تاریخ انتشار : شنبه 22 خرداد 1400 - 22:02
کد خبر : 49897

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون روند شاخص بورس در آغاز هفته، طلای سیاه رکورد جدید زد، حق عضویت دولت ایران

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون روند شاخص بورس در آغاز هفته، طلای سیاه رکورد جدید زد، حق عضویت دولت ایران در سازمان ملل پرداخت شد، اسامی مشاغل آسیب‌دیده مشمول حمایت اقتصادی سال ۱۴۰۰ اعلام شد، هکر‌ها همچنان از شرکت‌های آمریکایی باج می‌گیرند و صعود پرقدرت دلار در برابر ارز‌های دیگر را در بر دارد.

+پیش بینی تحلیلگران از مسیر قیمت طلا در هفته جاری

 به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز نشان داد، بازار طلا بار دیگر در فاز تحکیم گرفتار شده است و تحلیلگران هیچ جهت شفافی برای قیمت طلا در کوتاه مدت نمی بینند.

پیش بینی تحلیلگران از مسیر قیمت طلا در هفته جاری/ پشت کردن روسیه و کوبا به دلار/ «دیزل گیت» این بار برای رنو/ ​آیا این روزها وقت خرید سهام است؟

تحلیلگران در گفت و گو با کیتکونیوز خاطرنشان کردند، با ادامه رشد فشارهای تورمی، بازار طلا شاهد حمایت بنیادین قوی است. با این حال دورنمای فنی طلا منفی است، زیرا قیمت این فلز با وجود افت بازده اوراق قرضه و دلار ضعیفتر، موفق نشده است رشدی که در بالای مرز ۱۹۰۰ دلار داشت را حفظ کند. هرچند نظر تحلیلگران وال استریت در یک هفته گذشته تغییر فاحشی پیدا کرده است، سرمایه گذاران غیرحرفه ای همچنان نسبت به افزایش قیمت طلا خوش بین مانده اند.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت ۱۵ نفر شرکت کردند و هر یک از سه سناریوی پنج رای آوردند که نتیجه غیرمنتظره ای بود. در این بین، در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز ۱۰۵۶ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۶۹۵ نفر معادل ۶۶ درصد به افزایش قیمت طلا و ۱۸۱ نفر معادل ۱۷ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۱۸۰ نفر معادل ۱۷ درصد نظری نداشتند. در نظرسنجی هفته پیش، سرمایه گذاران خُرد و تحلیلگران وال استریت نسبت به افزایش قیمت طلا خوش بین بودند اما با بسته شدن قیمت طلا در سطح پایینتر از هفته گذشته، تحلیلگران این خوش بینی را از دست داده اند. در معاملات روز جمعه بازار آمریکا هر اونس طلا ۱۶ دلار و ۸۰ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش یافت و در ۱۸۷۹ دلار و ۶۰ سنت بسته شد و برای کل هفته حدود ۰.۷ درصد کاهش نشان داد.

+روند شاخص بورس در آغاز هفته

در حالی که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، ۱۹ خرداد ‌ماه) با سه‌هزار واحد افزایش به عدد یک‌میلیون و ۱۵۱ هزار واحد رسید و کمتر از یک درصد رشد داشت؛ امروز و در دقایق ابتدایی شروع فعالیت بازار، نماگر کل بورس با رشد ۲۱۳ واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر از بورس امروز

+​آیا این روزها وقت خرید سهام است؟

دنیای اقتصاد نوشت: «تب و لرز» شاید توصیف درستی از حال این روزهای بورس باشد. بورسی که روزهای اوج آن در حال خاطره شدن برای سهامداران خرد است. حالا خیلی‌ها که در روزهای اوج و گرمی بازار بورس وارد این حوزه شدند، دلخوش به همین تب و لرز هستند. می‌گویند همین که معمولی پیش برود و اتفاقی نیفتد خوب است. راضی شده‌اند با این شرایط کنار بیایند. اما هستند سهامداران خردی که اسیر بازار شده‌اند و تحولات را با جدیت پیگیری می‌کنند.

«به نظرم افرادی که به دنبال تکمیل پرتفوی خودشان هستند، از این روزها می‌توانند استفاده کنند.» این توصیه پیمان حدادی، کارشناس حوزه بورس به سهامداران خرد است. او اشاره کرد، «زمان خوبی برای افرادی است که می‌خواهند پرتفوی خود را تکمیل کنند. محسن رحمتی از دیگر کارشناسان حوزه بورس هم به سهامداران خرد اینطور توصیه می‌کند که «بهترین سیاست برای آینده نزدیک؛ سیاست نگهداری است.» در نهایت الناز جمالی، کارشناس حوزه بورس این‌طور به سهامداران خرد برای هفته پیش رو توصیه می‌کند که من اگر در این شرایط در بازا باشم، «اگر بتوانم سهم خریداری می‌کنم و اگر هم سهم داشته باشم، آن را نگهداری می‌کنم.»

پشت کردن روسیه و کوبا به دلار

راشاتودی: دولت کوبا اعلام کرد به دلیل تحریم های آمریکا به صورت موقت، افتتاح حساب های ارزی بر حسب دلار را متوقف می کند. این ممنوعیت از روز بیست و یکم ژوین اجرایی می شود و شهروندان این کشور برای افتتاح حساب ارزی تا آن زمان مهلت خواهند داشت. بانک مرکزی کوبا در بیانیه ای اعلام کرد: در نتیجه تحریم ها، یافتن بانک خارجی که حاضر به همکاری با کوبا برای دریافت و تبدیل ارز بر حسب دلار باشد به امری دشوار بدل شده اما روند امور ارزی و بانکی دیگر ارزها به صورت عادی در جریان است. یامیل برا سیرس- قایم مقام رییس بانک مرکزی کوبا در همین رابطه گفت: از زمان تشدید تحریم ها در دوره ترامپ، بیش از ۲۰ بانک خارجی، انجام تراکنشات ارزی با کوبا را متوقف کرده اند. جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، در جریان کارزار انتخابات گفته بود احتمالا برخی از تحریم ها را در صورت پیروزی بازنگری خواهد کرد؛ اما مقامات دولت وی گفته اند مساله کوبا جز اولویت های سیاست خارجی واشنگتن نیست.

محدودیت جدید دلاری در کوبا در حالی صورت می گیرد که سال گذشته دولت دست به اصلاحات ارزی موقتی زد که از جمله آن می توان به برداشتن مالیات ۱۰ درصدی بر معاملات دلاری اشاره کرد. از طرف دیگر روسیه برای کاهش وابستگی به دلار دست به فروش پنج میلیارد دلار از دخایر ارزی دلاری خود زده است. این ذخایر متعلق به صندوق رفاه روسیه بوده و چهار میلیارد دلار از این ذخایر به یوان و یک میلیارد دلار از این ذخایر نیز به یورو تبدیل شده است. این صندوق هنوز ۳۵ میلیارد دلار دیگر در اختیار دارد و برخی از مقامات آن گفته اند کل این وجوه دلاری به تدریج به ارزهای دیگر تبدیل خواهند شد. پیش از این ولادمیر پوتین- رییس جمهور روسیه- در جریان همایش اقتصادی سنت پترزبورگ گفته بود، روسیه تمایلی به ترک استفاده از دلار ندارد اما با توجه به تحریم های آمریکا مجبور به انجام این کار است.

طلای سیاه رکورد جدید زد

قیمت نفت روز جمعه به بالاترین رکورد چند سال اخیر صعود کرد و تحت تاثیر بهبود دورنمای تقاضای جهانی، سومین رشد هفتگی متوالی را پشت سر گذاشت.

پیش بینی تحلیلگران از مسیر قیمت طلا در هفته جاری/ پشت کردن روسیه و کوبا به دلار/ «دیزل گیت» این بار برای رنو/ ​آیا این روزها وقت خرید سهام است؟

بهای معاملات نفت برنت ۱۷ سنت افزایش یافت و در ۷۲ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه بسته شد که بالاترین قیمت از ماه مه سال ۲۰۱۹ بود و برای کل هفته یک درصد رشد نشان داد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۲ سنت افزایش، در ۷۰ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه بسته شد که بالاترین قیمت از اکتبر سال ۲۰۱۸ بود و برای کل هفته ۱.۹ درصد رشد هفتگی رقم زد. فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد گروه پرایس فیوچرز اظهار کرد: تقاضا سریع تر از میزان عرضه بهبود پیدا می کند و ما به عرضه بیشتری به منظور تامین تقاضا نیاز خواهیم داشت. آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد اوپک پلاس باید تولیدش را برای تامین تقاضا که تا پایان سال ۲۰۲۲ به سطح پیش از شیوع پاندمی بهبود پیدا می کند، افزایش دهد.

صعود پرقدرت دلار در برابر ارزهای دیگر

یورو و پوند حمایت های مهم خود را در برابر دلار از دست دادند. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۵۷ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۵۹۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۱۲ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

+حق عضویت دولت ایران در سازمان ملل پرداخت شد

سهم مشارکت و حق عضویت دولت ایران در سازمان ملل متحد به مبلغ بیش از ۱۶ میلیون دلار توسط بانک مرکزی پرداخت شد.

+پرداخت ۲۰۰ میلیون یوان برای خرید محموله واکسن سینوفارم

بانک مرکزی اعلام کرد: مبلغ حدود ۲۰۰ میلیون یوان برای محموله دیگری از واکسن سینوفارم که از چین خریداری شده است، تأمین ارز و واریز شد.
اسامی مشاغل آسیب‌دیده مشمول حمایت اقتصادی سال ۱۴۰۰ اعلام شد

اتاق اصناف ایران اسامی مشاغل و کسب و کارهای به شدت آسیب‌دیده ناشی از ویروس کرونا و مشمول حمایت اقتصادی سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

این اتاق براساس ابلاغیه روز ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ هفتاد و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت و  مقابله با کرونا در خصوص (تمدید بسته حمایت از کسب و کارها و مشاغل به شدت آسیب دیده در سال جاری) مشاغل و کسب و کارهایی که عناوین آن متناسب با گروه های شغلی تعطیل یا محدود شده در طرح جامع محدودیت تردد و تجمع عمومی مصوب این ستاد تنظیم و در جلسات کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا به تصویب رسیده است را تعیین کرد.

بر اساس این گزارش، فهرست مشاغل و کسب و کارهای به شدت آسیب دیده مشمول حمایت اقتصادی سال ۱۴۰۰، مصوب کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از بیماری کرونا شامل مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشی، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه ها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، خدمات بین راهی، زائر سراها، دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری، زیارتی و آژانس های مسافرتی است. طبق اعلام اتاق اصناف ایران، شرکت های حمل و نقل مسافر برون شهری، مراکز پذیرایی، تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها ، چایخانه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، مراکز طبخ غذا، قنادی ، شیرینی‌پزی، آبمیوه و بستنی‌فروشی، آرایشگاه‌های مردانه، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، مراکز فروش انواع پوشاک، کفش، خرازی، خیاطی، مراکز فروش کادویی، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب بازی، نوشت‌افزار، مراکز توزیع صنایع دستی، مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان و تزئینات داخلی ساختمان، آتلیه و عکاسی از دیگر مشاغل آسیب دیده ناشی از کرونا و مشمول حمایت اقتصادی هستند. براساس این گزارش، همچنین مراکز عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی، مراکز آموزشی، آموزشگاه‌ها و مهدکودک‌ها ( به غیر از مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی)، مراکز فرهنگی، هنری و رسانه‌ای (غیردیجیتال)، موزه‌ها، سینماها و تئاترها، مراکز تفریحی، باغ‌وحش‌ها، شهربازی‌ها، مراکز ورزشی، باشگاه‌ها و مراکز ورزشی آبی، پارک‌های آبی و استخرها و نمایشگاه‌های تجاری اعم از عمومی، تخصصی و بین‌المللی مشمول این طرح هستند.

«دیزل گیت» این بار برای رنو

شرکت فرانسوی رنو اعلام کرد دادگاهی این شرکت را به فریب درباره آلایندگی موتورهای دیزلی خود در تحقیقی که از سال ۲۰۱۷ آغاز شد، متهم کرده است. به گزارش رویترز، شرکت فرانسوی رنو اعلام کرد دادگاهی این شرکت را به فریب درباره آلایندگی موتورهای دیزلی این شرکت متهم کرده است. از زمان رسوایی شرکت فولکس واگن موسوم به «دیزل گیت» که در سال ۲۰۱۵ به دلیل تقلب در آزمایش آلایندگی در ایالات‌متحده آغاز شد، نهادهای نظارتی نسبت به استانداردهای آلودگی سختگیرتر شده‌اند و چند خودروساز در اروپا مورد بازرسی قرار گرفته‌اند. بر اساس این گزارش، رنو هرگونه تخلف را در این زمینه انکار کرد. این گروه خودروسازی در بیانیه‌ای گفت: رنو ارتکاب هرگونه جرمی را انکار می‌کند و تاکید می‌کند که وسایل نقلیه آن مجهز به هیچ سیستمی که بتواند در آزمایش آلایندگی تقلب کند، نیستند. در این بیانیه همچنین آمده است: کلیه خودروهای رنو همیشه مطابق با قوانین و مقررات قابل اجرا تایید شده‌اند. این گروه خودروسازی با سرمایه‌گذاری در زمینه برقی کردن خودروها به دنبال حفظ رقابت خود در این زمینه است و می‌خواهد پس از ضرر سال گذشته، روی سودآورترین مدل‌های خود تمرکز کند.

هکرها همچنان از شرکت‌های آمریکایی باج می‌گیرند

به نقل از وال استریت ژورنال، یک منبع آگاه فاش کرد که JBS آمریکا اخیراً ۱۱ میلیون دلار بیت کوین به یک گروه هکر‌ها که به سامانه‌های عملیاتی این شرکت کشتارگاهی حمله کرده بودند به عنوان باج پرداخت کرده است. شرکت JBS آمریکا در اصل یک شرکت تولید و بسته بندی گوشت قرمز و سفید است که در آمریکا فعالیت گسترده‌ای دارد و در واقع بزرگ‌ترین شرکت عرضه گوشت سفید و قرمز در آمریکا به شمار می‌رود. آندره نوگوئرا، مدیر بخش آمریکای JBS فاش کرده است که این مقدار بیت کوین به خاطر خلاص شدن از شر حمله سایبری پرداخت شده که فعالیت تجهیزات این شرکت را مختل کرده بود. وی در این باره گفت که پرداخت این باج به این هکر‌ها بسیار سخت بود، اما ما کار درست را برای خدمت به مصرف‌کنندگان انجام داده‌ایم. وی گفته که البته واحد فناوری این شرکت هشدار داده که ممکن است دوباره هکر‌ها حمله کنند. نوگوئرا می‌گوید: ما فکر نمی‌کردیم که با چنین خطری مواجه شویم.

گفته می‌شود که نام گروه حمله کننده به تاسیسات JBS رویل گروپ بوده و مقامات JBS موضوع پرداخت باج به آن‌ها را به مقامات فدرال گزارش کرده‌اند. حدود ۱۰ روز پیش بود که نخستین بار شرکت JBS اعلام کرد که مورد حمله سایبری قرار گرفته و تا ۴ روز بعد از آن فعالیت این شرکت مختل شده بود. طی یک ماه گذشته، این دومین بار است که شرکت‌های آمریکایی مجبور می‌شوند به خاطر حملات سایبری به هکر‌ها باج پرداخت کنند و هر دو باج پرداخت شده به بیت کوین انجام شده است. قبل از JBS، شبکه خط لوله انتقال سوخت کلونیال در آمریکا مورد حمله قرار گرفته بود و آن‌ها هم مجبور شدند ۵ میلیون دلار به هکر‌ها پرداخت کنند تا بالاخره بعد از حدود یک هفته دوباره فعالیت سامانه‌هایشان از سر گرفته شود.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....