تاریخ انتشار : سه شنبه 27 آبان 1399 - 13:02
کد خبر : 24420

مفاد توافق نامه قره باغ چیست ؟

مفاد توافق نامه قره باغ چیست ؟

پس از باز پسگیری قره باغ توسط نیروهای آذربایجانی، رهبران درگیر در جنگ قرار دادی را امضا کردند. مفاد این قرارداد چیست؟ پس از اعلام توافقنامه جنگ قره باغ، پس از پیشروی های جمهوری آذربایجان حالا ارمنستان کشور شکست خورده در میدان نبرد است. جنگی که از اوایل مهر آغاز شد و پس از ۲۸

پس از باز پسگیری قره باغ توسط نیروهای آذربایجانی، رهبران درگیر در جنگ قرار دادی را امضا کردند. مفاد این قرارداد چیست؟

پس از اعلام توافقنامه جنگ قره باغ، پس از پیشروی های جمهوری آذربایجان حالا ارمنستان کشور شکست خورده در میدان نبرد است. جنگی که از اوایل مهر آغاز شد و پس از ۲۸ سال دوران سخت سال ۱۹۹۴ را در خاطره ها زنده کرد. حالا متفاوت با دههه ۹۰ میلادی این اذربایجان بود که پیروز میدان شده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از  وقایع روز ، در هفت هفته غیر نظامیان آواره شده و بسیاری از خانواده ها عزیزان خود را از دست دادند. پس از باز پسگیری شوشا بدست نیروهای اذربایجان سه کشور روسیه و ارمنستان و آذربایجان با نفوذ ترکیه توافقنامه ای را امضا کرده اند که شما را در جریان جزئیات مفاد این قرار داد قرار می دهیم.

مفاد توافق نامه

توافقنامه آتش بس شامل موارد زیر می شود:

همه طرفین درگیری باید در قره باغ از ساعت ۰۰:۰۰ به وقت مسکو در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ آتش بس کامل اعلام کرده و به درگیری ها پایان دهند. جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان، از این پس به عنوان طرفین درگیری در موقعیت های فعلی خود باید متوقف شوند.

ناحیه آغدام تا ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰ به جمهوری آذربایجان باید باز گردد.

در امتداد خط مقدم در قره باغ و در امتداد کوریدور لاچین گروه صلح بانان فدراسیون روسیه با ۱۹۶۰ پرسنل نظامی با سلاح های سبک، ۹۰ نفربر زره پوش، ۳۸۰ خودروی نظامی و سایر تجهیزات ویژه استقرار خواهند داشت.

نیروهای حافظ صلح فدراسیون روسیه به موازات خروج نیروهای مسلح ارمنستان از قره باغ، در آنجا مستقر خواهند شد. مدت زمان حضور نیروهای نظامی حافظ صلح فدراسیون روسیه با تمدید خودکار برای دوره ۵ ساله خواهد بود و ۵ سال بعدی اگر ۶  ماه قبل از آن هیچ یک از طرفین اظهار نظر نکنند، تمدید خواهد شد.

به منظور بهبود اثربخشی کنترل اجرای توافق نامه درگیری، پست فرماندهی صلح برای اجرای آتش بس نصب خواهد شد.

تا ۱۵ نوامبر ۲۰۲۰ کلباجر و تا ۱ دسامبر لاچین باید به آذربایجان باز گردد. کوریدور لاچین ۵ کیلومتر است که دسترسی قره باغ به ارمنستان را فراهم میکند و تحت کنترل نیروهای حافظ صلح فدراسیون روسیه باقی خواهد ماند.

همچنین شهر شوشا واقع در کوریدور لاچین در اختیار آذری ها خواهد ماند. با توافق طرفین، در سه سال آینده یک برنامه ساخت مسیر جدید در امتداد لاچین اجرا می شود که موجب ارتباط بین قره باغ و ارمنستان میگردد و نیروهای حافظ صلح روسیه برای محافظت از این مسیر مستقر خواهند شد. جمهوری آذربایجان ایمنی تردد در طول لاچین را برای شهروندان و همچنین وسایل نقلیه و حمل و نقل کالاها را در هر دو جهت فراهم می کند.

آوارگان و پناهندگان تحت کنترل دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به ارمنستان بر خواهند گشت.

تبادل اسرای جنگی، گروگان ها و سایر زندانیان و همچنین بقایای تلفات باید در زمان مقرر انجام شود.

 


استپاناکرت خانکندی

کلیه فعالیت های اقتصادی و حمل و نقل در منطقه قره باغ بلامانع است. جمهوری ارمنستان ایمنی ارتباطات حمل و نقل بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را به منظور سازماندهی حرکت بدون مانع شهروندان، وسایل نقلیه و باری در هر دو جهت را باید فراهم کند. کنترل حمل و نقل توسط ارگان سرویس امنیتی فدرال روسیه انجام خواهد شد. با توافق طرفین، ساخت زیرساخت های جدیدی که جمهوری خودمختار نخجوان را با مناطق آذربایجان پیوند دهد، انجام خواهد گردید.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....