تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 مرداد 1399 - 20:58
کد خبر : 15176

مبارزه سیستماتیک با فساد؛ کلید جهش تولید

مبارزه سیستماتیک با فساد؛ کلید جهش تولید

صفرخانی با اذعان به توسعه دامنه احتکار در جامعه گفت: برای جهش تولید و تقویت زیرساختها باید مبارزه با فساد را به شکل مبنایی انجام داد و ساختارهای قانونمند و بازدارنده ای ایجاد کرد. به گزارش اقتصاددان، دکتر حسن صفرخانی مدیرکل بازرسی وزارت ارشاد و مشاور وزیر با برنامه “گفتگوی اقتصادی” درباره مفاسد اقتصادی به

صفرخانی با اذعان به توسعه دامنه احتکار در جامعه گفت: برای جهش تولید و تقویت زیرساختها باید مبارزه با فساد را به شکل مبنایی انجام داد و ساختارهای قانونمند و بازدارنده ای ایجاد کرد.

به گزارش اقتصاددان، دکتر حسن صفرخانی مدیرکل بازرسی وزارت ارشاد و مشاور وزیر با برنامه “گفتگوی اقتصادی” درباره مفاسد اقتصادی به عنوان یکی از موانع اصلی جهش تولید مصاحبه تلفنی کرد.

صفرخانی بحث فساد را مقوله ای ذهنی و اجتماعی فرهنگی دانست و گفت: شاید مهم تر از ساماندهی قوانین و مقررات برای جلوگیری از فساد باید در حوزه فرهنگی و تربیت و جامعه پذیری افراد جامعه اقدام کرد.

وی تأکید کرد: ما باید موضوع فساد و قبح آن را در حوزه فرهنگ جامعه، سبک زندگی و تربیت اجتماعی و در بین آحاد و مسئولان کشور مورد توجه قرار دهیم اما متاسفانه قبح فساد در ایران ریخته شده است.

مدیرکل بازرسی وزارت ارشاد با انتقاد از عملکرد ضعیف نهادهای آموزشی و فرهنگی و صدا و سیما در این مورد گفت: تمامی این نهادها در این موضوع قصور کردند چراکه اقدام خاصی انجام ندادند.

صفرخانی با اذعان به توسعه دامنه احتکار در جامعه اظهارکرد: برای جهش تولید و تقویت زیرساختها و بالفعل کردن ظرفیت های اقتصادی و توسعه اقتصاد مقاومتی باید مبارزه با فساد را به شکل مبنایی انجام دهیم و ساختارهای قانونمند و بازدارنده ایجاد کنیم.

معاون وزیر ارشاد معضل جدی در حوزه مبارزه با فساد را در بحث اقتدار می داند و می گوید: ما در مبارزه با فساد اقتدار نداریم و به بیانی دیگر در مبارزه با خلاف قانون و مقررات و فساد اقتداری از خود به خرج نمی دهیم.

این مقام مسئول با تصریح بر اینکه بسیاری از دستگاه ها در مبارزه با فساد به وظایف خود عمل نکردند گفت: مثلاً در ساخت و ساز شهرک های اطراف تهران شاهدیم که تخلفات جدی صورت گرفته و جالبتر اینکه وزارت نیرو و وزارت نفت و شهرداری هم آب و برق و گاز و خدمات مورد نیاز این بخش ها را تأمین می کنند که این تخلفی آشکار است.

صفرخانی در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد: طبق پیگیری های سازمان بازرسی بیش از ۳۵ درصد برنامه های توسعه ای در کشور هنوز به اجرا نرسیده که این هم ناشی از نبود اقتدار و عدم تطابق برنامه ها با ظرفیت بودجه ای و نیروی انسانی است.

وی افزود: با وجود ضرورت رصد و پیگیری برنامه های توسعه ای در هر سال اما دستگاه های ذیربط در انجام وظایف خود کوتاهی کردند و نتیجه آن هم انبوهی از مسائل و مشکلات به ویژه فساد و رانت خواری است که فضای اجتماع را به شدت متعفّن کرده است.

مدیرکل بازرسی وزارت ارشاد اضافه کرد: مسئولان در نوشتن برنامه های توسعه توجهی به ساختار بودجه و زیرساخت های کشور و میزان نیروی انسانی متخصص ندارند.

صفرخانی ضمن اشاره به تأکیدات جدی مقام معظم رهبری بر تسهیل کسب و کار و سرمایه گذاری به عنوان یکی از راهکارهای جهش تولید گفت: با وجود این تأکیدات اما هنوز پیچیدگی های زیادی در این حوزه وجود دارد و این مسئله باید در برنامه های توسعه ای مورد توجه قرار گیرد.

وی بر این باور است که مبارزه با فساد اقتصادی با نگاه تک عنصری جواب نمی دهد بلکه با نگاه منظومه ای باید همه عوامل و شرایط تاثیرگذار بر ایجاد کانون های فساد را در نظر گرفت.

مدیرکل بازرسی وزارت ارشاد به نقصان و ضعف جدی ساختار نظام اداری ایران اذعان کرد و گفت: در ابتدای انقلاب اتفاقات مبارکی رخ می داد و افراد بر اساس صلاحیت خود مسئولیت قبول می کردند و نهایت تلاششان این بود که خدوم و خدمتکار مردم باشند گرچه آن زمان هم مشکل تخصص مطرح بود اما الان نظام اداری ما غیرسیستماتیک و ناکارآمد شده و بر مبنای شایسته سالاری نیست.

صفرخانی همچنین از نبود مدیریت علمی مبتنی بر استانداردهای بین المللی و ملی در ایران انتقاد کرد و گفت: برخی مسائل در نظام اداری تجربه بشری هستند و قرار نیست که ما از نو چرخ را اختراع کنیم لذا باید مدلهای موجود را بر اساس مدل جهان بینی خودمان بومی سازی کنیم.

معاون وزیر تأکید کرد: سیستم مسئولیت دهی و نظام اداری در ایران باید بر مبنای شایسته سالاری، تعهد، تخصص، شناخت وظیفه و حتی مسائل روانشناختی شکل بگیرد و برای مبارزه با مفاسد اقتصادی هم نیروهای متخصص تربیت کنیم.

وی همچنین تعدد بخشها و عدم هماهنگی برای ورود به پرونده ها، نبود نیروهای متخصص و دارای علم و مسلط به حوزه تخصصی در نظارت و بازرسی، عدم ارزیابی صلاحیت حرفه ای بازرسان و سبک سنتی بازرسی را به عنوان سه ضعف و نقص جدی در بحث های نظارت برشمرد.

صفرخانی نقش نظارت همگانی و سوت زنی را بر کاهش فساد بسیار موثر و کلیدی می داند و می گوید: نظارت همگانی فساد را به شرطی کاهش خواهد داد که نظام نظارت همگانی شکل و الزامات خاص خودش را پیدا کند و زیرساخت های آن از آموزش و وضع قوانین گرفته تا توجه به گزارشات مستند و تأمین امنیت سوت زنان فراهم شود. ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....