تاریخ انتشار : یکشنبه 26 بهمن 1399 - 11:24
کد خبر : 35306

نگران امنیت آب و غذا در شرق کشور هستیم

نگران امنیت آب و غذا در شرق کشور هستیم

رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی گفت: ما نگران امنیت آب و غذا در شرق کشور هستیم و اگر به موقع فکر نکنیم و مشکلات منطقه را حل و فصل نکنیم ممکن است که با مشکلات متعددی در آینده روبرو شویم. به گزارش اقتصاددان ،   دکتر کامران داوری ظهر ۲۵ بهمن ماه در

رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی گفت: ما نگران امنیت آب و غذا در شرق کشور هستیم و اگر به موقع فکر نکنیم و مشکلات منطقه را حل و فصل نکنیم ممکن است که با مشکلات متعددی در آینده روبرو شویم.

به گزارش اقتصاددان ،   دکتر کامران داوری ظهر ۲۵ بهمن ماه در نشست خبری رویداد ملی آب مشهد که در سالن شورای سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: چهارمین رویداد ملی از بابت نام نیست بلکه از جهت وقوع است. از سال ۹۴ یک رویداد ملی را شکل دادیم که پس از آن، جشنواره‌های ملی فناوری آب را در دل آن قرار دادیم. در شرق کشور دانشگاه فردوسی به عنوان بزرگترین و نخبه‌ترین دانشگاه این محدوده نگرانی‌هایی جدی از بابت چالش‌های آب و غذا دارد. همچنین نگرانی‌های شدیدی نیز در خصوص آینده زیست منطقه و حیات آن با آب شور داریم.

وی با اشاره به اینکه ما نگران امنیت آب و غذا در شرق کشور هستیم، خاطرنشان کرد: اگر به موقع فکر نکنیم و مشکلات منطقه را حل و فصل نکنیم ممکن است که با مشکلات متعددی در آینده روبرو شویم. تلاش ما در رویدادهای ملی این است که علم و فناوری را تجمیع کنیم. دانشگاه‌های ما عمدتا رویکردی علمی داشته و در گذشته به بحث فناوری توجهی نداشتند. درحال حاضر رویکرد وزارت علوم تغییر کرده و تفاوت‌های بسیاری ایجاد شده است. اما باید با سرعت بیشتری به این اهداف دست پیدا کنیم.

رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی گفت: متاسفانه آب‌های شور منطقه درحال افزایش است و ما باید بتوانیم امنیت آبی سرزمین خود را فراهم کنیم. هدف این نوع نشست‌ها در خدمت دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه بودن است تا میان این دو دستگاه یک اتصال محکمی برقرار کند تا مشکلات آب کشور حل شود. امیدوار هستیم در پایان این رویدادها کشور ابداع کننده تکنیک‌ها و روش‌هایی برای مقابله با کم آبی و شوری باشد تا دیگر کشورهای دنیا از ما اقتباس کنند.

داوری خاطرنشان کرد: نشست‌های علمی که در کشور برگزار شد، معمولا مقاله‌خوانی بود و فعالیت عملی صورت نمی‌گرفت. دانشجویان ما با وجود چنین نشست‌هایی ترغیب شدند تا در فضایی حضور پیدا کنند که با کسب و کارهای نوآوری نزدیک باشد. عمدتا در جشنواره‌های گذشته در بخش فناوری اقتباس کننده از خارج بودیم، اما درحال حاضر تمام تلاش ما این است تا ارتباط میان دانشگاه و صنعت را حفظ کنیم.

رویداد ملی آب راهی برای حل مشکلات آبی منطقه است

دکتر عادل سپهر مدیر روابط عمومی دانشگاه فردوسی، در رابطه با فعالیت‌های دانشگاه فردوسی در راستای رفع مشکلات آبی منطقه و کشور گفت: اگر شهرداری قصد انجام یک مطالعه را در راستای حل مشکلات منطقه داشته باشد در ابتدا به سراغ دانشگاه می‌آید و تمام این تغییرات فرهنگی ثمره وجود چنین نشست‌هایی است.

وی افزود: اهمیت و ضرورت مطالعات مرتبط با حفظ آب و تلاش در جهت این عنصر حیاطی بر کسی پوشیده نیست. از این جهت دانشگاه فردوسی مشهد اقداماتی در راستای مسئولیت پذیری اجتماعی خود برای حفظ منابع آبی برداشته است. این رویداد چهارمین تلاش دانشگاه فردوسی مشهد در راستای مسائل مرتبط با آب است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه فردوسی بیان کرد: در این راستا اقدامات متعددی در این دانشگاه صورت گرفته است که سند همیاران آب یک سند و رویدادی مهم بود که در دانشگاه فردوسی مشهد صورت گرفت. این رویداد در دل خود چندین همایش و نشست علمی را خواهد داشت. هدف عمده رویداد ملی آب کسب فناوری‌های مرتبط با حوزه آب،مباحث مرتبط با سلامت و محیط زیست و اثرات مرتبط با آب که خشکسالی و فرسایش از نمونه‌های آن می‌باشند هست.

وی اضافه کرد: مهمترین بحث مرتبط با آب تامین غذا است که در دنیای امروز توسط سازمان‌های مهم غذایی دنیا فائو مورد توجه قرار گرفته است. مهمترین عنصر حیات برای ۸ میلیارد نفر موجود در دنیا آب است. اگر آب نباشد به بسیاری از اهداف و خواسته‌های خود نخواهیم رسید. در این رویداد چهار نشست علمی داریم که شامل نوزدهمین کنفرانس ملی هیدرولیک ایران، هشتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب، اولین همایش ملی کم آب یاری و سومین جشنواره فناوری آب، فرسایش و محیط زیست را خواهیم داشت.

سپهر در خصوص خروجی‌های این جشنواره‌ها، بیان کرد: در این همایش‌ها به همت و پوشش دبیران خود مباحث مختلف آب مانند فناوری‌های مرتبط با آب، مدیریت فرسایش و حوزه‎‌های محیط زیستی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اگر چنین نشست‌هایی نبود، شاهد تبلور خروجی‌هایی مانند همیاران آب، سند آب، ساماندهی کشف رود و تصفیه خانه‌ها نبودیم.

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....