تاریخ انتشار : یکشنبه 9 بهمن 1401 - 23:25
کد خبر : 112988

سیاست بی طرفی در منطقه و جهان

سیاست بی طرفی در منطقه و جهان

بنام خدااصول حکمرانیسیاست بیطرفی در منطقه و جهان حکومتهای موفقی نظیر چین و سوئیس حداقل برای توسعه اقتصادی خود تا آنجا که ممکن است از جانبداری در قضایای بین المللی خودداری نموده و با همه کشورهای درگیر وارد مذاکره یا معامله میشوند.سایر کشورها نیز زمانی به طرفداری میپردازند که منفعت یا خطری را بسود یا

بنام خدا
اصول حکمرانی
سیاست بیطرفی در منطقه و جهان

حکومتهای موفقی نظیر چین و سوئیس حداقل برای توسعه اقتصادی خود تا آنجا که ممکن است از جانبداری در قضایای بین المللی خودداری نموده و با همه کشورهای درگیر وارد مذاکره یا معامله میشوند.
سایر کشورها نیز زمانی به طرفداری میپردازند که منفعت یا خطری را بسود یا بر علیه خود احساس نمایند و در غیر اینصورت اصطلاحا بی جهت برای خود دردسر درست نمیکنند.
این سیاست خردمندانه در شرایط حال حاضر میتواند برای ایران نیز بسیار «حیاتی و راهگشا» باشد.
یکی از دلایل مهم اعمال تحریمهای بسیار سنگین بین المللی که حتی کشورهایی نظیر روسیه نیز در گذشته برای حفظ منافع ملت خود از آن تبعیت نموده و منجر به بروز مشکلات اقتصادی فراوان برای مردم ما و ایجاد اعتراضات گسترده در کشور گردید با توجیه عدم بیطرفی در منطقه ذکر شده است.

چکیده و اهم دلایل :
– ما از پس گرفتن مناطقی نظیر ارمنستان و آذربایجان و کمک به مردم مظلوم بحرین و افغانستان که روزگاری نچندان دور جزو ایران بوده اند بعلت جلوگیری از تنش در منطقه چشم پوشی نموده ایم پس چه دلیلی دارد برای ادعاهای سرزمینی دیگران برای جان مردم و سرمایه خود تولید خطر ، هزینه و دردسر نماییم ؟
– اکثر ساکنان عرب غزه و فلسطین در خلال جنگ تحمیلی به نفع صدام اعلام مو‌ضع نموده و در زمان موشکباران و بخون کشیدن مردم ایران به جشن و پایکوبی پرداختند ،آنها همکنون نیز در قضیه جزایر سه گانه نتنها اعلام موضع ننموده اند، اگر برفرض روزی حاکمان عرب دیوانه شده و مانند صدام برای تصرف این جزایر دست به اقدام نظامی مشترک بزنند به احتمال زیاد مشابه گذشته بر علیه ایران موضع گرفته و حتی شاید از موشکها و پهپادهایی که در اختیار دارند بر علیه ما استفاده نمایند.
– ادعاهای سرزمینی اعراب بنابه گفته و سخنرانی تمامی آنها برخلاف تصور ما اصلا یک موضوع اسلامی نیست و ریشه عربی دارد لذا ورود ما در این قضایا جز هزینه بی جهت و زیانهای سنگین و خطرات محتمل برای خودمان در امروز و فردا چیز دیگری در برنخواهد داشت.
– روسیه و چین نیز هرگز برای ایران منافع خود را بخطر نینداخته اند که البته چنین انتظاری نیست و متقابلا ما نیز ضمن حفظ دوستی با همه کشورها نباید برای هیچ کشور یا قومی منافع حیاتی خود را بخطر اندازیم.
– در ماجرای اشغال سوریه و عراق توسط داعش ما به کمک این کشورها رفتیم ولی مردم برخی از این کشورها بلافاصله پس از نابودی داعش ،تظاهرات راه انداختند که ایران باید از کشور ما خارج شود ، این اتفاق برای سایر اعراب منطقه قابل تکرار است ، لذا ما نباید در جایی که تهدید نمیشویم بی جهت ورود و برای خود هزینه و دردسر ایجاد نماییم.

راهکارهای غیرملموس و تدریجی :
– خودداری مسئولین و مقامات رسمی از ورود یا اظهارنظرهای جانبدارانه در مناقشاتی که ربطی به منافع ملی ما ندارد.
– عدم سردادن شعارهای تهدید آمیز و آتش زدن پرچم کشورها در برپایی مراسم رسمی و غیر رسمی
– برقراری روابط مسالمت آمیز با تمام کشورهای رسمی عضو سازمان ملل متحد
– حضور و اعمال نظر رسمی کشور صرفا در چهارچوب قوانین بین المللی

در پایان برای آرامش خاطر عزیزانی که دغدغه حمایت از مسلمانان را دارند ذکر این نکته کافیست که دلایل عدم حمایت ایران از مسلمانان ایغور چین برای سایر مسلمانان جهان نیز قابل تسری بوده و خدا نیز چنین مجوزی را داده است.

۸/۷۲
وَإِنِ اسْتَنْصَرُوکُمْ فِی الدِّینِ فَعَلَیْکُمُ النَّصْرُ إِلَّا عَلَى قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَبَیْنَهُمْ مِیثَاقٌ
و اگر [صرفا] در موضوع دین از شما یارى جویند یارى آنان بر شماست (مگر بر علیه) مردم (یا کشوری که) که میان شما و میان آنان پیمان [صلح و دوستی منعقد شده] است .

فرشاد فرهادی
یکشنبه ، الأحد ، Sunday
۱۴۰۱/۱۱/۰۹
۱۴۴۴/۰۷/۰۷
۲۰۲۳/۰۱/۲۹

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....