Untitled-1

مرکز آمار ایران در گزارشی تورم تولیدکننده بخش خدمات کشور درپاییز را منتشر کرد. مقایسه تورم تولید‌‌‌کننده بخش خدمات فصل پاییز با فصول قبل سال‌جاری حاکی از فرود نرم و کاهش ملایم تورم تولیدکننده در سومین فصل سال است.

از آنجا که تورم تولیدکننده تورمی پیش‌‌‌نگر است انتظار می‌رود با اندکی وقفه زمانی این کاهش ملایم خود را در شاخص بهای مصرف‌کننده منعکس کند. بر اساس گزارش منتشر شده شاخص بهای تولیدکننده نسبت به تابستان ۱۰‌درصد افزایش یافته است تا تورم فصلی تولیدکننده بخش خدمات در فصل پاییز ۲رقمی به ثبت برسد. این در حالی است که شاخص بهای تولیدکننده بخش خدمات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد رشدی ۸/ ۴۵‌درصدی بوده است. از مقایسه این آمارها با آمارهای فصل قبل می‌توان دریافت که تورم فصلی و نقطه به نقطه تولیدکننده بخش خدمات در فصل پاییز نسبت به تابستان، به ترتیب ۱/ ۱ و ۲‌درصد کاهش را تجربه کرده است. تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده بخش خدمات در ۴ فصل منتهی به پاییز ۱۴۰۰ نیز به ۳/ ۴۶‌درصد بالغ شده است که نسبت به همین شاخص در فصل تابستان ۲/ ۱‌درصد افزایش یافته است. با بررسی جزئیات گزارش منتشر شده می‌توان دریافت که بالاترین تورم تولیدکننده بخش خدمات در فصل پاییز مربوط به آموزش با ۵/ ۲۲‌درصد و فعالیت‌های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا با ۹/ ۱۶‌درصد بوده است. اطلاعات و ارتباطات با ۳/ ۶ و فعالیت‌‌‌های بیمه با ۷/ ۶‌درصد نیز کمترین تورم را در مدت مذکور به ثبت رساندند.

دماسنج تورم تولید

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،   مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود، ‌‌‌ اطلاعات مربوط به شاخص بهای تولیدکننده بخش خدمات را منتشر کرد. بخش خدمات به واسطه سهم بالا از کل تولید ناخالص داخلی کشور و از طرفی نقش پررنگ آن در اشتغال حائز اهمیت است. شاخص تورم تولیدکننده بخش خدمات تغییرات هزینه تولید در یک بازه زمانی مشخص را به نمایش می‌‌‌گذارد. شاخص بهای تولید‌‌‌کننده با اندازه‌‌‌گیری قیمت‌هایی که تولیدکننده در فرآیند تولید با آنها روبه‌رو است محاسبه می‌شود. هم‌اکنون این شاخص در بسیاری از کشورهای جهان تهیه و مورداستفاده تحلیلگران اقتصادی قرار می‌گیرد. بنا به تعریف، شاخص قیمت تولیدکننده، ‌‌‌ میزان تغییرات قیمت کالاها و خدماتی است که توسط تولیدکننده خریداری شده و پس از تولید محصول نهایی به فروش می‌‌‌رسد. تفاوت اصلی این شاخص با شاخص مصرف‌کننده در زاویه نگاه به قیمت‌‌‌ کالاها و خدمات است. در ادبیات اقتصادی، از این شاخص به‌‌‌عنوان یک شاخص پیش‌‌‌نگر یاد می‌شود، چرا که انتظار می‌رود تغییرات این شاخص با یک وقفه زمانی خود را در شاخص بهای مصرف‌کننده منعکس کند.

آخرین گزارش مرکز آمار ایران از این شاخص از فرود نرم این تورم پیش‎نگر در بخش خدمات حکایت دارد. بر این اساس شاخص بهای تولیدکننده بخش خدمات در فصل پاییز در مقایسه با این عدد در فصل تابستان ۱۰‌درصد افزایش یافته است. این در حالی است که تورم تولیدکننده بخش خدمات در تابستان ۱/ ۱۱‌درصد به ثبت رسیده بود و آمار جدید حکایت از کاهش ۱/ ۱‌درصدی تورم در سومین فصل سال دارد. این شاخص در بهار ۲/ ۱۱‌درصد به ثبت رسیده بود و از این رو با مقایسه آمارهای ۳ فصل ابتدایی سال‌جاری می‌توان روند کاهشی تورم تولیدکننده بخش خدمات را به خوبی مشاهده کرد.

در بخش تورم نقطه به نقطه نیز روند کاهشی به چشم می‌‌‌خورد. شاخص بهای تولیدکننده خدمات فصل پاییز نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایشی ۸/ ۴۵‌درصدی بوده که در مقایسه با همین شاخص در فصل تابستان کاهشی ۲‌درصدی را به ثبت رسانده است. تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بخش خدمات در تابستان عدد ۸/ ۴۷‌درصد را به ثبت رساند. در نهایت شاخص تورم میانگین تولیدکننده در فصل پاییز تنها شاخصی بود که در سومین فصل سال افزایش یافت و از ۱/ ۴۵‌درصد در تابستان به ۳/ ۴۶‌درصد در پاییز رسید.

کاهش تورم در ماه‌‌‌های آتی

شاخص بهای تولیدکننده را شاخصی پیش‌‌‌نگر می‌‌‌دانند؛ چراکه با گذشت زمان تغییرات به وجود آمده در این شاخص خود را در آمارهای تورم مصرف‌کننده منعکس می‌کند. از آنجا که تورم تولیدکننده بخش خدمات کاهشی ملایم و فرودی نرم را نسبت به فصول قبل سال‌جاری به نمایش گذاشته است، توقع می‌رود که این فرود نرم در شاخص بهای مصرف‌کننده نیز منعکس شود.

تورم گروه‌‌‌های خدماتی

گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار جزئیات تورم تولیدکننده بخش خدمات را در ۱۳ زیرگروه بیان کرده است. در میان این‌‌‌گروه‌‌‌ها فعالیت «املاک و مستغلات» با ۸/ ۲۶‌درصد، «حمل‌ونقل و انبارداری» با ۲/ ۲۳‌درصد و «فعالیت‌‌‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری» با ۲/ ۱۴‌درصد بالاترین سهم را از کل خدمات تولیدی دارند. سه فعالیت «هنر، سرگرمی و تفریح» با ۱/ ۱‌درصد و «فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی» و «فعالیت‌های بیمه» هرکدام با ۷/ ۱‌درصد کمترین سهم را در تولید بخش خدمات دارند.

بر اساس گزارش منتشر شده بالاترین تورم فصلی تولید بخش خدمات با ۵/ ۲۲‌درصد به بخش «آموزش» مربوط است. فعالیت‌های مربوط به تامین جا و غذا با ۹/ ۱۶‌درصد تورم فصلی در رتبه دوم و فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی با ۹/ ۱۰‌درصد رتبه‌‌‌های بعدی بالاترین تورم فصلی تولیدکننده در فصل پاییز را به ثبت رسانده‌اند. بررسی آمارهای پاییز سال گذشته نشان می‌دهد که این سه فعالیت خدماتی در سال ۹۹ نیز بالاترین تورم تولیدکننده بخش خدمات را در میان دیگر بخش‌‌‌های خدماتی تجربه کرده‌اند. ۱۰ فعالیت دیگر گروه خدمات تورمی کمتر از ۱۰‌درصد داشته‌اند و بخش‌‌‌های «اطلاعات و ارتباطات» با ۳/ ۶‌درصد، «فعالیت‌های بیمه» با ۷/ ۶‌درصد و «فعالیت‌های حرفه‌‌‌ای، علمی و فنی» با ۸/ ۶‌درصد کمترین تورم فصلی تولیدکننده در فصل پاییز را به ثبت رسانده‌‌‌اند.

در بخش تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بخش خدمات، بالاترین تورم به «فعالیت‌های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا» تعلق دارد که شاهد ۲/ ۸۵‌درصد تورم بوده است. «فعالیت‌های اداری و پشتیبانی» با ۶/ ۶۲‌درصد در جایگاه دوم و «فعالیت‌های مربوط به سلامتی انسان و مددکاری اجتماعی» با ۶/ ۵۸‌درصد در رده سوم بیشترین تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بخش خدمات در فصل پاییز قرار گرفته‌‌‌اند. در آن سو، کمترین تورم نقطه به نقطه تولیدکننده نیز مربوط به «فعالیت‎های املاک و مستغلات» است که ۲۴‌درصد تورم را تجربه کرده است. «اطلاعات و ارتباطات» با ۲/ ۲۵‌درصد و«فعالیت‌های حرفه‌‌‌ای، علمی و فنی» با ۶/ ۳۰‌درصد کمترین افزایش را تجربه کرده‌‌‌اند.

در بخش تورم سالانه تولیدکننده بخش خدمات نیز بالاترین تورم به «فعالیت‌های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا» اختصاص یافته که افزایشی معادل ۵/ ۸۲‌درصد را به ثبت رسانده ‌است. «فعالیت‌های اداری و پشتیبانی» با ۹/ ۷۰‌درصد و «تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت» با ۱/ ۶۳‌درصد در رده‌‌‌های بعدی بالاترین تورم سالانه تولید در میان فعالیت‌های خدماتی قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر کمترین میزان تورم سالانه تولید در فعالیت‌های خدماتی مربوط به «آب‌‌‌رسانی، مدیریت پسماند، ‌‌‌فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» است که ۵/ ۲۰‌درصد تورم را به ثبت رسانده است. «اطلاعات و ارتباطات» با ۲/ ۲۴‌درصد و «فعالیت املاک و مستغلات» با ۸/ ۲۴‌درصد در رده‌‌‌های بعدی کمترین تورم سالانه تولید در پاییز سال‌جاری قرار گرفته‌‌‌اند. این شاخص تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده بخش‌‌‌های خدمات در ۴ فصل منتهی به فصل پاییز ۱۴۰۰ را نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌‌‌سنجد.