تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 مرداد 1401 - 15:17
کد خبر : 96635

سفر گستاخانه پلوسی به تایوان؛ ضربه جدی به روابط چین-آمریکا

سفر گستاخانه پلوسی به تایوان؛ ضربه جدی به روابط چین-آمریکا

هواپیمای حامل پلوسی شامگاه دوم آگوست (۱۱ مرداد) در تایوان به زمین نشست. وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این اقدام پلوسی تاثیر مخربی بر بنیاد سیاسی روابط چین-ایالات متحده خواهد داشت و به شکل جدی صلح و ثبات در تنگه تایوان را تضعیف می‌کند. با این وجود، برای پلوسی چنین آسیبی

هواپیمای حامل پلوسی شامگاه دوم آگوست (۱۱ مرداد) در تایوان به زمین نشست. وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این اقدام پلوسی تاثیر مخربی بر بنیاد سیاسی روابط چین-ایالات متحده خواهد داشت و به شکل جدی صلح و ثبات در تنگه تایوان را تضعیف می‌کند.

با این وجود، برای پلوسی چنین آسیبی به نظر بی اهمیت باشد. در عوض، او بر نشان دادن «همبستگی» با تایوان تمرکز دارد و مدعی است که ایالات متحده «بر مخالفت خود با تلاش‌های یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود ادامه می‌دهد». اما حالا این آمریکاست که به شکل تهاجمی در حال فشار برای تغییر یکجانبه توازن در تنگه تایوان است.

پلوسی از ماه آوریل با موضوع سفر احتمالی به تایوان سرگرم بوده است. پس از تاخیری که به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ پیش آمد، او در نهایت این سفر را علی رغم هشدارهای چین و دانشمندان غربی و مخالفت در حزب خودش،‌ انجام داد.

بیایید درباره این موضوع شفاف باشیم. کل این داستان چیزی جز یک اقدام تحریک‌آمیز غیرمسئولانه نیست و چالشی برای حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین محسوب می‌شود.

پکن مکررا نگرانی‌های جدی خود درباره اصرار گستاخانه پلوسی برای سفر به بخشی از چین که به شکل آشکاری برای او ممنوع است، به واشنگتن منتقل کرد.

مخالفت شدیدی در میان افکار عمومی چین علیه پیام نمادینی که پلوسی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا-سومین مقام ارشد ایالات متحده- می‌خواست با سفرش به تایوان، ارسال کند، وجود دارد.

سفرش به روشنی به عنوان نقض جدی اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک جین-ایالات متحده تلقی شده که پایه و اساس روابط دوجانبه و منافع ملی چین هستند.

علاوه بر این، «بیانیه قاهره ۱۹۴۳» و «اعلامیه پتسدام ۱۹۴۵» حاکمیت چین بر تایوان را تایید کرده‌اند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۱ قطعنامه ۲۷۵۸ را تصویب و طی آن تاکید کرد که «نمایندگان دولت جمهوری خلق چین نزد سازمان ملل تنها نمایندگان قانونی چین نزد سازمان ملل هستند».

بنا بر این دیدار پلوسی از تایوان، در مخالفت با تمام این واقعیت‌های حقوقی شناخته‌شده بین‌المللی صورت گرفته است.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در تماس تلفنی اخیر خود با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که موضع دولت و ملت چین در قبال مساله تایوان استوار است.

تایوان بخش جدایی ناپذیر چین و مساله تایوان همچنان خط قرمز مردم و دولت چین باقی مانده است. حتی ایالات متحده مانند ۱۸۰ کشور دیگر دنیا، رسما به اصل چین واحد پایبند هستند. کدام بخش از این واقعیتِ مسلم برای پلوسی که آن را درک نکرده، نامفهوم بود و این اقدام گستاخانه و گزاف را متناقض با تعهدات خودِ واشنگتن اتخاذ و به طور جدی روابط چین-آمریکا را تضعیف کرد؟

علی‌رغم تمام هشدارهای قبلی، پلوسی برنامه خود را به پیش برد و به تایوان سفر کرد. برای چین هیچ گزینه‌ای جز تلافیِ این چالش ناهنجار برای حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود ندارد. ارتش آزادیبخش خلق چین اعلام کرده تمرین‌های نظامی مهمی را از جمله پنج رزمایش از تاریخ چهارم تا هفتم آگوست (۱۳ تا ۱۶ مرداد) به انجام خواهد رساند. فرماندهی شرقِ ارتش چین مجموعه عملیات‌های نظامی را در نزدیکی تایوان از شنبه شب آغاز کرد.

واقعیت این است که روابط چین-ایالات متحده با سفر پلوسی آسیب جدی دید. چین اکنون متمرکز بر اتخاذ تدابیر متقابل علیه طرف‌های مرتبط برای بازدارندگی هر گونه تجاوز سیاسی بیشتر توسط سیاستبازان آمریکایی و جدایی طلبان تایوانی است. اگر ایالات متحده نمی‌تواند راهی منطقی برای مناسباتش با چین بیابد،‌باید با یک درگیری خطرناک که دوباره خودش آن را ایجاد کرده،‌ روبرو شود.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....