تاریخ انتشار : دوشنبه 15 شهریور 1400 - 12:02
کد خبر : 59758

ظرفیت رشد قیمت سهم‌های دلاری پر شده است

ظرفیت رشد قیمت سهم‌های دلاری پر شده است

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه رشد سهم‌های وابسته به دلار در دو ماه اخیر کامل بوده است، مطرح کرد: تعادل در بازار، سهم‌های کوچک را مورد توجه معامله‌گران خواهد کرد. با وجود اینکه دو روز گذشته بازار سهام کار خود را روی مدار صعودی دنبال کرد، دیروز، شاخص کل باز هم یک اصلاح کوچک

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه رشد سهم‌های وابسته به دلار در دو ماه اخیر کامل بوده است، مطرح کرد: تعادل در بازار، سهم‌های کوچک را مورد توجه معامله‌گران خواهد کرد.

با وجود اینکه دو روز گذشته بازار سهام کار خود را روی مدار صعودی دنبال کرد، دیروز، شاخص کل باز هم یک اصلاح کوچک داشت؛ چراکه به نظر می‌رسد بازار بر اساس پیش‌بینی‌ها به سمت سهم‌های کوچک بازار در حال حرکت است و بسیاری از سهامداران، این میزان از افزایش قیمت در سهام شاخص‌ساز را مناسب و کافی و متناسب با تغییرات شاخص می‌دانند و به سهام کوچکتر روی آورده‌اند. البته، تغییر اندک نرخ دلار هم در این میان کم‌تأثیر نبوده است.

شاخص کل بازار سرمایه در جریان معاملات دیروز ۳ هزار و ۷۸۱ واحد اصلاح خورد و به یک میلیون و ۵۳۷ هزار و ۲۷۰ واحد رسید. البته، این شاخص در ابتدای بازار به طرز چشمگیری افت کرد و روند صعودی خود را باز پس گرفت. شاخص کل هم‌وزن اما ۲ هزار و ۵۸۵ واحد بالاتر از دو روز گذشته آمد که نشان می‌دهد بازار به سمت سهم‌های کوچک‌تر خیز برداشته است. این شاخص در نقطه ۴۶۷ هزار و ۱۶ واحد آرام گرفت.

به نظر می‌سد که این روزها شاخص کل به گروه فرآورده‌های نفتی وابستگی بیشتری پیدا کرده باشد چون دیروز هم با منفی شدن شاخص این گروه، شاخص کل هم افت کرد. البته، غالب بازار سرمایه به گونه‌ای است که این هفته کمتر گروه وابسته به دلاری وجود خواهد داشت که رشد داشته باشد و یکی از این سهم‌ها پالایشی‌ها هستند.

    به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ،  علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه  در رابطه با معاملات دیروز بورس اظهار کرد: در دو ماه اخیر، یک رشد تقریبا ۴۰ درصدی را در عمده سهم‌هایی که به دلار وابسته بوده‌اند، تجربه کردیم و در حال حاضر، عمده سرمایه‌گذارانی که از خرداد ماه در بازار بودند، حداقل ۴۰ درصد در سود هستند و بسیاری از سهامداران قیمت سهم‌های وابسته به دلار را برای سرمایه‌گذاری مناسب نمی‌بینند.

وی در ادامه تصریح کرد: بحث‌های جدیدی درباره تغییر و کاهش نرخ دلار به وجود آمده است و باعث شده است تا سرمایه‌گذاران محتاطانه و محافظه کارانه معاملات را پیگیری کنند. به نظر من، بازار استراحت کوتاهی خواهد داشت تا مقداری سهام جابه‌جا شود و پرتفوها اصلاح شوند.

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: ممکن است در این استراحت کوتاه بازار، سهم‌هایی مانند گروه‌های بانکی، خودرو و …، که بازدهی آن‌ها با شاخص کل متناسب نبوده است، بیشتر مورد توجه قرار بگیرند و بعد از گذر از این برهه زمانی با توجه به انتشار گزارش شش ماهه، تعیین تکلیف وضعیت دلار و وضعیت بین‌المللی کشور و استراتژی وزرا، می‌توان دید که بازار به سمت سهم‌های دلاری حرکت خواهد کرد یا به سمت سهم‌های دیگر می‌رود.

تاجبر درباره آینده بازار سهام پیش‌بینی کرد: احتمال دارد این وضعیت تا پایان شهریور ادامه پیدا کند و اتفاق خاصی را در بازار شاهد نباشیم و صرفا جابه‌جایی سهام در پرتفوها اتفاق بیفتد و تا پایان شهریور ماه بازار به صورت متعادل به کار خود ادامه خواهد داد و بازدهی خاصی را نمی‌توان برای بازار متصور بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان، ممکن است اقبال به سمت سایر صنایع متمایل شود و این صنایع جزو آن دسته از سهم‌ها هستند که رشدی را طی دو یا سه ماه اخیر نداشته‌اند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....