تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 دی 1400 - 12:15
کد خبر : 74154

لحظه‌شماری برای صورت مالی پاییز شبندر و شپنا

لحظه‌شماری برای صورت مالی پاییز شبندر و شپنا

پس از جهش قابل توجه قیمت نفت در معاملات دیروز و نظرات تحلیلی از احتمال انعکاس سودآوری مناسب شرکت‌های پالایشی حالا انتظار برای انتشار صورت مالی شرکت‌های پالایشی بیشتر شده است. در مطالب هفته‌های گذشته بورسان اشاره شد که محاسبات نشان می‌دهد کرک اسپرد شرکت‌های پالایشی بر اساس آخرین ابلاغیه وزارت نفت نسبت به میانگین

پس از جهش قابل توجه قیمت نفت در معاملات دیروز و نظرات تحلیلی از احتمال انعکاس سودآوری مناسب شرکت‌های پالایشی حالا انتظار برای انتشار صورت مالی شرکت‌های پالایشی بیشتر شده است. در مطالب هفته‌های گذشته بورسان اشاره شد که محاسبات نشان می‌دهد کرک اسپرد شرکت‌های پالایشی بر اساس آخرین ابلاغیه وزارت نفت نسبت به میانگین فصل‌های قبل رشد ۲ تا ۳ دلاری را تجربه کرده است. البته همچنان نمی‌توان به فضای تحلیلی این گروه اعتماد کرد.

 با ریزش سنگین نرخ دلار در هفته گذشته و افزایش عرضه در کل بازار، نمادهای پالایشی نیز تحت فشار قرار گرفتند. تا پایان هفته آینده باید منتظر انتشار عملکرد شرکت‌های مختلف بود. پالایشی‌ها نیز اگر مطابق معمول بدعهدی نکنند احتمالا صورت‌های مالی پاییز را منتشر خواهند کرد. برجام همچنان می‌تواند اثر قابل توجه بر نرخ دلار داشته باشد و این موضوع باید در محاسبات لحاظ شود.

رشد قیمت نفت نیز می‌تواند اثر مثبت را بر افزایش ارزش موجودی‌ها داشته باشد. در شرکت‌های پالایشی اثر موجودی می‌تواند قابل توجه باشد و تحلیلگر نمی‌تواند اثر این موضوع را از محاسبات خود حذف کند. در این خصوص میانگین قیمت نفت در پاییز نسبت به میانگین فصلی نیمه نخست رشد نزدیک به ۱۵ درصدی را داشته است که اثر این موضوع می‌تواند در رشد بهای تمام‌شده (ارزش موجودی) منعکس شود.

اثر دوم رشد قیمت نفت بر کرک است که می‌توان سناریوهای متفاوتی را مطرح کرد. به صورت کلی ممکن است افزایش تقاضای فرآورده‌ها اثر خود را بر افزایش قیمت نفت منعکس کند و بر این اساس کرک اسپرد از محل افزایش قیمت نفت و به دنبال آن محصولات کاهش پیدا نکند. اما به صورت کلی معمولا اشاره می‌شود که با رشد قیمت نفت و سوخت ممکن است کرک اسپرد اندکی بسته شود. با این حال کرک اسپرد پاییز در سطوح نفت ۸۰ دلاری در وضعیت مناسبی برای پالایشی‌ها قرار داشت.

این موارد در کنار هم انتظار برای انتشار عملکرد پاییز بیشتر از قبل کرده است. باید منتظر ماند که آیا دوباره بازار از عملکرد شرکت‌های پالایشی غافلگیر می‌شود یا خیر. روند آتی نرخ دلار نیما، قیمت نفت و کرک اسپرد از متغیرهای اساسی در سودآوری این شرکت‌ها محسوب می‌شوند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....