تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 دی 1400 - 20:02
کد خبر : 71940

گلچین اقتصادی روز…سبزپوشی بورس

گلچین اقتصادی روز…سبزپوشی بورس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی بورس در اولین روز زمستان، حداکثر افزایش قیمت محصولات پروتئینی با حذف ارز ترجیحی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی بورس در اولین روز زمستان، حداکثر افزایش قیمت محصولات پروتئینی با حذف ارز ترجیحی چقدر است؟، تورم آرژانتین ۱۳ درصد بیشتر از ایران، کاهش ردیف‌های بودجه سال آینده به ۵۰ ردیف و دشمن شماره یک شرکت‌های ترکیه را در بر دارد.

+سبزپوشی بورس در اولین روز زمستان

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۵۷۹ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۳.۶ درصد معادل ۳۷۰ هزار و ۳۲۳ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۵۴۷ تومان رسیده است.

+۶۰ درصد ارزش سهام عدالت قابل فروش چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۵۷۹ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۳.۶ درصد معادل ۳۷۰ هزار و ۳۲۳ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۵۴۷ تومان رسیده است.

+دستور رئیس جمهور برای مراقبت از هزینه‌های غیرکالایی مردم

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار آقای رئیسی بر لزوم مراقبت از هزینه‌های غیر کالایی خانوار از جمله خدمات درمانی، حمل و نقل، تعمیرات و لوازم خانگی تاکید کرد. سید رضا فاطمی‌امین در پایان جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: جلسات ستاد تنظیم بازار معمولا روز‌های چهارشنبه هر هفته به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار می‌شد، اما این هفته در این جلسه مسئولان دستگاه‌های مرتبط گزارش عملکرد خود را به حجت الاسلام رئیسی ارائه کردند. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این جلسه همچنین رئیس جمهور بر لزوم حراست از سفره مردم و جلوگیری از افزایش قیمت مواد غذایی و خوراکی تاکید کرد. وی با اشاره به عملکرد ستاد تنظیم بازار در ماه‌های اخیر گفت: دولت، ستاد تنظیم بازار را با آشفتگی زیادی تحویل گرفت و طبیعتا با وجود تورم ۴۰ درصدی انتظار نداریم که تورم خیلی سریع کاهش یابد، اما مجموعه اقدامات چند ماه گذشته ستاد برای تنظیم بازار به رئیس جمهور گزارش و با دستور رئیس جمهور قرار شد کار با قوت بیشتری ادامه یابد. فاطمی امین افزود: در این جلسه گزارش عملکرد ستاد تنظیم بازار در بخش‌های تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ، لبنیات، فولاد و سیمان ارائه شد و رئیس جمهور نیز در خصوص حفظ حقوق مردم دستورهایی صادر کرد.

+جزئیات درج قیمت تولیدکننده روی کالا

معاون وزیر صمت گفت: حذف واسطه های غیرضرور، روزآمدسازی شیوه های نظارت در بازار، روان سازی نظام قیمت گذاری و کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان از جمله اهداف درج قیمت تولیدکننده روی کالاهاست. عباس تابش در گفت و گو با مهر در مورد طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالاها، اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر قیمت مصرف کننده درج شده روی بسیاری از کالاها واقعی و قانونی نیستند و اکثر آنها قیمت‌هایی است که با توافق واحدهای تولیدی و واسطه‌ها و فروشگاه درج می‌شود. رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود: با توجه به اینکه شفاف سازی اولویت ماست، وزارت صمت با هدف شفاف‌سازی قیمت‌ها، بهره‌مندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سودهای مصوب قانونی، حذف واسطه‌های غیرضرور و کاهش قیمت تمام شده کالا برای اصناف، روزآمدسازی شیوه‌های نظارت در بازار، روان سازی نظام قیمت گذاری و همچنین کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان، طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها را در دستور کار قرار داد. وی با بیان اینکه درج قیمت تولیدکننده روی کالاها دست واسطه‌ها را کوتاه کرده و قیمت‌های کاذب را از میان می‌برد، گفت: بر اساس این طرح، تولیدکننده باید روی کالاهای خود، قیمت درب کارخانه را درج کرده و فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف کننده هستند.

معاون وزیر صمت گفت: برای اجرای این طرح، کالاهایی که بازارشان رقابتی است انتخاب خواهند شد که البته در فاز اول کالاهایی انتخاب شده‌اند که سهم و نقش قابل توجهی در سبد هزینه خانوارها ندارند. این کالاها شامل ۷ کالای سوپرمارکتی شامل دستمال کاغذی، آب معدنی، آبمیوه‌ها، نوشابه گازدار، ماءالشعیر، پودر لباسشویی و پوشک بچه و همچنین ۷ قلم کالای سرمایه‌ای شامل انواع لوازم خانگی کوچک و بزرگ از جمله غذا ساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت، مایکروویو، تلویزیون، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی می‌شود. وی ادامه داد: یکی از مشکلات در سطح عرضه، درج قیمت‌های غیرواقعی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. شواهد نشان می‌دهد که فروشگاه‌ها در قالب طرح‌های تخفیفی و حراج، حجم بالایی از کالاها را با تخفیف‌های غیرواقعی ۲۰ تا ۵۰ درصدی و عرضه می‌کنند. با اجرای این طرح، فروشگاه‌های زنجیره‌ای ملزم می‌شود که برچسب تخفیفات قیمت غیر واقعی را از روی قفسه‌ها حذف کنند و همان قیمت مصرف کننده روی کالا، در معرض دید عموم قرار گیرد. تابش افزود: پیش از این بسیاری از تولیدکنندگان در برخی مواقع کالاهای خود را با تخفیف ویژه و حتی زیر قیمت تمام شده به فروش می‌رساندند که به دلیل درج قیمت مصرف کننده روی کالاها، این تخفیف در بیشتر اوقات کامل به شبکه توزیع خرده فروشی می‌رسید و مصرف کننده هیچ سودی نمی‌برد.

+حداکثر افزایش قیمت محصولات پروتئینی با حذف ارز ترجیحی چقدر است؟

یک فعال بخش خصوصی گفت: در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، حداکثر افزایش قیمت ها در محصولات پروتئینی حدود ۲۰ درصد به غیر از قیمت های جهانی است. مهرداد لاهوتی، معاون پارلمانی و امور حقوقی اتاق تعاون ایران در نشست فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی بخش تعاون در خصوص بررسی آثار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت باید تمهیداتی برای تولیدکنندگان فراهم کند.

این فعال بخش خصوصی اظهار داشت: در این نشست، پیشنهاد شد دولت حذف ارز را تدریجی انجام دهد، ولی در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه ۱۴۰۱ باید تمهیداتی خاصی نظیر افزایش سرمایه در گردش به میزان دو برابر وضعیت صنعت مرغداری و دامداری ها، حذف سیاستگذاری قیمت دستوری به طوری که قیمت گذاری براساس عرضه و تقاضا باشد. وی ادامه داد: حذف محدودیت و ممنوعیت صادرات در اجرای ماده ۲۳ قانون دائمی ۲ همچنین افزایش یارانه دهک های پایین جامعه به صورت کارت اعتباری صرفا برای خرید گوشت، مرغ، شیر و تخم مرغ از دیگر تمهیداتی پیشنهادی به دولت است. لاهوتی بیان داشت: براساس گزارش تولیدکنندگان مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز، در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، حداکثر افزایش قیمت ها در موارد پروتئینی مذکور حدود ۲۰ درصد به غیر از قیمت های جهانی است. به گزارش مهر، در این نشست مشترک در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ و بررسی تبعات و پیشگیری از اثرات آن در اقتصاد با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی بخش تعاون برگزار شد که در این جلسه به ظرفیت های تولید و میزان مصرف اشاره و اعضا گزارش مبسوطی در این خصوص ارائه کردند. بر اساس این گزارش، استعداد ظرفیت تولید مرغ در کشور به میزان ۳ میلیون تن است اما از این رقم حدود ۲میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید و به مصرف می رسد. تولید تخم مرغ به میزان ۹۰۰ هزار تن و به همین میزان نیز مصرف می شود. تولید شیر حدود ۱۰میلیون تن برآورد می شود که نیاز کشور تامین است.

+نرخ دلار و یورو در آخرین روز هفته

بر اساس جدیدترین نرخ‌های اعلام شده در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هم اکنون هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۶۸۵۸ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۷۴۰۱ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، تغییری ندارد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی‌ها به قیمت ۳۰۰۶۹ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۰۶۷۶ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

تورم آرژانتین ۱۳ درصد بیشتر از ایران

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تعدادی از شاخص‌های اقتصادی کشور در هشت ماهه سال ۱۴۰۰ پرداخته است. در این بررسی نرخ تورم آرژانتین ۵۲ درصد، ایران ۳۹ درصد و ترکیه ۲۰ درصد اعلام شده است.

کاهش ردیف‌های بودجه سال آینده به ۵۰ ردیف

دبیر ستاد بودجه کل کشور گفت: بیش از هزار ردیف بودجه‌ای در بودجه ۱۴۰۱ متمرکز شده و در ۵۰ ردیف بودجه‌ای تنظیم شده است. به نقل از صدا و سیما، بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور، از مجموع ۴۱۰ حکم مندرج در قانون بودجه سال جاری، ۸۲ حکم یعنی تنها ۲۰ درصد آن به صورت کامل اجرا شده است، ۲۳۸ حکم معادل ۵۸ درصد دارای عملکرد ناقص بوده و ۹۰ حکم معادل ۲۲ درصد فاقد عملکرد بوده‌اند. در این خصوص رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و دبیر ستاد بودجه کل کشور با حضور در یک برنامه تلویزیونی به آسیب شناسی اجرا نشدن ۸۰ درصد احکام بودجه ۱۴۰۰ پرداختند. حیدر نوری، دبیر ستاد بودجه کل کشور گفت: دولت سیزدهم با پیگیری‌های جدی، حقوق آذر سال ۱۴۰۰ کارکنان دولت را که تابع نظام قانون خدمات مدیریت کشوری هستند در سامانه حقوق و مزایا ثبت کرده است. وی بیان کرد: بیش از هزار ردیف بودجه‌ای در بودجه ۱۴۰۱ متمرکز و در ۵۰ ردیف بودجه‌ای تنظیم شده است.
جعفر قادری، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز گفت: بودجه کل کشور در قالب ماده واحده به مجلس ارائه می‌شود که مشتمل بر ۲۰ تبصره و هر تبصره از تعدادی بند و هر بند هم از تعدادی جزء تشکیل شده است. ممکن است در هر جزء، یک حکم آمده و تکلیفی را برای دستگاه اجرایی مشخص کرده باشد و این احکام برنامه کاری دولت در طول یک‌ سال را نشان می‌دهند. وی افزود: دولتی که می‌خواهد جابه‌جا شود خود را درگیر مسائل و احکام نمی‌کند. رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۰ مجلس، دولت را موظف کرده بود که بعد از شهریور ماه ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود. برخی از احکام فصلی هستند و در طول سال موضوعیت ندارد و برخی از آنها در کل سال مهم هستند و موضوعیت دارند.

دشمن شماره یک شرکت‌های ترکیه

تولیدکنندگان ترکیه می‌گویند نوسان شدید ارزش لیر بیش از نرخ‌های بهره بالا به آنها ضربه می زند. به گزارش ایسنا، از ماشین‌آلات گرفته تا بسته بندی و ساخت و ساز، صنعت ترکیه هفته‌هاست با نوسانات بی‌سابقه ارزش لیر آسیب دیده است. با درخواست رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه از بانک مرکزی برای پایین بردن نرخ های بهره با هدف تحرک بخشیدن به رشد اقتصادی و تقویت محبوبیتش در آستانه انتخابات عمومی سال ۲۰۲۳،  لیر از ماه سپتامبر بیش از یک سوم از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است. لیر بدترین عملکرد را در میان ارزهای بازارهای نوظهور در جهان داشته است، با این حال پس از این که اردوغان روز دوشنبه تدابیر فوق العاده‌ای را به اجرا گذاشت تا نوسان ارزش لیر را مهار کند و در واقع نرخهای بهره را به شکل مستتر افزایش داد، لیر بخشی از افت ارزشی که پیدا کرده بود را احیا کرد. اما نوسان ارزش این ارز کماکان ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت ماناس انرژی که تجهیزات برای نیروگاه های نیرو و آب تولید می کند، اظهار کرد: مشکل واقعی، پایین یا بالا بودن نرخ های مبادله ارز خارجی نیست بلکه وجود ابهام است. تا زمانی که پول دریافت نکنیم، نمی توانیم نسبت به سودمان مطمئن باشیم. عامل بخش زیادی از این ابهامات، سیاستهای اردوغان بوده است. سالهاست رییس جمهوری ترکیه تلاش کرده است بانک مرکزی را تشویق کند نرخهای بهره را پایین بیاورد تا شرکتها بتوانند وام‌های ارزان‌تری دریافت کنند، حتی زمانی که تورم افزایش پیدا می کند. اما این مداخله جواب معکوس داد و رشد قیمتها شتاب گرفت و سرمایه گذارانی که خواستار استقلال بانک مرکزی بودند، دارایی‌های ترکیه را رها کردند. اکثر مدیران شرکتها می گویند ریسک نرخهای مبادله اکنون از هزینه‌های استقراض به عنوان نگرانی اصلی آنها پیش افتاده و بعید است تغییر کند. ارزش لیر از روز جمعه ۲۹ درصد بهبود پیدا کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بانک مرکزی ترکیه پس از کاهش ۵۰۰ واحدی نرخ بهره در چهار سیاست نشست پولی، ماه جاری اعلام کرد سیکل کاهش نرخ بهره را متوقف می کند. نرخ کلیدی بانک مرکزی اکنون در ۱۴ درصد قرار دارد که بیش از هفت درصد پایین‌تر از تورم مصرف کننده است. اما اردوغان همچنان خواستار کاهش بیشتر هزینه‌های استقراض است و سرمایه گذاران خارجی نسبت به پایبندی بانک مرکزی به وعده خود بدبین مانده‌اند. لیر ترکیه روز چهارشنبه ثابت بود و رشدی که طی دو روز گذشته داشت، حفظ کرد و در مسیر بهترین عملکرد هفتگی در دو دهه اخیر قرار دارد. نرخ برابری لیر در برابر دلار آمریکا در معاملات روز جاری به ۱۲.۲۵ لیر رسید که نزدیک به نرخ ۱۲.۴ لیر روز سه شنبه بود. این ارز روز گذشته شش درصد صعود کرد؛ با این حال همچنان ۴۰ درصد کاهش از ابتدای امسال تاکنون را نشان می دهد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....