تاریخ انتشار : جمعه 11 مهر 1399 - 21:35
کد خبر : 20534

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد نرخ دلار در هفته‌ای که گذشت، صادرات تخم مرغ متوقف شد، واردات کره متوقف

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد نرخ دلار در هفته‌ای که گذشت، صادرات تخم مرغ متوقف شد، واردات کره متوقف شده است، قیمت نفت خام ۲.۵ درصد دیگر سقوط کرد و بازگشت به کار بورس توکیو پس از بدترین اختلال سیستمی تاریخ را در بر دارد.

+عقبگرد دلار در معاملات جهانی

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ،  شاخص دلار دوباره در مدار نزولی قرار گرفت. به نقل از رویترز، در ادامه سیگنال دهی متناقض به بازارهای مالی، این بار یکی از مدیران ارشد بانک مرکزی آمریکا از احتمال طولانی شدن روند احیای اقتصادی این کشور خبر داده است. پاتریک هارکر، مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در فیلادلفیا گفته، فرض غالب این است که تا اواخر سال آینده، واکسن کرونا به طور گسترده در اختیار عموم مردم قرار گیرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۹ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۷۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۸ دلار اعلام شد.

رشد نرخ دلار در هفته ای که گذشت

بازار ارز در هفته‌ای که گذشت، با افزایش قیمت دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و مجاز همراه بود، به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۸۹۰۰ تومان در پایان معاملات دیروز رسید که نسبت به پنج شنبه هفته قبل، ۱۱۰۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۳۳۹۵۰ تومان فروخته شده که نسبت به پایان هفته قبل، ۱۵۵۰ تومان افزایش داشته است.

+افزایش تقاضا حباب سکه را افزایش داد

محمد کشتی آرای نائب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر با اشاره به آخرین وضعیت بازار طلا و سکه اظهار کرد: قیمت انس طلا در بازار‌های جهانی بین ۲ تا ۳ دلار افزایش داشته؛ اما در بازار داخلی شاهد افزایش قیمت طلا و سکه هستیم که این افزایش به دلیل عامل تقاضا و بالا رفتن نرخ ارز رکورد زنی داشته است. به دلیل افزایش تقاضا حباب سکه طرح جدید به ۱ ملیون و ۴۲۰ هزار تومان رسیده است، افزایش تقاضا به معنی افزایش درخواست تبدیل نقدینگی به سکه است. سکه طرح قدیم ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۱۴ میلیون و ۲۷۰ هزار، نیم سکه ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، هر مثقال طلا ۵ میلون و ۶۷۵ هزار تومان و هر گرم طلا ۱۸ عیار ۱ میلیون ۳۲۰ هزار تومان معامله شد. افزایش تقاضا برای خرید سکه دلیل عمده افزایش حباب در سکه است و سکه‌های موجود در بازار پاسخگو نیاز خریداران نیست. با توجه به شرایط فعلی، قیمت انس در بازار‌های جهانی نوسان چندانی نخواهد داشت اما بازار‌های کشور قابل پیش بینی نیست.

+صادرات تخم مرغ متوقف شد

مدیر کل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: ماهانه حدود ۸۰ هزار تن تخم مرغ به بازار عرضه می‌شود. اختلاف قیمتی که در چند وقت اخیر برای تخم مرغ به وجود آمد، به علت صادراتی بود که انجام شد؛ به طوری که در سال گذشته در مجموع ۵۰ هزار تن تخم مرغ صادر شد در حالی که در همین چند ماهه ۶۰ هزار تن تخم مرغ صادر شد که این موضوع موجب افزایش قیمت این محصول در بازار شد. در حال حاضر صادرات این محصول کامل متوقف شده و همه تخم مرغ تولیدی در کشور به سمت بازار گسیل داده شده، به طوری که با قیمت مصوب ۱۲ هزار تومان از درب مرغداری تخم مرغ هم اکنون به شکل گسترده به میادین میوه و تره بار در حال عرضه است که در نهایت این محصول در میادین با قیمت مصوب مصرف کننده کیلویی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان در حال عرضه به مصرف کنندگان است. به هر میزان که نیاز باشد، امکان توزیع تخم مرغ در میادین وجود دارد و امیدواریم با این عرضه گسترده قیمت تخم مرغ به نرخ مصوب برسد، چنانچه تاکنون این اتفاق تا حدودی محقق شده و قیمت هر شانه تخم مرغ در خرده فروشی‌ها از بالای ۳۸ هزار تومان به حدود ۳۰ هزار تومان رسیده است. برای توزیع تخم مرغ با قیمت مصوب در خرده فروشی‌ها نیز هیچ مشکلی وجود ندارد؛ اما برای این موضوع همکاری بیشتر وزارت صنعت و گسترش شبکه توزیع نیاز است. این مقام مسئول با اشاره به اینکه صادرات تا زمان تعادل بازار ممنوع شده است، افزود: البته این تصمیم مقطعی است، چون روزی ۱۵۰ تن مازاد تولید داریم که پس از ایجاد تعادل در بازار قطعاً باید صادر شود.

+صادرات ایران در نیمه اول سال به کدام کشورها بود؟

مهدی میراشرفی، معاون وزیراقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در تشریح تجارت خارجی کشور در نیمه اول سال، اظهار داشت: مبادلات تجاری ایران با کشور‌های خارجی در شش ماهه نخست سال‌جاری به ۳۰ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار و ۶۲ میلیون و ۸۴۲ هزار تن رسید. سهم صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت بالغ بر ۴۶ میلیون و ۳۱۸ هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار بود که بنزین همچنان در صدر کالا‌های صادراتی کشور در نیمه نخست امسال قرار دارد و پلی‌اتیلن، گرید فیلم، متانول و اوره بعد از بنزین چهار قلم نخست کالای صادراتی کشور بودند.

وی در خصوص مقاصد صادراتی کشور اظهار داشت: پنج کشور عمده صادراتی ایران در نیمه نخست سال، به ترتیب چین با ۱۳ میلیون و ۱۱۱ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۳ میلیارد و ۷۰۹ میلیون دلار و سهم ۲۷.۳ درصدی، عراق با ۹ میلیون و ۲۸۱ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۹۷۱ میلیون دلار و سهم ۲۱.۹ درصدی، امارات متحده عربی با ۷ میلیون و ۱۶۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۹۳۳ میلیون دلار و سهم ۱۴.۲ درصدی، افغانستان با ۳ میلیون و ۳۳۲ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون دلار و سهم ۸.۱ درصدی و ترکیه با یک میلیون و ۴۴۹ هزار تن به ارزش ۷۳۱ میلیون دلار و سهم ۵.۳ درصدی بودند. مجموع صادرات کشور با این ۵ مقصد، ۱۰ میلیارد و ۴۴۸ میلیون دلار است که از لحاظ وزنی بیش از ۷۲ درصد و از لحاظ ارزش بیش از ۷۴ درصد صادرات را به خود اختصاص داده است. واردات کالا از کشور‌های خارجی نیز طی شش ماهه نخست امسال به ۱۶ میلیون و ۵۲۴ هزار تن به ارزش ۱۶ میلیارد و ۷۸۳ میلیون دلار رسید.

 

رشد ۵.۴ درصدی پایه پولی درنیمه اول امسال

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: گزارش‌های اولیه اداره آمار اقتصادی حاکی از رشد ۵.۴ درصدی پایه پولی و رشد ۱۵.۵ درصدی نقدینگی در پایان شش‌ ماهه اول امسال نسبت به پایان سال ۹۸ است. محدود شدن رشد پایه پولی نشانگر ایستادگی بانک مرکزی برای کنترل رشد پول پرقدرت در جامعه است. با توجه به تعدیل اصلاح انجام شده در نرخ سپرده قانونی که به خاطر مساعدت به بانک‌ها در پرداخت وام‌های کرونا انجام شده بود و همچنین اقدامات احتیاطى که به زودى دنبال خواهد شد، در ادامه سال انشاءالله شاهد تعدیل نرخ رشد نقدینگی خواهیم شد. رئیس کل بانک مرکزی برنامه این بانک برای کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها را از دیگر اقدامات بانک مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی دانست و تصریح کرد: مدیریت نرخ سود به عنوان ابزار اصلى کنترل تورم دنبال خواهد شد.

+واردات کره متوقف شده است

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های فرآورده‌های لبنی کشور گفت: پس از نرخ گذاری جدید کره و خرید با ارز آزاد تاکنون وارداتی برای این محصول صورت نگرفته است، زیرا قیمت جهانی کره بالا است و دلار به نرخ آزاد برای ما بسیار گران تمام می‌شود. از همین روی واردات کره دیگر مقرون به صرفه نیست. البته قیمت بالا تنها برای وارد کنندگان نیست و مصرف کننده را نیز تحت تاثیر قرار داده است. وی ادامه داد: ابتدا دولت برای واردات کره ارز دولتی اختصاص دارد و حالا بدون آنکه تبعات این مساله را بررسی کند ارز را قطع کردند و جایگزینی هم برای کره در نظر نگرفتند. این طور به نظر می‌رسد که بازار را به حال خود رها کرده‌اند؛ هرچند قیمت کره مطابق قیمت مصوب است، .به علت نرخ بالا مردم قدرت خرید این محصول را هم از دست داده‌اند. با اینکه امکان تولید داخلی وجود دارد، ابتدا باید زیرساخت‌های آن فراهم شود؛ برای نمونه، کشور ما باید به سمتی برود که محصولات لبنی بدون چرب تولید کند تا بتوانیم چربی حاصل از آن را جایگزین کره وارداتی کنیم. اما متاسفانه هم اکنون مشکل شیرخام و علوفه وجود دارد. این شرایط حاصل تصمیم غیر کارشناسی است و عایدی جز زیان جامعه ندارد، ابتدا مصرف کننده سپس صنایع و به تدریج کشور را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

نمادهای پربیننده بورس کدامند؟

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس نمادهای بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان و سرمایه‌گذاری ایران خودرو و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۹ مهر) به عدد یک میلیون و ۵۰۳ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته حدود هفت درصد افت را تجربه کرد؛ رشد ۱۰ هزار واحدی روز چهارشنبه امیدواری‌ها را برای بازگشت بورس به مدار صعود را افزایش داد.

بازگشت به کار بورس توکیو پس از بدترین اختلال سیستمی تاریخ

روز جمعه، بورس توکیو یک روز پس از اینکه بدترین اختلال سیستمی تاریخ باعث شد، معاملات سومین بورس بزرگ جهان کاملاً تعطیل شود، دوباره به تجارت نرمال خود بازگشت. این اختلال شدید ناشی از یک مشکل در سخت‌افزار سیستم تجاری موسوم به «اَروهِد» این بورس بود که متعاقب آن ناتوانی در استفاده بموقع از سیستم پشتیبانی باعث تعطیلی کامل معاملات شد. از زمان الکترونیکی شدن کامل این بورس در ۱۹۹۹ چنین توقف یک روزه کاملی بی‌سابقه بوده است. با این حال فعالان بازار از اینکه این مشکل سخت‌افزاری بوده و به حملات سایبری ارتباطی نداشته است، آسوده خاطر شدند اما با توجه به ضربه‌ای که این اتفاق به اعتبار و خوش‌نامی بازار توکیو وارد کرده است، در مورد تأثیرات بلندمدت آن هشدار دادند. این اختلال و تعطیلی درست در روزی اتفاق افتاد که انتظار می‌رفت به دنبال انتشار نتیجه بررسی شرکت‌ها تحت شاخص تانکان بانک مرکزی و جهش سهام وال‌استریت در معاملات روز گشته، حجم معاملات بالایی در بورس توکیو انجام شود. وزیر مالی ژاپن تارو آسو در این باره گفت: ناظر مالی ژاپن به بورس توکیو دستور می‌دهد، فوری گزارش اختلال در سیستم خود را که باعث شد، معاملات آن یک روز کامل مختل شوند ارائه کند. او گفت، ما باید گام‌هایی برداریم که چنین اتفاقاتی دیگر رخ ندهد.

+واکنش بورس آمریکا به خبر کرونا گرفتن ترامپ

سی‌ان‌بی‌سی: صبح جمعه پس از اینکه رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ اعلام کرد تست کرونای او و بانوی اول آمریکا، ملانیا ترامپ، مثبت شده است، شاخص‌های سهام آمریکا سقوط کردند. شاخص ای‌مینی داوجونز در بازارهای غیر رسمی و اینترنتی (خارج از ساعات کار بازارهای وال‌استریت) سقوط کرد. این شاخص در واکنش اولیه به خبر ابتلای ترامپ ۵۰۰ واحد سقوط کرده بود. شاخص‌های ای‌مینی اس‌اندپی و نزدک هم سقوط کردند. در همین زمان، سود اوراق ده ساله خزانه‌داری آمریکا هم به ۰.۶۶۱ درصد سقوط کرد. ترامپ در توئیتر خود اعلام کرد: تست کرونای من و بانوی اول امشب مثبت شد. ما فوراً پروسه قرنطینه و ریکاوری خود را آغاز خواهیم کرد و در کنار هم از این مشکل عبور می‌کنیم.

قیمت نفت خام ۲.۵ درصد دیگر سقوط کرد

سی‌ان‌بی‌سی: صبح جمعه قیمت‌های نفت خام دومین سقوط روزانه متوالی خود را شاهد بودند. بدتر شدن وضعیت پاندمی کرونا که باعث مبهم شدن چشم‌انداز تقاضا شده است، از یک سو و افزایش تولید نفت خام از سوی دیگر، بر قیمت‌های نفت فشار وارد می‌کند. تا ساعت ۹:۱۳ صبح جمعه به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت ۲.۳۹ درصد یا ۰.۹۸ سنت سقوط کرد و به ۳۹.۹۵ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام آمریکا ۲.۵۶ درصد یا ۰.۹۹ سنت سقوط کرد و به ۳۷.۷۳ دلار رسید. قیمت هر واحد گرمایی انگلیسی گاز طبیعی هم ۲.۸۱ درصد سقوط کرد و به ۲.۴۵۶ دلار رسید. رشد تولید روزانه ۱۶۰ هزار بشکه‌ای اوپک و بدتر شدن شیوع کرونا در جهان و به ویژه آمریکا، قیمت‌های نفت را تحت فشار قرار داده است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....