تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 آذر 1400 - 20:32
کد خبر : 68454

فولاد سبز چیست؟

فولاد سبز چیست؟

صنعت فولاد یکی از حیاتی‌ترین صنعت‌ها برای اقتصادهای سرتاسر جهان است اما در عین حال یکی از آلوده‌ترین‌ها نیز است. تقاضا برای این آلیاژ با افزایش جمعیت و مسافرت بیشتر، ساختن آسمان خراش‌های بلندتر و نصب توربین‌های بادی بیشتر در حال افزایش است. چگونگی پاکسازی این آلودگی که بیش از یک قرن است که بر

صنعت فولاد یکی از حیاتی‌ترین صنعت‌ها برای اقتصادهای سرتاسر جهان است اما در عین حال یکی از آلوده‌ترین‌ها نیز است. تقاضا برای این آلیاژ با افزایش جمعیت و مسافرت بیشتر، ساختن آسمان خراش‌های بلندتر و نصب توربین‌های بادی بیشتر در حال افزایش است. چگونگی پاکسازی این آلودگی که بیش از یک قرن است که بر تکنیک‌های تولید یکسان متکی بوده است، در حال تبدیل شدن به یک موضوع فوری در سطح جهان و یک موضوع کلیدی برای اجلاس آب و هوا COP26 است.

۱٫ فولاد سبز چیست؟

این محصول در مقایسه با فولاد معمولی هیچ تفاوتی ندارد. بلکه نحوه تولید آن است که سبز بودن یا تمیز بودن فولاد را مشخص می‌کند. به طور سنتی، فولاد با حرارت دادن سنگ آهن با زغال سنگ کک در کوره بلند و در دماهای بالا ساخته می‌شود، اما چندین روش دیگر در مراحل مختلف توسعه وجود دارد و هیچ استاندارد یا معیار مشخصی برای استفاده شرکت‌ها از این نام وجود ندارد.

۲٫ چه گزینه‌هایی وجود دارد؟

پاک‌ترین فرآیندی که امروزه وجود دارد، اگرچه هنوز در مرحله آزمایشی است، به جای سوزاندن زغال سنگ از هیدروژن سبز تولید شده از برق تجدیدپذیر استفاده می‌کند. زیست توده نیز به عنوان سوخت جایگزین استفاده می‌شود. سازندگان نیز روی بازیافت کار می کنند، اما مقدار ضایعات فولادی در دسترس، سقف تاثیری را که می‌گذارد تعیین می‌کند. همه این روش‌ها برای کربن زدایی موثر در این صنعت مورد نیاز خواهد بود.

۳٫ چرا این موضوع مهم است؟

صنعت فولاد امروزه حدود ۷ درصد از انتشار کربن در جهان را به خود اختصاص می‌دهد. بر اساس گزارش بلومبرگ نف، تقاضای جهانی تا سال ۲۰۵۰ نسبت به سال ۲۰۱۹، ۴۷ درصد افزایش خواهد یافت. با قوانین سخت‌گیرانه‌تر آلودگی، و مالیات‌های کربن و بازارهایی که در سرتاسر جهان پخش می‌شوند، فولاد سبز و پاکیزه به همان اندازه که در مهار گرمایش جهانی نقش دارد، برای بقای خود صنعت نیز مفید است.

۴٫ چه کسانی روی آن کار می کنند؟

بسیاری از بزرگ‌ترین فولادسازان شروع به برداشتن گام‌هایی برای سبز کردن تولید خود کرده‌اند یا اهدافی را برای چندین دهه برای رهایی از سوخت‌های فسیلی در پیش گرفته‌اند.

شرکت SSAB AB سوئد در تابستان امسال با استفاده از هیدروژن سبز، اولین فولاد بدون فسیل را تولید کرد. گروه ولوو اولین تحویل را خرید و آن را به یک کامیون کمپرسی تبدیل کرد که در ماه اکتبر رونمایی شد.
ArcelorMittal SA قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ یک واحد فرآوری سنگ آهن در اسپانیا بسازد که از هیدروژن سبز استفاده می کند.
گروه Rio Tinto، بزرگترین تولید کننده سنگ آهن در جهان، پروژه آزمایشی را آغاز کرده است که از مواد گیاهی یا زیست توده به عنوان جایگزینی برای زغال سنگ کک برای تولید فولاد کم انتشار استفاده می‌کند. این فرآیند که با دانشگاه ناتینگهام در بریتانیا توسعه یافته است، زیست توده را با سنگ آهن ترکیب می کند، که توسط ترکیبی از گاز آزاد شده توسط زیست توده و امواج مایکروویو با انرژی تجدید پذیر گرم می‌شود تا سنگ معدن به آهن فلزی تبدیل شود.
بزرگترین فولادساز جهان، China Baowu Steel Group Corp متعهد شده است تا سال ۲۰۵۰، یک دهه زودتر از هدف ملی دولت، بی طرفی کربن را حفظ کند.

۵٫ آیا فولاد سبز گران خواهد بود؟

فولاد سبز نسبت به فولاد معمولی هزینه بیشتری دارد زیرا از روش‌های تولید گران‌تری استفاده می‌کند. SSAB در یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ گفت که حق بیمه می‌تواند تا ۳۰٪ باشد، اگرچه از آن زمان، افزایش قیمت کربن و هزینه سوخت ممکن است این رقم را کاهش داده باشد. در حالی که ممکن است برای تولیدکنندگانی که مقادیر زیادی از فلز را خریداری می‌کنند، مهم باشد، اما برای مصرف کننده نهایی تفاوت زیادی وجود نخواهد داشت. شرکت مشاوره McKinsey & Co گفت: در اروپا، هر فرد به طور متوسط سالانه ۲۰۰ یورو (۲۳۱ دلار) برای فولاد خرج می‌کند. استفاده از روش‌های کم کربن ۶۰ یورو به این هزینه اضافه می‌کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....