تاریخ انتشار : دوشنبه 12 مهر 1400 - 20:09
کد خبر : 62957

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس مثبت شروع شد، قیمت جهانی طلا در اولین روز معاملات هفته، طلای

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس مثبت شروع شد، قیمت جهانی طلا در اولین روز معاملات هفته، طلای سیاه عقب نشینی کرد، عراق: نفت ۱۰۰ دلاری پایدار نیست، بحران بی‌سابقه انرژی در منطقه یورو، افت ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی و تداوم کمبود شدید سوخت در انگلیس را در بر دارد.

+شاخص کل بورس برای سومین روز پیاپی مثبت شروع شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۲۱۳ واحدی معادل ۰.۲۲ درصد به یک میلیون و ۴۷۶ هزار و ۶۸۹ واحد رسید، حال در معاملات سومین روز هفته، (در لحظه انتشار این پیمانه) نماگر کل بورس با رشد ۴۲۲۰ واحدی همراه شده است.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۳ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۲۹۱ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۱ درصد معادل ۱۷ هزار و ۵۳۲ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۱۷۴ تومان رسیده است.

+رئیس بورس برای جلوگیری از زیان خودروسازان دست به کار شد

محمدعلی دهقان دهنوی در نامه‌ای به وزیر اقتصادخواستار بررسی مجدد موضوع قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو و ساخت قطعات در شورای رقابت و خروج این محصولات از شمول قیمت‌گذاری توسط این شورا شد. رئیس سازمان بورس تاکید کرد:

با عنایت به جایگاه صنعت خودرو و ساخت قطعات بعنوان هفتمین صنعت بزرگ بازار سرمایه (از منظر ارزش بازار) و حضور سرمایه‌گذاران و فعالان بیشمار در صنعت مذکور، سیاست‌های قیمت‌گذاری اعمال شده توسط شورای رقابت در سنوات گذشته، زیان و عدم نفع سنگینی بر سهامداران حاضر در این صنعت تحمیل نموده است بطوریکه الزام ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت به شرکت‌های خودروساز جهت تنظیم بازار خودرو، در مقاطعی سبب پیش فروش خودرو با قیمت‌های قطعی و غیرمنطقی گردید و این امر در کنار تاخیر در اعطای مجوز افزایش نرخ محصولات، سبب زیان شرکت‌های خودروساز گردیده است به گونه‌ای که مطابق صورت‌های مالی حسابرسی‌شده شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در سال مالی منتهی به ۳۰/۱۲/۱۳۹۹ زیان خالص شرکت‌های مذکور به ترتیب به مبلغ ۱۵۵،۰۵۰ و ۵۷،۶۶۵ میلیارد ریال و زیان انباشته شرکت‌های مذکور به ترتیب بالغ بر ۲۹۹،۳۸۶ و ۱۵۰،۰۶۹ میلیارد ریال می‌باشد. (علت اصلی این امر عدم توازن بین افزایش نرخ‌های اعطایی به شرکت‌های خودروساز و افزایش قیمت نهاده‌های تولید می‌باشد. برای مثال میزان افزایش نرخ نهاده‌های تولید شرکت سایپا (سهام عام) در سال‌های ۱۳۹۷ الی ۱۳۹۹ بطور میانگین ۲۴۸درصد می‌باشد لیکن مجوز افزایش نرخ اعطایی به شرکت مذکور بالغ بر ۱۶۳درصد می‌باشد.)

لذا به نظر می‌رسد نحوه قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت به دلیل عدم کارایی در شرایط تورمی دارای ایرادات اساسی بوده که این امر نه تنها سبب تنظیم بازار خودرو و رضایت‌مندی مصرف‌کننده نهایی نگردیده بلکه با انتقال منافع از شرکت‌های خودروساز به جیب واسطه‌گران سبب ایجاد کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز گردیده است و تداوم روند فوق منجر به کاهش تولید و در نهایت توقف فعالیت شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز خواهد شد.

+میرسلیم: واردات خودروهای دست دوم باعث تاسف است

سید مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بازدید نظارتی خود از ایران خودرو، ضمن انتقاد از واردات خودروهای تجاری دست دوم به بازار کشور، گفت: واردات خودرو با وجود توانمندی موجود در خودروسازان داخلی مایه تاسف و خجالت است؛ افزایش چند برابری تولید خودروی تجاری و باری در ایران خودرو دیزل، بازار داخلی را از واردات خودروهای دست دوم و با هزینه گران بی نیاز می‌کند. /فارس

کارخانه مشترک مزدا-تویوتا در آمریکا

شرکت تولیدی مزدا-تویوتا بعد از ۴۵ ماه، تولید کرولا کراس را در کارخانه مشترک مزدا-تویوتا آغاز کرد. به گزارش سایپانیوز، ۴۵ ماه پیش مزدا و تویوتا اعلام کرده بودند که ۳/ ۲ میلیارد دلار برای ساخت کارخانه‌ای در لایمستون کاونتی ایالت آلاباما سرمایه‌گذاری می‌کنند و در آن ۴ هزار نفر مشغول به کار خواهند شد. حالا نخستین خودرو از این خط تولید خارج شده است. شرکتی که از کار مشتری مزدا و تویوتا در آمریکا شکل گرفته به MTM‌ شهرت پیدا کرده چون مخفف Mazda Toyota Manufacturing است. کالین دالی، رئیس هیات‌مدیره کمیسیون لایمستون کاونتی می‌گوید: «روز شروع تولید کرولا کراس ۲۰۲۲ در ‌ام‌تی‌ام، روز بسیار هیجان‌انگیزی برای لایمستون کاونتی است. سرمایه‌گذاری در MTM و مشاغل خلق شده تا ابد آینده این ناحیه را متحول کرده است.» جسیکا لوثر، مدیر روابط عمومی مزدا-تویوتا می‌گوید در حال حاضر از ۴هزار شغلی که وعده داده شده، ‌۲ هزار و ۳۰۰ شغل خلق شده و هزار و ۷۰۰ نفر دیگر هم به این تعداد افزوده خواهند شد.

قیمت جهانی طلا در اولین روز معاملات هفته

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، دوشنبه، در حالی نوسان کرد که هفته گذشته تحت تأثیر افت ارزش دلار به رشد اندکی دست یافته بود. در معاملات امروز، نگرانی از افزایش تورم و خطر آن برای رشد اقتصادی قیمت‌ها را بالا برد اما احتمال افزایش زودتر از موعد نرخ بهره آمریکا به قیمت طلا فشار وارد کرد. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۷:۰۵ به وقت تهران ۰.۱۱ درصد افت کرد و به ۱٫۷۵۷.۴۶ دلار رسید. اما قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا تا این لحظه ۰.۱۰ درصد تقویت شد و به ۱٫۷۵۹.۵۰ دلار رسید. رشد تورم در آمریکا و اروپا و خطر آن برای رشد اقتصادی جهان باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده است که سرمایه‌گذاران را به سوی خرید طلا برای حفظ ارزش دارایی‌های خود سوق می‌دهد. اما پس از اینکه رئیس فدرال‌رزرو رشد تورم را طاقت‌فرسا دانست و مقامات دیگر بانک مرکزی آمریکا از احتمال افزایش زودتر از موعد نرخ بهره و دو بار افزایش آن در سال آینده خبر دادند، قیمت‌های طلا پایین آمد.

طلای سیاه عقب نشینی کرد

قیمت جهانی نفت خام در آستانه اجلاس سیاست‌گذاری اوپک پلاس افت کرد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت تا ساعت ۷:۲۰ به وقت تهران، ۰.۲۱ درصد افت کرد و به ۷۹.۱۱ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام آمریکا هم تا این لحظه ۰.۲۶ درصد افت کرد و به ۷۵.۶۸ دلار رسید. اجلاس اوپک پلاس که در مورد سیاست‌گذاری تولید این گروه خواهد بود برای تعیین مسیر رشد یا افت قیمت‌ها بسیار حیاتی خواهد بود. اگر آن گونه که منابع آگاه خبر داده‌اند اعضای اوپک با افزایش تولیدی بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز که قبلاً توافق شده بود، توافق کنند، قیمت‌ها روندی نزولی را در پی خواهند گرفت و در غیر این صورت به روند رو به رشد اخیر خود ادامه خواهند داد. کمبود عرضه و تقویت تقاضا به علت بازگشت اقتصادهای بزرگ جهان از بحران کرونا، باعث شد قیمت نفت خام هفته گذشته تا ۸۰ دلار برای هر بشکه بالا برود.

عراق: نفت ۱۰۰ دلاری پایدار نیست

وزیر نفت عراق در آستانه دیدار وزیران اوپک پلاس اعلام کرد صعود قیمت نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه پایدار نخواهد بود و اوپک خواهان بازارهای باثبات است. احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق در مصاحبه تلویزیونی با اسکای نیوز عربی اظهار کرد که روی برنامه ای برای افزایش ظرفیت تولید نفت عراق به هشت میلیون بشکه در روز کار می کند و آن را یک ظرفیت متوازن خواند. عبدالجبار همچنین گفت: عراق قصد دارد تولید گاز خود را تا پیش از سال ۲۰۲۵ به چهار میلیارد فوت مکعب برساند.

روایت یک نماینده از خروج ۷ میلیارد دلار از ایران به مقصد ترکیه

مجتبی یوسفی نماینده اهواز در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت:

«پس از نقش ⁧‫ایران‬⁩ در عدم سقوط دولت اردوغان در کودتا، این بار ایرانیان با خرید ملک، ⁧‫ترکیه‬⁩ را از ورشکستگی نجات دادند. از ۹۷ تا ۹۹ معادل ۷ میلیارد دلار ارز برای خرید ملک در ترکیه از کشور خارج شده است. هزینه گستاخی های اخیر را برخی از ایرانیان پرداخت کرده‌اند.» /ایسنا

بحران بی‌سابقه انرژی در منطقه یورو

راشاتودی: قیمت‌های گاز اروپا که در حال حاضر سر به فلک کشیده است معادل رسیدن قیمت هر بشکه نفت به ۱۹۰ دلار است. سطحی که حتی در بحران مالی سال ۲۰۰۸ هم قیمت نفت به آن نرسیده بود. طبق داده‌های اینترکانتیننتال اکسچنج قیمت گاز اروپا روز جمعه رکورد تاریخی جدیدی ثبت کرد و معادل ۱۱۵ دلار برای هر مگاوات ساعت برق خانوار شد. این بالاترین قیمت ثبت شده در تاریخ معاملات گاز طبیعی است و طبق تخمین بلومبرگ معادل قیمت خام ۱۹۰ دلاری است. در حالی که قیمت کنونی نفت برنت کمتر از نصف این میزان است. قیمت نفت خام برنت در بحبوحه بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ به بالاترین سطح تاریخ خود یعنی ۱۴۷.۵۰ دلار رسید. اروپا تنها منطقه‌ای در جهان نیست که با جهش سرسام‌آور قیمت گاز روبرو شده است. طبق گزارش اس‌اندپی گلوبال پلاتز، قیمت خرید نقدی یک میلیون واحد گرمایی انگلیسی گاز مایع شده شمال آسیا، بنچ‌مارک ژاپن-کره، این هفته به ۳۴.۴۷ دلار جهش کرد که این هم معادل رسیدن قیمت هر بشکه نفت خام به ۱۹۰ دلار است. طبق آمار اس‌اندپی گلوبال پلاتز قیمت گاز اروپا در تابستان امسال ۳۴۰ درصد جهش کرده است. تحلیل‌گران اس‌اندپی گلوبال پلاتز پیش‌بینی می‌کنند در ادامه امسال اروپاییان نفت خام را جایگزین گاز کنند.

قبوض برق تهرانی‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟

مسعود عزیزی – معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، با بیان اینکه محاسبه قبوض برق بر اساس تعرفه های مصوب صورت می گیرد، اظهار کرد: در محاسبه قبوض، میزان مصرف انرژی هر مشترک در ساعات مختلف کم بار، میان بار و اوج بار محاسبه شده و طبق نوع تعرفه مصرف اشتراک واگذار شده، بهای برق مصرفی وی در ساعات مختلف محاسبه و در قبض به صورت رقم نهایی اعلام می شود. نحوه محاسبه قبوض به صورت پلکانی بدین صورت است که به ازای هر ۱۰۰ کیلووات ساعت افزایش مصرف برق، نرخ پایه محاسبه بهای برق مصرفی تغییر می یابد. این به این معنی است که هم در افزایش و هم در کاهش مصرف انرژی، مبلغ صادر شده در قبض نیز به صورت پلکانی، افزایش و یا کاهش می یابد. به نقل از ایسنا؛ معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق تهران اظهار کرد: به منظور قدردانی از مشترکان کم مصرف و تشویق سایر مشترکان به کاهش مصارف مازاد، مشترکانی که در ماه های گرم سال یعنی از خرداد تا پایان شهریورماه کمتر از ۱۰۰ کیلووات ساعت در ماه و در سایر ماه های سال کمتر از ۸۰ کیلووات ساعت ماهانه مصرف کنند، شامل تخفیف صددرصدی قبض برق خواهند شد. عزیزی با بیان اینکه مشترکانی که در ماه های خرداد تا شهریور متوسط مصرف ماهانه ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه و در سایر ایام سال، ۲۰۰ کیلووات ساعت ماهانه مصرف برق داشته باشند به عنوان مشترکان خوش مصرف شناخته می شوند، گفت: خوشبختانه در تهران بیش از ۵۳ درصد از مشترکان در دسته اخیر و یا در گروه مشترکانی قرار دارند که مصرف ماهانه برق توسط آنان در فصل گرما کمتر از ۱۰۰ کیلووات ساعت است. مشترکانی که در ماه های خرداد تا شهریور، الگوی ۳۰۰ کیلووات ساعت ماهانه را رعایت کنند، به ازای هر میزان کاهش مصرف نسبت به دوره مشابه سال قبل مشمول پاداش ریالی و تخفیف در بهای قبض مصرفی خواهند شد.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق تهران در پاسخ به این سوال که آیا نحوه محاسبه قبوض برق در سال جاری نسبت به سال های قبل تغییر خاصی داشته است؟ گفت: امسال در نحوه محاسبه بهای برق مصرفی مشترکان پرمصرف در سراسر کشور، تغییرات جدیدی اعمال شده است، به این صورت که مشترکانی که در ماه های تیر تا شهریورماه، بیش از دو برابر الگوی مصرف (در تهران بیش از ۶۰۰ کیلووات ساعت در ماه) برق مصرف کرده اند، علاوه بر افزایش سالانه بهای برق مصرفی، مشمول افزایش بهای برق مصرفی در مورد مصارف مازاد بر ۶۰۰ کیلووات ساعت نیز شده اند و این مساله باعث شده قبوض این دسته از مشترکان افزایش بیشتری داشته باشد.

تداوم کمبود شدید سوخت در انگلیس

رویترز: اتحادیه خرده‌فروشان سوخت انگلستان اعلام کرد جایگاه‌های سوخت و پمپ بنزین‌های لندن و جنوب شرقی انگلیس همچنان با کمبود شدید سوخت روبرو هستند اما شرایط در شمال انگلستان و اسکاتلند بهبود یافته است. انگلیسی‌ها پس از یک هفته پر هرج‌ومرج ناشی از کمبود سوخت که باعث شد صف‌های طولانی بنزین و خریدهای وحشت‌زده به وجود بیاید، از روز دوشنبه با بکارگیری رانندگان تانکرهای ارتش در انتقال سوخت به پمپ‌های بنزین شاهد بهبود اوضاع خواهند بود. رئیس اتحادیه خرده‌فروشان سوخت انگلستان در مصاحبه با اسکای نیوز گفت: بررسی‌های سازمان او نشان می‌دهد ۱۶ درصد از بیش از ۱۰۰۰ جایگاه سوخت مورد بازرسی، بدون بنزین بوده‌اند. این رقم در روز جمعه ۲۷ درصد گزارش شده بود. با این حال صف‌های سوخت همچنان وجود دارد. بایان مدرسون، رئیس اتحادیه خرده‌فروشان سوخت انگلستان گفت: وضعیت در شمال و اسکاتلند بسیار بهتر است. لندن و جنوب شرق انگلستان با ورود به هفته آینده همچنان مناطق بحرانی باقی مانده‌اند.

افت ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۱۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۲۵ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به روز رسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ساعت ۱۷ بعد از ظهر به وقت شرقی)

این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است

۱- بیت کوین

قیمت: ۴۸ هزار و ۱۱۸.۵۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۷۷ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۳۴۱۴.۳۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۲.۵۱ درصد افزایش

۳- کاردانو

قیمت: ۲.۲۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۷۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۸۴ درصد افزایش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۴۲۹.۹۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۰۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۵.۲۱ درصد افزایش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۶- سولانا

قیمت: ۱۷۲.۲۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۳۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۷.۸۴ درصد افزایش

۷- ریپل

قیمت: ۱.۰۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۹۷ درصد افزایش

۸ – یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۳۲.۰۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۶۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۸۵ درصد افزایش

۱۰- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۲۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۱۶ درصد افزایش

+رشد ۱۰۰ درصدی ترخیص کالا در شهریور

وزیر اقتصاد در جمع اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از رشد ۱۰۰ درصدی ترخیص کالا در گمرکات کشور در شهریور ماه نسبت به ۵ ماهه اول سال خبر داد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....