تاریخ انتشار : سه شنبه 28 بهمن 1399 - 20:34
کد خبر : 35605

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس منفی آغاز شد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ بازار سهام آسیا اقیانوسیه رشد کرد،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس منفی آغاز شد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ بازار سهام آسیا اقیانوسیه رشد کرد، دلار در صرافی‌های بانکی تکان نخورد، دلار در بازار جهانی افت کرد، رشد قیمت جهانی طلا / جهش قیمت نقره و پلاتین، بازار خرید ملک در ترکیه کساد شد و جزئیات اخذ مالیات از خانه‌های خالی را در بر دارد.

+بورس منفی آغاز شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۷ هزار و ۳۰۶ واحدی معادل ۰.۵۸ درصد به یک میلیون و ۲۵۷ هزار و ۶۱ واحد رسیده بود، در لحظه انتشار پیمانه اقتصادی، نماگر کل بورس با افت ۵۷۸۱ واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر از روند بورس

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۵۱۰ تومان رسید که نسبت به روز قبل تر ۰.۴ درصد معادل ۳۴ هزار و ۷۹۹ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۵۴ هزار و ۱۰۶ تومان رسیده است.

ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۲۷ بهمن ماه ۹۹

بازار سهام آسیا اقیانوسیه رشد کرد

سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات امروز، سه‌شنبه، تحت تأثیر تصمیم بانک مرکزی استرالیا برای تداوم حمایت از اقتصاد، رشد کردند. صورت‌جلسه‌های اجلاس اخیر بانک مرکزی استرالیا منتشر شد که نشان می‌داد اعضای این بانک فعلاً معتقدند باید حمایت مالی از اقتصاد ادامه داشته باشد و رسیدن به اهداف تورم و نرخ بهره در اولویت‌های بعدی است. بازار سهام چین به علت تعطیلات سال نوی این کشور بسته بود، در حالی که در بازار هنگ‌کنگ شاخص هانگ‌سنگ ۱.۷۳ درصد جهش کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۳۰ درصد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۲۲ درصد رشد کردند. نیکی ژاپن ۱.۶۰ درصد جهش کرد، در حالی که جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۷ درصد بالا آمد.

پیش بینی یک بانک آمریکایی از قیمت طلا تا پایان سال ۲۰۲۱

بانک مورگان استنلی در جدیدترین پیش بینی قیمت، بدبینی خود را نشان داد و اعلام کرد، انتظار دارد اونس طلا تا پایان سال ۲۰۲۱ به پایین ۱۸۰۰ دلار سقوط کند. این بدبینی در شرایطی ایجاد شده که اونس طلا بین سطح مقاومتی ۱۸۵۰ دلار و سطح حمایتی ۱۸۰۰ دلار معامله می شود. اندرو شیتس، استراتژیست ارشد بانک مورگان استنلی در گزارشی اعلام کرد، هرچند انتظار می رود تورم در سال ۲۰۲۱ رشد کند، برای حمایت از قیمت طلا کافی نخواهد بود. تحلیلگران مورگان استنلی پیش بینی می کنند تورم آمریکا در دو سال آینده به اندکی بالای ۲ درصد رشد کند اما چنین سناریوی تورمی چندان مطلوب بازار طلا واقع نخواهد شد.

این بانک آمریکایی اعلام کرد، تورم ضعیف به همراه بهبود دورنمای اقتصادی همچنان روی قیمت طلا تاثیر کاهشی خواهد گذاشت. شیتس خاطرنشان کرد قیمت فعلی طلا چندان ارزشمند نیست. روند قیمت ضعیف است و کالاهایی که کاهش قیمت پیدا می کنند اغلب تمایل دارند، به کاهش ادامه دهند. آمار اقتصادی جاری هم بهبود پیدا کرده و به معنای آن است که طلا عملکرد ضعیفتری نسبت به دارایی های دیگر پیدا می کند.

+جزئیات اخذ مالیات از خانه‌های خالی

علیزاده معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: مردم موظف هستند اطلاعات خانه‌های خود را وارد سامانه املاک و اسکان کنند و از ابتدای ۱۴۰۰ هم ما می‌توانیم با شناسایی خانه‌های خالی که بیش از ۴ ماه خالی بوده‌اند و صاحب خانه خانه‌های دیگر هم دارد اخذ مالیات را آغاز کنیم.

او با تأکید بر این موضوع که قرار نیست این قانون برای سازمان امور مالیاتی صرفاً درآمدزا باشد گفت: هدف اصلی قانون‌گذار کنترل بازار مسکن و نظارت بر آن است و ایجاد شفافیت دیگر هدف این قانون است. مکانیزم اخذ مالیات هم این گونه است که اگر خانه‌ای بیش از چهار ماه خالی باشد در سال اول ۶ برابر مالیات اجاره‌بهای آن خانه از صاحب خانه دریافت می‌شود و در سال دوم این رقم به ۱۲ برابر و در سال سوم به ۱۸ برابر می‌رسد. فرض کنید یک واحد مسکونی ۷۰ متری در تهران با اجاره ۵ میلیون تومان مالیات اجاره‌اش سالی ۶ میلیون تومان است و اگر ۴ ماه خالی مانده باشد مالیاتش ۶ برابر یعنی ۳۰ میلیون تومان می‌شود. اگر این خانه اجاره برود به‌دلیل این که زیر ۱۵۰ متر است شامل معافیت مالیاتی می‌شود، ولی اگر اجاره نرود در سال اول ۳۰ میلیون در سال دوم ۶۰ میلیون و در سال سوم ۹۰ میلیون باید مالیات بپردازد.

 

+دلار در صرافی های بانکی تکان نخورد

در معاملات دیروز (دوشنبه بیست و هفتم بهمن ماه ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۴۴۸۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۲۴۹۸۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، تغییری نداشت. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۲۹۸۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل با رشد ۳۰ تومانی نسبت به روز یکشنبه، به قیمت ۳۰۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته ‌شد.

+عامل نجات‌بخش بازیگران افزایشی دلار چیست؟

دنیای اقتصاد نوشت: به گفته فعالان، تنها یک عامل در شرایط فعلی می‌تواند بار دیگر دلار را در مسیر صعودی قرار دهد. از نگاه فعالان ارزی، این عامل، بالا رفتن احتمال طولانی‌تر شدن زمان لغو تحریم‌هاست. بازار با شکست ترامپ تصور می‌کرد که دوران فشار حداکثری به پایان رسیده و با روی کار آمدن بایدن، تحریم‌ها لغو خواهد شد. با این حال، در روزهای اخیر بازار چنین سیگنالی دریافت نکرده است. در کنار این، ایران در تاریخ سوم اسفندماه ممکن است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را لغو کند. از نظر برخی فعالان این اتفاق می‌تواند در انتظار بازیگران ارزی موثر باشد و زمینه‌ساز افزایش خریدها شود. با این حال، ‌عده دیگری باور دارند، دلار در بهمن‌ماه، نزدیک به ۲۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و چنین افزایشی به معنای آن است که بازار هر گونه ریسک‌های آتی را تا حدی پیشخور کرده است. این گروه انتظار ندارند که بازار پس از سوم اسفندماه افزایش خاصی را تجربه کند.

+دلار در بازار جهانی افت کرد

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزها کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۷ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۳۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲۲ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

رشد قیمت جهانی طلا / جهش قیمت نقره و پلاتین

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، سه‌شنبه، در حالی با امید به بازگشت اقتصاد جهان رشد کرد که قیمت نقره و پلاتین برای سومین روز متوالی جهش کرد. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۳۷ درصد رشد کرد و به ۱٫۸۲۵.۱۶ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۱٫۸۲۴.۳۰ دلار رسید. قیمت خرید نقدی هر اونس نقره در بورس نیویورک ۲.۲۸ درصد جهش کرد و به ۲۷.۹۵ دلار رسید. قیمت خرید هر اونس پلاتین ۶.۷۸ درصد جهش کرد و به ۱٫۳۴۴.۳۰ دلار رسید.

رکورد جدید بیت‌کوین به ثبت رسید

سی‌ان‌بی‌سی: قیمت بیت‌کوین پس از اینکه چندین شرکت مهم از لیست ۵۰۰ شرکت برتر جهان از آن حمایت کردند، تقریباً به ۵۰ هزار دلار رسید. پس از آنکه شرکت‌های بزرگی مانند مسترکارت و بی‌ان‌وای ملون اعلام کردند در حال آماده‌سازی برای پیوستن به بیت‌کوین هستند، قیمت این ارز دیجیتال جهش کرد و به رکورد ۴۹٫۷۱۶ دلار رسید.

پیش از این هم شرکت تسلا با خرید ۱.۵ میلیارد دلار بیت‌کوین به این بازار پیوسته بود. این شرکت اعلام کرده بود برای فروش خودروهای برقی خود از مشتریان بیت‌کوین هم قبول خواهد کرد؛ اما قیمت بیت‌کوین همچنان نوسانات شدیدی را تجربه می‌کند و پس از ثبت این رکورد ۲.۴ درصد سقوط کرد و به ۴۷٫۹۲۵ دلار بازگشت و سپس تا ساعت ۷:۳۹ صبح سه‌شنبه به وقت تهران دوباره ۱.۵۸ درصد جهش کرد و به ۴۹٫۴۲۲.۷۵ دلار رسید. مسترکارت اعلام کرد، در ادامه امسال برخی از ارزهای مجازی را قبول خواهد کرد. بی‌ان‌وای ملون اعلام کرد، امسال خدمات مالی خود را برای ارزهای دیجیتال هم انجام خواهد داد.

+طلای سیاه هم گران شد

سی‌ان‌بی‌سی: قیمت نفت خام در معاملات امروز، سه‌شنبه، در حالی رشد کرد که جبهه هوای سرد برخی تأسیسات نفتی آمریکا را تعطیل کرد. تا ساعت ۷:۲۲ به وقت تهران، قیمت نفت خام برنت، بنچ‌مارک جهانی قیمت نفت، ۰.۵۱ درصد نسبت به قیمت بسته شده دیشب رشد کرد و به ۶۳.۶۲ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۱.۲۸ درصد جهش کرد و به ۶۰.۲۳ دلار رسید. قیمت‌های نفت خام در حالی تقویت شد که سرمای شدید باعث تعطیلی برخی پالایشگاه‌های ایالت تگزاس شد. این ایالت بزرگترین ایالت تولیدکننده نفت آمریکا به حساب می‌آید که بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است. همچنین خبر حمله حوثی‌های یمنی به برخی فرودگاه‌های عربستان و نگرانی از تولید نفت بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان، هم قیمت‌ها را بالا برد.

+وزارت کشاورزی قول داده قیمت مرغ کاهش می یابد

وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت که وزارت جهاد کشاورزی در ستاد تنظیم بازار اعلام کرد که ظرف سه روز آینده نسبت به عرضه گوشت مرغ در بازار اقدام می‌کند تا شرایط به حالت عادی بازگردد.

+زیان ۳ هزار میلیارد تومانی ایران ایر

برخور مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان این که زیان انباشته ایران ایر حدود ۸۰۰ میلیون دلار ارزی و ۳ هزار میلیارد تومان ریالی است، اظهار داشت: اگر کار انقلابی انجام نشود، این بدهی هما به مدیرعامل بعدی می رسد و مدیرعامل بعدی هم نمی تواند هیچ کاری انجام دهد. مشکلی امروز هما با یک قرص درمان نمی‌شود، حرکتی جهادی و انقلابی از کل دولت را می‌طلبد تا ایرلاین حامل پرچم کشور را نجات دهند، در واقع ایران ایر نیاز به جراحی بسیار سنگین دارد. اگر دولت حرکتی انقلابی نکند، وضعیت ایران ایر هیچ وقت بهتر نخواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر ورشکسته است، اظهار داشت: خیر، هما ورشکسته نیست.

+افزایش ۱۰ برابری قیمت‌ها در سه سال گذشته

رئیس اتاق تهران گفت: در حالی در سه سال گذشته افزایش ۱۰ برابری قیمت‌ها را شاهد هستیم که قیمت دلار از ۴۰۴۵ تومان در سال ۹۶ به دوازده هزار و ۹۱۸ تومان در سال ۹۸ رسیده بود؛ یعنی تقریباً افزایش سه برابری داشت و در حالی که افزایش قیمت دلار در مدت سه سال تنها سه برابر بود، افزایش ده برابری در قیمت کالا‌ها به مردم تحمیل شد و هر روز مشکلات مردم را بیشتر کرد.

بازار خرید ملک در ترکیه کساد شد

به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، به دنبال شیوع کرونا در ترکیه،  تمایل اتباع خارجی برای خرید خانه در ترکیه کاهش داشته است؛ به گونه ای که طبق اعلام مرکز آمار این کشور،  در ۱۲ ماه منتهی به ژانویه، میزان خرید خانه توسط اتباع خارجی با هدف اخذ اقامت و شهروندی ترکیه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷.۹ درصد کاهش داشته و به ۷۰ هزار و ۷۵۸ واحد رسیده است. شیوع کرونا و کاهش ارزش پول ملی از جمله دلایل اصلی کاهش خرید خانه توسط خارجی ها در ترکیه بوده است.

استانبول محبوب ترین شهر برای خرید خانه توسط اتباع خارجی بوده و طی این مدت ۱۳۸۰ مورد از کل معاملات مسکن صورت گرفته توسط اتباع خارجی مربوط به این شهر بوده است. پس از استانبول نیز شهرهای آنتالیا با ۴۶۲ مورد و آنکارا با ۱۷۹ مورد، محبوب ترین شهرها برای خرید خانه در ترکیه توسط اتباع خارجی بوده اند. به گفته مرکز آمار ترکیه، طی این مدت اتباع ایرانی با خرید ۴۵۹ واحد خانه، دومین گروه بزرگ خریدار خارجی مسکن ترکیه بوده‌اند و عراقی ها با خرید ۳۸۵ خانه در صدر این ماه قرار گرفته اند. شهروندان روسی با خرید ۲۶۰ خانه در ترکیه سومین گروه بزرگ خارجی خریدار مسکن بوده اند.

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....