تاریخ انتشار : سه شنبه 17 اسفند 1400 - 21:04
کد خبر : 80556

گلچین اقتصادی روز…کاهش شاخص کل بورس

گلچین اقتصادی روز…کاهش شاخص کل بورس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنبم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش شاخص کل بورس در معاملات امروز، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ قیمت نفت در

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنبم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش شاخص کل بورس در معاملات امروز، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ قیمت نفت در مسیر صعود، احتمال اقدام یکجانبه آمریکا در تحریم واردات نفت از روسیه، توقف تراکنش‌های مالی کره جنوبی با بانک مرکزی روسیه و آخرین مهلت دستگاه‌ها برای الکترونیکی کردن مجوز‌ها را در بر دارد.

+کاهش شاخص کل بورس در معاملات امروز

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۰۳۲۴ واحدی معادل ۱.۵۴ درصد، به یک میلیون و ۳۴۲ هزار و ۹۲۲ واحد رسید، در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با افت بیش از سه هزار واحدی مواجه شده است.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۷۴۷ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۳ درصد معادل ۱۳۱ هزار و ۶۲۴ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۶۴۸ تومان رسیده است. /نبض بورس

+از سرخابی‌ها باید پول ببارد

رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: با توجه به بزرگی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید از این دو باشگاه پول ببارد و سهامدار باشگاه را مجبور می کند که این اتفاق رخ دهد. به گزارش ایرنا، «حسین قربانزاده» دوشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی در خصوص وضعیت تیم های پرسپولیس و استقلال پس از خصوصی سازی اظهار داشت: همین حالا ۶۰ اطلاعیه دو باشگاه از صورت های مالی و غیره در قالب ۸۰۰ صفحه در سایت قابل مشاهده است. در حال حاضر مجموعه قراردادهای بازیکنان با آپشن قابل رویت است؛ مبلغی که کارگزاری که با باشگاه قرارداد بسته و غیره هم قابل مشاهده است. رقم هایی که باید پرداخت شود هم قابل رویت است. وی ادامه داد: ما مدیرعاملی داشتیم که پول جورابش را از باشگاه برداشته است. کت و شلوارش هم همینطور. ما کسانی داشتیم که پول های باشگاه را بی حساب خرج کرده اند و نمی دانیم رهگیری این حساب به چه شکل است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: وقتی استانداردهای حسابداری و حسابرسی وجود نداشته باشد، عملا به اندازه موهای سر یک آدم می تواند اتفاقاتی رخ دهد که نتوان آن را ثبت کرد. الان این مشکل کامل برطرف شده است و همه اتفاقات ثبت می شود. این باشگاه ها معاف از مالیات هستند، ولی اگر اظهارنامه ندهند باید مالیات بدهند. ۷۰۰ هزار کالدرون و پول بودیمیر اتفاقی بود که می دانستند اگر پول ندهند، باید جریمه بدهند. قربان زاده افزود: سهامدار عواقب قراردادهای بازیکنان را در تابلو مشاهده می کند. وقتی ستاره ای ظهور می کند، سهامدار می داند که سهامش سود می کند. تحلیل تکنیکی روی خرید های باشگاه باعث مطالبه هوادار می شود و این نتیجه هواداری و سهامداری است. وی اظهار داشت: مدلی که برای این دو باشگاه انتخاب کردیم به این شکل است که پول سهامدار به دولت نمی رسد و مستقیم به باشگاه می رود. این اتفاق به سود دولت هم هست، چون او می خواهد این دو باشگاه روی پای خود بایستند.

+رستم قاسمی: ۸ میلیون مستاجر در کشور داریم

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود ۸ میلیون مستاجر و حدود ۹ میلیون جوان مجرد در کشور داریم که از مشکلات آن‌ها نداشتن مسکن است. همچنین بخش زیادی از مردم در شرایطی مثل زندگی در پشت بام‌ها و زیر پله‌ها به سر می‌برند. وی افزود: طبق آمار و گزارش‌های رسمی، باید چند سال تلاش کنیم تا عرضه و تقاضا در حوزه مسکن به هم نزدیک شود، چون یکی از مهم‌ترین مولفه‌های موثر در مشکلاتی مثل قیمت‌های بالای اجاره و مسکن مربوط به بخش عرضه است. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نیاز مردم، قانون مجلس و وظایف دولت ایجاب می‌کند اقدام اساسی و جهادی در جهت ساخت مسکن انجام دهیم، گفت: با گذشت تنها ۴ تا ۵ ماه از قانون جهش تولید مسکن، هر هفته جلسات متعددی در حوزه مسکن برگزار کردیم. طبق قانون جهش مسکن در نهضت ملی مسکن زمین از سوی دولت تامین می‌شود که این موضوع با چالش‌هایی همراه بود.

+موافقت مجلس با وام ازدواج ۱۵۰ میلیونی

در جلسه علنی نوبت عصر دیروز (دوشنبه) مجلس و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۱، جزء (۱) بند الحاقی ۱ تبصره ۱۶ بودجه تصویب شد. طبق این مصوبه، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱/۱/ ۱۳۹۷ بوده است، یک میلیارد و دویست میلیون (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال یک میلیارد و پانصد میلیون(۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال می‌باشد.

قیمت نفت در مسیر صعود

قیمت نفت در بازارهای جهانی همچنان دارای نوسان رو به بالاست. امروز سه شنبه قیمت هر بشکه نفت برنت به ۱۲۳ دلار و ۵۹ سنت رسیده است. همچنین قیمت آمریکا نیز در بازار جهانی ۱۲۸ دلار و ۲۶ سنت معامله می‌شود و میانگین قیمت سبد نفتی اوپک نیز به ۱۱۳ دلار و ۱۵ سنت رسیده است. قیمت نفت سنگین ایران در بازار جهانی هم اکنون به ۱۲۰ دلار و ۱۷ سنت و قیمت نفت سبک ایران ۱۱۳ دلار و۲۲ سنت معامله می‌شود. حمله نظامی روسیه به اوکراین با تحریم‌های شدید از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس روبه‌رو شده است. متحدان غربی دسترسی چندین بانک روسی به سیستم بین‌المللی سوئیفت را قطع کرده‌اند و با اینکه تحریم‌های مستقیم علیه نفت و گاز روسیه پیاده نشده‌اند، تجارت کالاهای روسیه برای بسیاری از بازیگران بین‌المللی خطرناک شده است. آمریتا سن، مدیر تحقیقات شرکت انرژی اسپکتس در این باره به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفته؛ به دلیل تحریم‌های بانکی، برآورد می‌شود حدود ۷۰ درصد از صادرات نفت روسیه معادل حدود ۳.۸ میلیون بشکه در روز، مختل شده است. طبق برآورد شرکت انرژی اینتلیجنس که بر مبنای آمار کشتیرانی و مصاحبه با معامله گران بوده است، صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه، هفته گذشته یک سوم معادل ۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

هشدار روسیه درباره رسیدن قیمت نفت به بشکه‌ای ۳۰۰ دلار

مسکو درباره «عواقب فاجعه‌بار» اعمال تحریم نفت روسیه که از سوی واشنگتن و اتحادیه اروپا به‌عنوان اقدامی بیشتر علیه این کشور مورد بحث قرار گرفت، هشدار داد. به نقل از رویترز، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گفت: «کاملا بدیهی است که امتناع از خرید نفت روسیه عواقب فاجعه‌باری برای بازار جهانی خواهد داشت.» وی افزود: «قیمت‌ها احتمالا غیرقابل پیش بینی است و به بیش از ۳۰۰ دلار برای هر بشکه یا حتی بیشتر خواهد رسید.» نواک تاکید کرد: اگر کشورهای غربی تهدیدات مربوط به قطع عرضه انرژی از روسیه را دنبال کنند، ممکن است با قیمت بیش از ۳۰۰ دلار در هر بشکه نفت و بسته شدن احتمالی خط لوله اصلی گاز روسیه-آلمان مواجه شوند.

قیمت نفت روز دوشنبه پس از آنکه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن و متحدان اروپایی در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت روسیه هستند، به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ رسید. نواک گفت که جایگزین کردن حجم نفتی که اروپا از روسیه دریافت می‌کند به بیش از یک سال زمان نیاز دارد و باید قیمت‌های بسیار بالاتری بپردازد. سیاستمداران اروپایی باید صادقانه به شهروندان و مصرف کنندگان خود هشدار دهند که اگر عرضه انرژی از روسیه را رد کنند، باید منتظر چه چیزی باشند. ما برای آن آماده هستیم. نواک گفت روسیه که ۴۰ درصد گاز اروپا را تامین می‌کند، کامل به تعهدات خود عمل می کند، اما پس از اینکه آلمان در ماه گذشته صدور گواهینامه خط لوله گاز نورد استریم ۲ را مسدود کرد، کاملاً از حقوق خود برای مقابله به مثل علیه اتحادیه اروپا برخوردار است. نواک گفت: «در رابطه با اعمال ممنوعیت نورد استریم ۲، ما حق داریم تصمیمی مشابه اتخاذ کنیم و پمپاژ گاز از طریق خط لوله گاز نورد استریم ۱ را تحریم کنیم. وی گفت: «تاکنون چنین تصمیمی نگرفته‌ایم. اما سیاستمداران اروپایی با اظهارات و اتهامات خود علیه روسیه ما را به سمت آن سوق می دهند.

احتمال اقدام یکجانبه آمریکا در تحریم واردات نفت از روسیه

فارس: دو منبع آگاه به خبرگزاری «رویترز» گفتند با توجه به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، آمریکا مایل است بدون مشارکت متحدان خود در اروپا، واردات نفت روسیه را ممنوع کند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه با سران فرانسه، آلمان و بریتانیا تماس ویدیویی برقرار کرد و در آن گفت که دولت وی همچنان به دنبال حمایت آنها از ممنوعیت واردات نفت روسیه است. رویترز بامداد سه‌شنبه به نقل از یک منبع که خواست نامش فاش نشود، نوشت: «کاخ سفید در حال مذاکره با رهبران کنگره آمریکاست که در حال کار بر روی قوانین سریعی هستند که واردات نفت روسیه را ممنوع می‌کند، اقدامی که دولت را مجبور می‌سازد روی یک جدول زمانی سریع کار کند.»
یک مقام ارشد آمریکایی نیز به رویترز گفت که تصمیم نهایی گرفته نشده است، اما اگر این اتفاق بیفتد، احتمالا واشنگتن در این تصمیم تنها خواهد بود. به نوشته رویترز، آلمان به‌عنوان بزرگترین خریدار نفت خام روسیه، طرح‌های ممنوعیت واردات انرژی را رد کرده است. «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان روز دوشنبه گفته بود که برلین در حال تسریع برنامه‌های خود برای گسترش استفاده از منابع انرژی جایگزین است، اما نمی‌تواند واردات انرژی روسیه را یک شبه متوقف کند. بر اساس این گزارش، قیمت نفت به دلیل تاخیر در بازگشت احتمالی نفت خام ایران به بازارهای جهانی و در شرایطی که آمریکا و متحدان اروپایی در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت از روسیه هستند، به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ رسیده است. رویترز نوشت: «تاکنون ایالات متحده از هدف قرار دادن صادرات نفت و گاز روسیه خودداری کرده است، زیرا دولت بایدن هنوز تأثیرات آن بر بازارهای جهانی نفت و قیمت انرژی ایالات متحده را ارزیابی می‌کند.» پیش از این، یک وبگاه آمریکایی نوشت که آمریکا و متحدانش با اعمال ۲۷۷۸ تحریم جدید علیه روسیه، باعث رسیدن آن به صدر کشورهای تحریم‌شده در جهان قرار گرفت.

+صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری منتقل می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مؤسسه صندوق بازنشستگی و وظیفه کارکنان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» را با کلیه وظایف، اختیارات، تعهدات و دارایی ها به صندوق بازنشستگی کشوری انتقال دادند.

توقف تراکنش‌های مالی کره جنوبی با بانک مرکزی روسیه

مقامات در کره جنوبی اعلام کردند در آخرین اقدامات تحریمی علیه مسکو به دلیل حمله این کشور به اوکراین، تمامی معاملات با بانک مرکزی روسیه را متوقف خواهند کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای عنوان کرد: تصمیم گرفته است با توجه به محدودیت‌های مالی جامعه بین‌المللی علیه روسیه، تمامی معاملات مالی با بانک مرکزی روسیه را متوقف کند. تصمیم کره جنوبی در حالی اتخاذ می‌شود که دولت‌های غربی، سازمان‌های ورزشی بین‌المللی و بسیاری از شرکت‌های بزرگ، کشور روسیه را با در نظر گرفتن تحریم‌هایی، محکوم کرده‌اند. کره جنوبی پیش‌تر اعلام کرده بود که با ممنوع‌کردن حمل‌ونقل اقلام راهبردی، کنترل صادرات علیه مسکو را تشدید خواهد کرد و همچنین در تعلیق تراکنش‌های مالی با چندین بانک بزرگ روسیه به کشورهای غربی پیوست. این تصمیم جدیدترین مجموعه اقداماتی است که سئول علیه روسیه و بلاروس انجام داده است. صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که تاثیرات مهم اقتصادی جهانی جنگ در اوکراین در صورت تشدید درگیری، آسیب‌های بسیاری به دنیال خواهد داشت.

+تعرفه واردات خودرو برای سال آینده چند درصد است؟

معاون وزیر و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: تعرفه واردات خودرو برای سال آینده فعلاً تغییری نکرده است بر اساس همان تعرفه های قبلی است تعرفه از ۴۰ درصد تا مرز ۷۵ درصد بر اساس حجم موتور خودرو اعمال می شود. خودروهای هیبریدی – برقی، حداقل تعرفه را دارند. اما سایر خودروها در چهار دسته ۱۰۰۰ سی‌سی، ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی و ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، تعرفه‌گذاری می‌شوند.

+آخرین مهلت دستگاه‌ها برای الکترونیکی کردن مجوز‌ها

مهلت دستگاه‌های مرجع صدور مجوز برای بارگذاری شرایط و ضوابط صدور مجوز‌های کسب و کار در درگاه ملی مجوز‌های کشور فردا ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد.

+با دستگاه‌هایی که به درگاه ملی مجوزها متصل نشده‌اند، برخورد شود

مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه بررسی آخرین وضعیت عملکرد دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با تسهیل و شفاف‌سازی فرایند مجوزدهی به کسب‌وکارها دستور داد با دستگاه‌هایی که فرایند اتصال به درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار را طبق ضرب‌الاجل ۱۸ اسفند انجام نداده‌اند، هرچه زودتر و بدون هیچ ملاحظه‌ای برخورد شود.
وی در این جلسه با اشاره به رتبه نامناسب ایران در شاخص‌های بین‌المللی صدور مجوزهای کسب‌و‌کار و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری و دستور قاطع رئیس‌جمهور برای تسهیل و شفاف سازی فرایند مجوزدهی به کسب‌وکارها گفت: طبق قانون، دولت‌ها مکلف بودند فرایند صدور مجوزها را شفاف کنند، اما به دلیل برخی کم‌کاری‌ها، رانت و تعارض منافع، این تکلیف مهم نزدیک به دو دهه گذشته روی زمین مانده است. مخبر همچنین به برخی کاغذبازی‌های اداری و فرایندهای طولانی مدت برای صدور بعضی مجوزها اشاره و تصریح کرد: باید به دنبال گره‌گشایی و راه‌حلی برای مشکلات مردم بود چرا که مردم سرمایه، ایده و امکانات کافی برای شروع یک کسب‌وکار و خدمت به اقتصاد کشور را دارند اما به دلیل گیر و دارهای اداری و طولانی شدن صدور مجوزهای خود جرأت نمی‌کنند تا یک کار تولیدی یا خدماتی را راه اندازی کنند. به گفته او، توسعه دولت الکترونیک و تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار مهمترین محرک موتور اقتصادی کشور و افزایش رضایتمندی مردم است. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین طولانی شدن صدور مجوز کسب و کار را یکی از دلایل اصلی مهاجرت نخبگان از کشور برشمرد و افزود: تا زمانی که کار مردم صرفاً با مراجعه حضوری به ادارات حل شود، مشکلات از بین نمی‌رود بلکه باید با بهره‌برداری از سامانه‌های اینترنتی فرایند صدور مجوزهای آنان شروع و نهایی شود. 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....