تاریخ انتشار : جمعه 26 آذر 1400 - 21:08
کد خبر : 71201

گلچین اقتصادی روز…واحدهای تولیدی

گلچین اقتصادی روز…واحدهای تولیدی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون هیچ بانکی حق ندارد واحد‌های تولیدی را تعطیل کند، محسن رضایی: دشمنان از پیشرفت اقتصادی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون هیچ بانکی حق ندارد واحد‌های تولیدی را تعطیل کند، محسن رضایی: دشمنان از پیشرفت اقتصادی ایران نگران هستند، بازپرداخت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت قبل، رایزنی برای اختصاص منابعی برای بازارگردانی ETF‌ها و سایه نیمه‌هادی‌ها بر بازار خودرو هند را در بر دارد.

+هیچ بانکی حق ندارد واحدهای تولیدی را تعطیل کند

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، صبح امروز در ادامه سفر خود به استان یزد، ابتدا از یک کارخانه نساجی بازدید کرد و بعد از آن کاملا سرزده در محل یکی از واحدهای ریسندگی که بالغ بر ۹ سال است، تعطیل مانده حضور یافت. وی با انتقاد جدی از تعطیلی واحد ریسندگی در شهر یزد دستور داد که هر چه زودتر باید نسبت به احیا و راه اندازی مجدد این واحد تولیدی اقدام شود. رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت استان یزد در بحث نساجی افزود: تعطیلی واحدهای نساجی و صنایع وابسته به آن ثروت های استان هستند که نباید معطل بمانند و بانکها نیز اگر جایی را تملک می‌کنند، باید خودشان نسبت به راه اندازی آن محل اقدام کنند. رئیسی با بیان این‌که هیچ بانکی حق ندارد هیچ واحد تولیدی را تعطیل کند، گفت: تعطیل کردن واحد تولیدی در حقیقت تعطیل کردن اقتصاد کشور است و این مهم باید بیش از پیش مد نظر مدیران نظام بانکی قرار گیرد.

+محسن رضایی: دشمنان از پیشرفت اقتصادی ایران نگران هستند

معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه دشمنان از پیشرفت اقتصادی ایران نگران هستند، گفت: یکی از خرمشهرهایی که در آینده آزاد خواهد شد، پیروزی ما در تکمیل پروژه‌های اقتصادی نیمه‌تمام طی دو تا سه سال آینده است. محسن رضایی پنجشنبه شب در نشست کارگروه اقتصادی استان سیستان و بلوچستان که با حضور دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد در محل فرمانداری چابهار برگزار شد، افزود: مساله مهم این است که این منطقه آینده‌ بسیار درخشانی دارد، شاید یکی از درخشان‌ترین مناطق آینده ایران چابهار باشد؛ هم به دلیل پروژه‌ها و هم به دلیل نقشی که این منطقه در آینده اقتصاد ملی ایران ایفا خواهد کرد. وی ادامه داد: روز به روز اهمیت، ارزش و اعتبار این منطقه در ایران افزوده خواهد شد. گفته می‌شود که از دوران قاجار، اتصال چابهار به شمال کشور یک رویا بوده است.

+بازپرداخت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت قبل

سید مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پست فضای مجازی نوشت: سال آینده باید ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق مالی و وام‌های خارجی از تعهدات دولت قبل پرداخت شود. این در حالی است که دولت سیزدهم سال آینده ۸۸ هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر خواهد کرد؛ یعنی بیش از آنچه منتشر کند، تسویه می‌کند.

+رایزنی برای اختصاص منابعی برای بازارگردانی ETFها

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از رایزنی برای تخصیص منابعی برای بازارگردانی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله یا همان ETFها (پالایشی یکم و دارایکم) خبر داد. مجید عشقی در گفت‌وگو با ایسنا، درمورد تصمیم سازمان بورس برای ساماندهی وضعیت ETFها توضیح داد: برای تخصیص منابعی در حال رایزنی هستیم تا این منابع تجهیز شوند که مدیر صندوق بتواند بازارگردانی این صندوق‌ها را انجام دهد. وی با بیان اینکه تجهیز منابع هنوز قطعی نشده است، گفت: این موضوع به طور جدی از سوی سازمان در حال پیگیری است. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این که منابع از چه محلی تامین خواهند شد، گفت: منابع می‌تواند بخشی از سود صندوق‌ها باشد. همچنین سازمان به دولت پیشنهاد داده است تا دولت کمک کند و منابعی برای این موضوع تخصیص داده شود.

+گردش مالی ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی یک دلال دلار

سرهنگ علی ولیپور گودرزی، با اشاره به اقدامات پلیس در بحث ارز و جلوگیری از فعالیت دلالان ارزی در پایتخت، بیان کرد: در این بحث ۴۲ دلال ارزی را دستگیر کردیم که فقط گردش مالی یکی از این افراد ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است. وی افزود: یکی از متهمان دستگیر شده در این پرونده که سابقه دار هم است، اقدام به فعالیت در بحث قاچاق طلا به کشورهای همسایه می‌کرده است. ولیپور گودرزی با بیان اینکه به صورت میدانی از ۲۰ صرافی بازدید شد و صرافی‌هایی که مجوز فعالیت نداشتند، پلمب شدند، افزود: به تمام صرافان تذکر دادیم که حضور دلالان در صرافی‌ها ممنوع است و در صورت مشاهده با چنین صحنه‌ای قطعا با متخلفان برخورد شدید انتظامی و قضایی خواهد شد.

+رانت ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی در صنعت خودرو به روایت وزیر صمت

سید رضا فاطمی امین در نشست هم اندیشی مدیران رسانه که به میزبانی وزارت صمت برگزار شد، اظهار داشت: خودرو از سیاسی ترین محصولات و موارد حائز اهمیت در کشور است که از یک طرف به شدت دچار چالش و از طرفی دارای ظرفیت‌های متنوعی است. وی همچنین با بیان اینکه نحوه قیمت گذاری باید به گونه‌ای باشد که ساخت داخل مزیت داشته باشد، اضافه کرد: خودروسازان ۱۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی و ۸۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته‌اند و بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در این صنعت وجود دارد. فاطمی امین با بیان اینکه ۹۰ پروژه طی سه ماهه اخیر در مجموعه وزارت صمت فعال شده است، گفت: با اجرای این پروژه‌ها، نوع حکمرانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییر می‌کند و از روزمرگی‌ها بیرون می‌آییم.

سایه نیمه‌هادی‌ها بر بازار خودرو هند

روز گذشته آژانس رتبه‌بندی ICRA اعلام کرد: صنعت خودروهای سواری هند در سال ۲۰۲۲ به دلیل کمبود نیمه‌هادی‌ها حدود ۵۰۰هزار دستگاه از فروش خود را از دست خواهد داد. به نقل از اکونومیک تایمز، آژانس رتبه‌بندی گفت که این به معنای حدود ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ کرور در زمان فروش از دست رفته است. اکونومیک تایمز ماه گذشته گزارش کرد که بازار خودروی هند ممکن است ۵۰۰هزار تا ۶۰۰هزار دستگاه از فروش خود را به دلیل کمبود مشکلات زنجیره تامین از دست بدهد.

اگر مشکلات مربوط به زنجیره تامین نبود، این صنعت در سال جاری از اوج فروش سالانه قبلی خود یعنی ۳.۴ میلیون واحد در سال مالی ۲۰۱۹ عبور می‌کرد. ICRA اکنون پیش‌بینی فروش خود را برای سال مالی ۲۰۲۲ به ۸ تا ۱۱ درصد کاهش داده است که به حدود ۳ میلیون واحد خواهد رسید. بحران نیمه‌هادی‌ها در سپتامبر به اوج خود رسید، زمانی که طبق گزارش ICRA، حدود ۱۲۰هزار واحد فروش از دست رفت. در حالی که انتظار می‌رود، وضعیت عرضه در آینده بهبود یابد، عرضه‌ عادی تنها تا پایان سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی می‌شود. به دلیل کمبود نیمه‌هادی‌ها، دوره انتظار برای برخی از مدل‌های محبوب خودرو تا ۱۲ ماه افزایش یافته است. خودروسازان مجبور شده‌اند انواع مدل‌های خود را با ویژگی‌های کمتر عرضه کنند؛ بنابراین، محتوای نیمه‌رسانا در هر خودرو و در نتیجه دوره‌های انتظار کاهش می‌یابد.

لیر ترکیه بازهم سقوط کرد؛ اردوغان دستور افزایش ۵۰ درصدی حداقل دستمزد داد

در پی بحران اقتصادی ناشی از کاهش شدید ارزش پول ملی ترکیه و تورم ناشی از آن، دولت ترکیه امروز حداقل دستمزد در این کشور را ۵۰ درصد افزایش داد.

“رجب طیب اردوغان” رییس جمهوری ترکیه دیروز (پنجشنبه) در سخنانی اعلام کرد از سال آینده میلادی که دو هفته دیگر از راه می‌رسد، حداقل دستمزد در ترکیه ۴۲۵۰ لیر (با لیر ۲ هزار تومانی معادل ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) خواهد بود. حداقل دستمزد ترکیه در سال جاری میلادی (۲۰۲۱) ۲۸۲۵ لیر است و در پی تورم گسترده ناشی از کاهش بیش از ۵۰ درصدی ارزش پول ملی ترکیه در سه ماه گذشته، این رقم کفاف هزینه‌های یک زندگی حداقلی در ترکیه را نیز نمی‌دهد. رییس جمهوری ترکیه در سخنان خود تاکید کرد، حداقل دستمزد در صورت مستاجر بودن و عایله‌مند بودن کارگران و کارمندان، یا پرداخت حق عایله مندی و حق مسکن افزایش می‌یابد. اردوغان افزایش ۵۰ درصدی حداقل دستمزد از سوی دولت ترکیه را ناشی از باور دولت به ضرورت تامین رفاه و حداقل‌های زندگی شهروندان ترکیه دانست.

“نورالدین نباتی” وزیر دارایی جدید ترکیه نیز پس از اعلام افزایش حداقل دستمزد در سخنانی گفت میزان افزایش حداقل دستمزد بسیار بیشتر از میزان تورم در اقتصاد ترکیه است. او افزود، دولت حزب عدالت و توسعه در نوزده سال گذشته همواره کوشیده دستمزد‌ها بیش از تورم جاری افزایش یابد و امسال نیز با این تصمیم این مساله را ثابت کرد. او افزایش ۵۰ درصدی حداقل دستمزد را یک اقدام تاریخی توصیف کرد.

+انار کیلویی ۱۰۰ هزار تومان شد؟

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی و تره بار تهران گفت: از گذشته از صفر تا ۱۰۰ عرضه میوه با اتحادیه بوده؛ اما دخالت هر ارگانی در این حیطه موجب خروجی‌هایی مانند انار ۱۰۰ هزار تومانی شده است. به نقل از رادیو گفت و گو، اسدالله کارگر در مورد بازار میوه و تره بار شب یلدا گفت: در ایام مختلفی از سال به ویژه شب یلدا و عید نوروز، برخی میوه فروشی‌ها داوطلبانه سود خود را کاهش می‌دهند. وی با بیان اینکه ما تعیین کننده قیمت نیستیم و تنها پل ارتباطی هستیم، افزود: قیمت پس از میدان مرکزی تعیین می‌شود و هر مقدار که فاکتور شده باشد ما روی آن نظارت می‌کنیم. رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی و تره بار تهران در مورد قیمت بالای انار یادآور شد: سایت‌های فروش میوه قانونی و زیر نظر اتحادیه نیستند؛ غیرممکن است در مغازه‌ها انار به قیمت ۱۰۰ تومان عرضه شود و این در حالی است که قیمت انار تا ۳۰ هزار تومان می‌رود. کارگر با تاکید بر اینکه گران فروشان زیرمجموعه ما نبوده و پروانه کسب ندارند، تشریح کرد: از گذشته این چنین بوده که از صفر تا ۱۰۰ عرضه میوه با اتحادیه باشد اما دخالت هر ارگانی در این حیطه، موجب خروجی‌های با قیمت‌های نجومی می‌شود.

+تعیین سهمیه جدید ارزی برای واردات دارو

بانک مرکزی اعلام کرد: با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و براساس اولویت‌های اعلامی آن وزارتخانه، ضمن تخصیص سهمیه جدید در این خصوص، حداکثر تلاش لازم را برای تامین ارز مورد نیاز معمول خواهیم داشت.

+قیمت اوراق تسهیلات مسکن کاهش یافت

سرپرست معاونت توسعه کسب‌وکار فرابورس ایران از کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن با مصوبه جدید بانک عامل بخش مسکن خبر داد. به نقل از فرابورس ایران، ندا بشیری از اجرایی شدن مصوبه هیات‌مدیره بانک عامل بخش مسکن برای حمایت از متقاضیان تسهیلات خرید مسکن و تأثیر آن بر کاهش قیمت اوراق تسه خبر داد و گفت: با تمهیدات صورت‌گرفته از سوی این بانک، شاهد کاهش قیمت پایانی اوراق تسه در معاملات فرابورس ایران بودیم.

بشیری به مصوبه هیات‌مدیره بانک عامل بخش مسکن برای حمایت از متقاضیان خرید امتیاز تسهیلات مسکن اشاره و در این باره توضیح داد: بر اساس مصوبه هیات‌مدیره بانک تخصصی بخش مسکن و با هدف تقویت قدرت خرید و کاهش بهای تمام‌شده تسهیلات، از ۲۳ آذرماه تا ۲۵ دی‌ماه تعداد اوراق لازم برای خرید امتیاز اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن و همین‌طور جعاله تعمیرات مسکن، به نصف کاهش پیدا کرد. به گفته وی، بر اساس این تمهیدات اوراق امتیاز تسهیلات مسکن در بیشتر نمادها با صف فروش مواجه شد و متعاقب آن کاهش چشمگیری در قیمت پایانی این اوراق به ثبت رسید. بشیری با تاکید بر اینکه به واسطه این طرح، همه متقاضیان می‌توانند همان میزان وام را با نصف اوراق مورد نیاز قبلی دریافت کنند، ادامه داد: این موضوع سیگنال کاهش فشار تقاضا را به بازار مخابره کرد که در پی آن قیمت اوراق کاهش یافت و در نهایت منجر به ایجاد صف فروش در بیشتر نمادهای این اوراق، موسوم به تسه‌ها شد.

سرپرست معاونت توسعه کسب‌وکار فرابورس برای توضیح بیشتر درباره میزان اوراق موردنیاز برای خرید مسکن گفت: به عنوان مثال مطابق اطلاعیه فرابورس در تاریخ ۳ مهر ۱۴۰۰، می‌توان برای خرید انفرادی مسکن در شهر تهران معادل ۲۰۰ میلیون تومان و برای جعاله تعمیرات نیز معادل ۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرد. با توجه به اینکه هر ورقه از تسه‌ها، بیانگر حق دریافت ۵۰۰ هزار تومان وام است، بنابراین برای وام خرید مسکن، متقاضیان باید تعداد ۴۰۰ ورقه و برای وام جعاله نیز ۱۶۰ ورقه تسه از بازار تهیه می‌کردند. وی اظهار داشت: با مصوبه فعلی این میزان نصف شده و به ۲۰۰ ورقه برای وام خرید و ۸۰ ورقه برای وام جعاله کاهش یافته است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....