تاریخ انتشار : جمعه 13 آبان 1401 - 20:57
کد خبر : 106473

فرسودگی ۱۹ درصد مدارس کشور

فرسودگی ۱۹ درصد مدارس کشور

روز گذشته وزیر آموزش‌وپرورش گفت: «حدود ۱۹ درصد از مدارس کشور، فرسوده است.». سال گذشته نیز رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور آمار مشابهی را اعلام کرد و مدارس فرسوده کشور را ۱۹.۵ درصد تخمین زد. اما آیا این آمار به‌روز شده‌اند؟ فرسودگی مدارس، معضلی دیرینه در حوزه آموزشی کشور است. سال‌هاست که

روز گذشته وزیر آموزش‌وپرورش گفت: «حدود ۱۹ درصد از مدارس کشور، فرسوده است.». سال گذشته نیز رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور آمار مشابهی را اعلام کرد و مدارس فرسوده کشور را ۱۹.۵ درصد تخمین زد. اما آیا این آمار به‌روز شده‌اند؟

فرسودگی مدارس، معضلی دیرینه در حوزه آموزشی کشور است. سال‌هاست که قرار است مدارس کانکسی، کپری و فرسوده در کشور جمع‌آوری شود. اما نه‌تنها این مدارس برچیده نشد که مدارس دارای فرونشست زمین نیز به آن اضافه شد. در این بین آمارها درباره مدارس فرسوده و نیازمند بازسازی چه می‌گوید؟

یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش، روز گذشته درباره مدارس کشور گفت: «در رابطه با فضای فیزیکی کانکسی تصمیماتی اخذ شد. حدود ۱۹ درصد مدارس، فرسوده است یا نیاز به مقاوم‌سازی دارند.».

آمار وزیر به‌روز نیست یا مدارس نوسازی نشد؟

۳ آبان ۱۴۰۰، مهرالله رخشانی‌مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: «هر روز به طور میانگین ۳۱ کلاس درس با زیربنای ۴۲۰۰ مترمربع در سطح کشور احداث، تجهیز و تحویل داده می‌شود.».

با این حساب باید از آن روز تاکنون حدود ۱۱ هزار و ۲۸۴ کلاس درس احداث و به بهره‌برداری می‌رسید. اما نکته مهم این است که سال گذشته رخشانی‌مهر از کاهش ۱۰٫۵ درصدی مدارس فرسوده در کشور گفت. به گفته او مدارس فرسوده کشور از ۳۰ درصد به حدود ۱۹ درصد رسید. اما حالا وزیر آموزش‌وپرورش با گذشت یک سال باز هم حجم مدارس فرسوده را همان ۱۹ درصد عنوان کرد.

مشخص نیست که وزیر آموزش‌وپروش آمارهای خود را به‌روز نکرده یا اینکه از سال گذشته مدرسه‌ای بازسازی نشده است. ضمن اینکه به گفته نوری حجم کمک‌های خیرین در سال جاری نیز حدود۵۰۰۰ میلیارد تومان افزایش داشت.

آن‌طور که او گفت، سال گذشته تعهدات خیرین ۳۴۰۰ میلیارد تومان بود که سال جاری به ۸۰۰۰ میلیارد تومان افزایش داشت.

از آتش‌سوزی در شین‌آباد تا مسمومیت در کاشان

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت‌نیوز ،  باید توجه داشت که نه‌تنها سازه‌ها، بلکه امکانات مدارس نیز باید حافظ امنیت و سلامت دانش‌آموزان و کادر آموزشی باشد؛ افرادی که حدود شش ساعت (یا بیشتر) از وقت خود را در مدارس سر می‌کنند. یک جرقه کوچک می‌تواند حادثه‌ای بزرگ برای مدارس به دنبال داشته باشد، مانند آنچه در مدرسه شین‌آباد اتفاق افتاد.

حدود ۱۰ سال از حادثه آتش گرفتن بخاری نفتی در مدرسه شین‌آباد می‌گذرد. حادثه‌ای که دو فوتی داشت و حداقل ۲۷ نفر دیگر با جراحات زیاد هنوز در حال طی مراحل درمانی هستند. بارها زیر تیغ جراحی رفتند، اما هنوز زخم‌های آن حادثه بر تن و روان دختران شین‌آباد باقی است. تمام این‌ها به دلیل غیراستاندارد بودن کلاس درس رخ داد؛ از بخاری نفتی و خراب بودن آن تا حفاظ‌های آهنی که امکان خروج دانش‌آموزان از کلاس را غیرممکن می‌کرد.

ابتدای آذرماه سال گذشته نیز گازگرفتگی در مدرسه قاضی طباطبایی طاهرآباد در کاشان، موجب مسمومیت ۲۸ دانش‌آموز و پنج نفر از اولیای آنها شد. ناگفته نماند که مسمومیت ناشی گاز مونوکسید کربن می‌تواند موجب مرگ شود. البته آن حادثه فوتی نداشت.

از این دست حوادث در مدارس کم نیستند. جان باختن کودک پنج‌ساله بر اثر ریزش دیوار مدرسه در روستای بجار شهرستان چابهار تا مصدومیت هفت دانش‌آموز و سه مربی بر اثر ریزش مدرسه‌ای در علی‌آباد کتول در استان گلستان، بخشی از تاریخ حوادث در مدارس کشور هستند. البته علت ریزش مدرسه در علی‌آباد، گودبرداری غیراصولی در جوار مدرسه عنوان شد.

وزیر آموزش‌وپرورش: ۱۹ درصد از مدارس کشور، فرسوده است یا نیاز به مقاوم‌سازی دارد.

تهران بیشترین مدارس فرسوده را دارد؟

مدارس پایتخت هم چندان تعریفی ندارند. ساختمان‌هایی که جان حدود دو میلیون کودک در گرو ایمنی آن است. اخیرا معاون بازیابی، مشارکت جامعه‌پذیر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد که حدود ۸۰ مدرسه در تهران در وضعیت زرد و قرمز قرار دارند.

به گفته شاهین مظفری، حدود ۳۰ درصد از مدارس شهر تهران در وضعیت قرمز ایمنی قرار دارند. همچنین حدود ۵۰ درصد هم دارای وضعیت زرد هستند. بر این اساس تنها ۲۰ درصد مدارس شهر تهران در وضعیت سبز ایمنی قرار دارند. (ایسنا)

سال ۹۹ نیز علی شهری، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران درباره وضعیت مدارس تهران گفت: «تهران دارای بیشترین دانش‌آموز و فضای آموزشی فرسوده کشور است.». (تسنیم)

فرونشست؛ معضل جدید مدارس اصفهان

آمار دقیقی از تعداد  مدارس کانکسی و سنگی در کشور اعلام نشده است. مردادماه سال جاری، معاون برنامه‌ریزی آموزش‌وپرورش استان اصفهان، درباره وضعیت مدارس فرسوده و کانکسی این استان گفت: «در ۲۱ روستای سطح استان اصفهان ۲۴ مدرسه کانکسی وجود دارد و تعداد دانش‌آموز حاضر در این مدارس ۱۷۳ نفر است.» (ایمنا)

به گفته او ۳۱ مدرسه سنگی هم در شهرستان‌های سمیرم، فریدونشهر و کاشان دایر است. البته باید فرونشست زمین را نیز به لیست مدارس در خطر این استان اضافه کرد.

شهریور سال جاری، علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به تجارت‌نیوز گفت: «بیش از ۳۷۱ مرکز آموزشی در اصفهان در زون فرونشست زمین قرار دارد که ۲۵۸ مورد آن مدرسه است.

گفتنی است، فرونشست زمین در اصفهان به گفته برخی از کارشناسان به وضعیت بحرانی رسیده است. این پدیده حالا مدارس، بافت‌های تاریخی و منازل مسکونی را در وضعیت هشدارآمیز و خطرناک قرار داده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....