تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 مهر 1400 - 21:37
کد خبر : 64222

پدیده چادرخوابی همراهان بیماران در اطراف بیمارستان

پدیده چادرخوابی همراهان بیماران در اطراف بیمارستان

با گشت‌و‌گذاری در اطراف بیمارستان امام خمینی (ره) تهران متوجه شدیم که تعداد زیادی از همراهان بیماران بستری در این مرکز درمانی، به دلیل عدم تمکن مالی، مجبور به برپا کردن چادر در خیابان‌های اطراف مجتمع بیمارستانی شده‌اند؛ اما علت تشدید این امر چیست؟! اگر تابه‌حال گذرتان به بیمارستان‌های بزرگ تهران افتاده باشد، حتماً چادر زدن و

با گشت‌و‌گذاری در اطراف بیمارستان امام خمینی (ره) تهران متوجه شدیم که تعداد زیادی از همراهان بیماران بستری در این مرکز درمانی، به دلیل عدم تمکن مالی، مجبور به برپا کردن چادر در خیابان‌های اطراف مجتمع بیمارستانی شده‌اند؛ اما علت تشدید این امر چیست؟!

اگر تابه‌حال گذرتان به بیمارستان‌های بزرگ تهران افتاده باشد، حتماً چادر زدن و خوابیدن همراهان بیمار روی چمن‌های فضای سبز اطراف برخی بیمارستان‌های تهران را دیده‌اید!

همراهان بیمارانی که از شهرستان‌ها برای مداوای خود بالاجبار راهی تهران شده‌‌اند و مجبورند تا انتهای روند درمان بیمارشان، در تهران اقامت داشته باشند.

با گشت‌و‌گذاری در اطراف بیمارستان امام خمینی (ره) تهران متوجه شدیم که تعداد زیادی از همراهان بیماران بستری در این مرکز درمانی، به دلیل عدم تمکن مالی و هزینه‌های بالای اقامت در هتل‌ها و مسافرخانه‌های تهران، مجبور به برپا کردن چادر در خیابان‌های اطراف مجتمع بیمارستانی شده‌اند؛ برخی دیگر که حتی چادر مسافرتی نیز ندارند، مجبور به کارتن‌خوابی و خوابیدن روی یک زیرانداز شده‌اند!

به سراغ آنها رفتیم تا علت استقرارشان در اطراف بیمارستان را جویا شویم.

نبود برخی امکانات تشخیصی ـ درمانی در شهرستان‌ها

به گزارش اقتصاددان به نقل از تسنیم،  دو زن که در یکی از این چادرها نزدیک بیمارستان استقرار دارند، می‌گویند: “از شهر همدان برای مداوای بیمارمان که دچار نوعی مشکل در سیستم گوارشی خود است به اینجا آمده‌ایم؛ به ما گفتند در همدان دستگاه نداریم و خدمات درمانی در تهران بهتر ارائه می‌شود و باید به تهران بروید. شب‌ها داخل چادر هوا سرد است و الان علائم سرماخوردگی داریم؛ از آن گذشته، یک هفته است که برای مداوای بیمارمان اینجا مستقریم و کسی در بیمارستان نیز به ما نمی‌گوید باید چه کار کنیم! حتی برای شستن دست‌هایمان مجبور هستیم تا داخل بیمارستان برویم و دوباره برگردیم داخل چادر.”

کمبود پزشک و توزیع نامتوازن پزشکان در استان‌های کشور

برخی دیگر از همراهان نیز در پی کمبود پزشک در شهرهایشان راهی اینجا شده‌اند و می‌گویند به دلیل عدم دسترسی مناسب به پزشک متخصص مربوطه در شهرستانشان، بالاجبار به تهران آمده‌اند تا بتوانند روند درمان بیمار خود را در پایتخت ادامه دهند.

آمارهای موجود از کمبود شدید پزشک به خصوص پزشک متخصص در ایران نسبت به سایر کشورها حکایت دارد.

علاوه بر کمبود شدید پزشک متخصص در کشور، بر اساس اطلاعات موجود، توزیع پزشکان در شهرستان‌ها نیز از الگوی مناسبی پیروی نمی‌کند و همین امر منجر به بروز ناعدالتی در دسترسی مردم و بیماران به پزشکان متخصص شده است.

بی‌اطلاعی همراهان بیماران از وجود همراه‌سراها!

فارغ از علت اعزام بیماران به تهران و سرگردانی همراهانشان، یکی از راهکارهایی که برای جلوگیری از ایجاد صحنه‌های غم‌انگیز و تأسف‌بار استقرار همراهان بیمار در خیابان‌های اطراف بیمارستان در نظر گرفته شده بود، راه‌اندازی “همراه‌سرا” برای اقامت همراهان بیماران بستری بود.

۲۳ آذر ۹۸ بود که پروژه عملیاتی همراه‌سرای بیمار در ضلع شمالی بیمارستان امام خمینی(ره) با حضور دکتر شهردار منطقه ۶ تهران و جمعی از مسئولان این مجتمع بیمارستانی برگزار شد.

در این مراسم فرهادی، شهردار منطقه ۶ وقت درباره چگونگی استفاده همراهان بیمار از همراه‌سرا گفت: “زمان و اولویت حضور مسافران و همراهان بیمار در این همراه سرا با توجه به نظر مددکاران بیمارستان‌ها، براساس مدت درمان و بستری شدن در بیمارستان خواهد بود. امکانات رفاهی و خدماتی برای بیماران در همراه سرا به صورت رایگان است و گاهی برخی از خیرین عرصه سلامت، امکانات تغذیه و پذیرایی را برای این عزیزان فراهم می‌کنند.”

با این وجود، همراهان بیماران که از شهرستان‌ها راهی تهران شده‌اند و اکنون مجبور به کارتن‌خوابی یا چادر زدن شده‌اند، نسبت به وجود این همراه‌سراها اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و می‌گویند از سوی بیمارستان موردی به آنها معرفی نشده است!

راهی یکی از همراه‌سراهای نزدیک بیمارستان امام خمینی شدیم تا علت را جویا شویم.

مدیر این همراه‌‌سرا که در خیابان روبرویی بیمارستان دایر است، می‌گوید: به دلیل شیوع بیماری کرونا تعداد همراه بیماران به شدت افزایش یافته و درخواست همراهان برای استقرار در این همراه‌سرا نیز روند افزایشی دارد.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا استقرار همراهان بیماران در این مکان رایگان است؟ می‌گوید: «تا چندی پیش به دلیل حمایت شهرداری منطقه از اقامات همراهان بیماران در این همراه‌سرا، بودجه‌ای برای این امر در نظر گرفته می‌شد و ما نیز به طور رایگان همراهان را پذیرش می‌کردیم اما در حال حاضر این بودجه تخصیص داده نمی‌شود و ما به نوعی بخش خصوصی به حساب می‌آییم و به صورت آزاد از همراهان بیماران پول دریافت می‌کنیم! قبلا همراهان نامه می‌گرفتند و مددکاری بیمارستان به ما معرفی می‌کرد و به صورت رایگان اینجا پذیرش می‌کردیم.»

با توجه به ایجاد مشکلات فراوان برای همراهان بیمار و نزدیک شدن فصل سرما و همزمانی این مسئله با شیوع کرونا، این انتظار می‌رود که با همکاری شهرداری تهران با دانشگاه‌های علوم پزشکی، کیفیت ارائه خدمات رفاهی به همراهان بیمار افزایش یابد و اسکان همراهان بیماران دچار مشکل نشود.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....