیز باید در نظر گرفته شود. دولت‌های گروه ۲۰ و فراتر از آن، و همچنین نهادهای سیاست‌گذار بین‌المللی، می‌توانند به فرصت‌هایی برای تشویق تسهیل بیشتر اشتراک‌گذاری اطلاعات در سطح استراتژیک نگاه کنند.

۴.افزایش کیفیت داده ها:

مؤسسات مالی داده‌های گسترده‌ای را برای برآوردن الزامات «شناخت مشتری» و «بررسی دقیق مشتری» جمع‌آوری می‌کنند، اما چشم‌انداز داده‌ها بسیار پراکنده است. موسسات مختلف ممکن است اطلاعاتی در مورد یک مشتری داشته باشند، و این اطلاعات ممکن است سازگار یا کامل باشد یا نباشد.
مجرمان می توانند این شکاف های داده را برای بهره برداری از سیستم مالی هدایت کنند.
درجاتی از اجماع بین ذینفعان وجود دارد که می‌تواند از جمع‌بندی، استانداردسازی و اشتراک مجموعه داده‌ها از طریق ابزارهایی که از یک فرآیند سازگار پشتیبانی می‌کنند، منتفع شود. تسریع تلاش‌ها برای افزایش ادغام داده‌ها در سازمان‌ها ممکن است پاسخی مؤثر و کارآمد به پیشگیری و کشف جرم مالی را ممکن کند.

۵.گزارش فعالیت مشکوک (SAR) :

SAR یک چالش برای موسسات مالی و مقامات مجری قانون است. برخی افشاگری‌های SAR که به سازمان‌های مجری قانون داده شده است، ارزش اطلاعاتی محدودی را ارائه می‌کند. پردازش حجم بالای گزارش‌های با کیفیت پایین کمک چندانی به بهبود تحقیقات مربوط به فعالیت‌های مجرمانه نمی‌کند، در عوض منابع را از فعالیت‌هایی که ممکن است مؤثرتر باشند منحرف می‌کند.
در حالی که گزارش SAR ضروری و مهم است، اما می تواند قوی تر باشد. یک حلقه بازخورد بهبود یافته بین واحدهای اطلاعات مالی دولتی و نهادهای تحت نظارت برای کمک به سازمان‌های گزارش‌دهنده برای اصلاح سیستم‌ها و کنترل‌های خود برای ارائه اطلاعات واقعاً مفید به مجریان قانون بسیار مهم است.

۶.راهنمایی و انطباق مقررات :

اجرای مقررات مربوط به جرایم مالی مستلزم بررسی دقیق و سازگاری، هم در حوزه های قضایی محلی و هم در سطح جهانی است. تک تک کشورها مسئول تبدیل توصیه‌های FATF به قوانین ملی هستند، اما تفاوت‌های فرهنگی، سیاسی و حقوقی بین کشورها می‌تواند چارچوب معنادار جهانی را تضعیف کند. برخی از تنظیم‌کننده‌های ملی ممکن است بخواهند سطح حمایت و اتخاذ دستورالعمل‌های فراگیر FATF و کمیته بازل را در نظر بگیرند، که می‌تواند ناسازگاری‌هایی را که می‌تواند توسط مجرمان مورد سوء استفاده قرار گیرد، برطرف کند.
در عین حال، مؤسسات مالی به توانایی اجرای سیاست هایی نیاز دارند که با چشم انداز کلی چارچوب نظارتی مطابقت داشته باشد. رهنمودهای واضح و ثابت بخش دولتی که به طور صادقانه در سطح بازرس بانک اجرا می شود، می تواند به مؤسسات مالی کمک کند تا از انطباق با چک صندوق عقب نشینی کنند تا بیشتر بر ارزیابی نتایج تمرکز کنند.

۷.فن آوری:
استقرار پیشرفته فناوری‌های جدید در تمام سطوح چارچوب حاکمیتی، راه طولانی برای مبارزه با فعالیت‌های مالی غیرقانونی خواهد داشت. تشویق بیشتر گروه ۲۰ و جامعه بین المللی گسترده تر برای پذیرش نوآوری ضروری است.
فناوری‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی می‌توانند مقادیر زیادی از داده‌های پیچیده را تجزیه و تحلیل کنند که می‌تواند به بهبودهای لازم در نظارت و تجزیه و تحلیل فعالیت‌های مشکوک کمک کند. شناسایی دیجیتالی می‌تواند به یک سیستم مالی فراگیرتر کمک کند و به اطمینان از مجاز بودن بازی جوانمردانه کمک کند و در عین حال از کلاهبرداری جلوگیری می‌کند. کار بیشتر در سطوح بین المللی، منطقه ای و داخلی برای تقویت فناوری های جدید و رفع موانع نوآوری ضروری است.
به گفته دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل، در حالی که میلیاردها دلار در تلاش‌های مبارزه با پولشویی و مقابله با پولشویی در سراسر جهان سرمایه‌گذاری شده است، پولشویی همچنان بین ۲ تا ۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهد. یک رویکرد مبتنی بر اطلاعات مبتنی بر اصلاحات معنادار، به اشتراک گذاری اطلاعات، هماهنگی، همکاری و فناوری، پتانسیل ایجاد تحول مورد نیاز در رویکرد جهانی مبارزه با جرایم مالی را ارائه می دهد.

ح

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × چهار =

Ahmad چهارشنبه , ۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶

قلمتان پرتوان باد استاد

عالی نداشتید. لطفا بیشتر بنویسید .بسیار عالی است مطالب شما باید جمع آوری و کتاب شود.