تاریخ انتشار : سه شنبه 4 آبان 1400 - 12:51
کد خبر : 64733

پیام جهش نقدینگی شهریور برای دلار و بورس

پیام جهش نقدینگی شهریور برای دلار و بورس

نقدینگی در شهریور از ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. اما نکته نگران‌کننده افزایش شتاب نقدینگی در مسیر صعودی است. نرخ رشد نقدینگی در شهریور یک رکورد در مقایسه با ماه مشابه در سال‌های گذشته محسوب می‌شود. تغییرات در سرعت رشد و حجم نقدینگی اثر قابل توجهی در تورم خواهد داشت. از همین جهت

نقدینگی در شهریور از ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. اما نکته نگران‌کننده افزایش شتاب نقدینگی در مسیر صعودی است. نرخ رشد نقدینگی در شهریور یک رکورد در مقایسه با ماه مشابه در سال‌های گذشته محسوب می‌شود. تغییرات در سرعت رشد و حجم نقدینگی اثر قابل توجهی در تورم خواهد داشت. از همین جهت رشد نقدینگی شهریور می‌تواند اثر ویژه‌ای بر نوسان بازارها داشته باشد.

 به صورت سنتی در نیمه دوم سال و به خصوص در سه ماه پایانی سرعت رشد نقدینگی افزایش می‌یابد. همواره در ماه‌های پایانی و به خصوص در اسفند نرخ رشد نقدینگی اختلاف چشم‌گیری با میانگین سالانه داشته است. همین موضوع نگرانی از وضعیت متغیرهای کلان را حتی بیشتر می‌کند. با این رویه احتمال رسیدن حجم کل نقدینگی کشور به ۵ هزار میلیارد تومان تا پایان سال کاملا وجود دارد. با این رویه در میانه‌های سال آینده می‌توان به نقدینگی ۶ هزار میلیارد تومانی فکر کرد.

نمودار رشد نقدینگی در فواصل ۳ ماهه از سال ۱۳۹۰ تا کنون
df9467b5 a2e0 408c 8ff0 0f116a3c3b20 TueOct262021 اقتصاددان نوشته

محرک تورم و نرخ دلار

با چنین رشد پرشتابی که نقدینگی در پیش گرفته است باید در انتظار اثرات آن در نرخ دلار و نرخ تورم آتی بود. با این رویه زیاد نمی‌توان به افت محسوس دلار حتی با وجود توافق امیدوار بود. البته ممکن است در پی دستیابی به درآمدهای نفتی سیاست سرکوب ارزی بار دیگر در پیش گرفته شود؛ اما این موضوع به شدت آسیب‌زا خواهد بود و فضا را برای جهش بیشتر دلار آماده می‌کند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از  بورسان ،  نرخ رشد ماهانه نقدینگی در شهریور به ۳.۷ درصد رسیده است. این میزان بیشترین رشد نقدینگی از اسفند سال ۹۹ محسوب می‌شود. با این حال نباید ماه شهریور را با اسفند مقایسه کرد. همان‌طور که اشاره شد حساب اسفند به عنوان ماه پایانی سال از شهریور جداست. با این رویه اگر نرخ رشد نقدینگی ماهانه در اسفند سال جاری به بیش از ۶ درصد برسد چندان نباید تعجب کرد. با این رویه سطوح کنونی به تدریج به کف نرخ دلار تبدیل شده و باید در انتظار حرکت نرخ دلار به سمت ۳۰ هزار تومان بود. در این خصوص در یک رویه با ثبات و با فرض اینکه میانگین بلندمدت برای ارزش دلاری نقدینگی لحاظ شود نرخ دلار ۳۰ هزار تومانی با ارزش نقدینگی حدود ۵ هزار میلیارد تومانی در پایان سال همخوانی دارد؛ البته ثبات بیشتر و فروکش انتظارات تورمی می‌تواند وضعیت متفاوتی را رقم بزند یا برعکس. برای افرادی که اندک سابقه‌ای در بازار دارایی داشته باشند اهمیت انتظارات تورمی و رشد نرخ دلار را به خوبی درک می‌کنند. یکی از دلایل جهت‌گیری خریداران یا فروشندگان چه در بورس چه مسکن یا حتی بازار خودرو نوسان نرخ دلار مطرح می‌شود. حالا اگر بنا باشد رشد این چنینی نقدینگی ادامه داشته باشد پیشبینی آینده این بازارها چندان سخت نخواهد بود.

گرچه از شتاب رشد پایه پولی کاسته شده است و احتمالا دولت از طرق دیگری (شاید فروش نفت یا افزایش فروش اوراق) در حال تامین مالی است اما این رویه چندان نمی‌تواند ادامه‌دار باشد؛ مگر این‌که واقعا انتظار برای احیای زودهنگام برجام وجود داشته باشد. همتی، رییس کل پیشین بانک مرکزی در توییت روز گذشته خود از احتمال خیز دوباره پایه پولی در مهر گفته بود. باید درانتظار انتشار آمار نقدینگی مهر از سوی بانک مرکزی بود.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....