تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 مهر 1400 - 22:20
کد خبر : 64259

سرگیجه بورس در فضای تردید

سرگیجه بورس در فضای تردید

شاخص کل بورس امروز در ابتدا علاقه داشت که روند روز گذشته را ادامه دهد اما بنظر این علاقه حوسی زودگذر بود و تنها چند دقیقه دوام آورد و در ادامه شاهد نزول یکنواخت بازار تا انتها ساعت معاملاتی بازار بودیم. در نهایت در ساعت ۱۲.۳۰ دقیقه شاهد آن هستیم شاخص کل بورس اوراق بهادار ۰.۹۱ درصد

شاخص کل بورس امروز در ابتدا علاقه داشت که روند روز گذشته را ادامه دهد اما بنظر این علاقه حوسی زودگذر بود و تنها چند دقیقه دوام آورد و در ادامه شاهد نزول یکنواخت بازار تا انتها ساعت معاملاتی بازار بودیم. در نهایت در ساعت ۱۲.۳۰ دقیقه شاهد آن هستیم شاخص کل بورس اوراق بهادار ۰.۹۱ درصد ( معادل ۱۳۱۳۹ واحد ) افت پیدا کرد و در سطح ۱.۴۳۶ میلیون واحدی قرار گرفت.
شاخص بورس از منظر تکنیکالی امروز به میانگین متحرک متحرک خود برخورد داشت، به همین جهت با افزایش عرضه همراه شد و توانایی عبور از این سطح را پیدا نکرد. ( این موضوع در پیش بینی بورس روز گذشته ذکر شده بود )

دیگر نماگر مطرح بازار سهام یعنی شاخص هم‌وزن در خلال بازار امروز عملکرد بهتری نسبت به همتای خود داشت و تنها افت ۰.۲۷ درصدی را تجربه کرد. این موضوع گویای آن است که سهام کوچک‌تر بازار وضعیت به نسبت مساعدتری نسبت به بزرگترها داشتند.

نقشه بورس امروز
1055fa0d 2609 4934 94fe dcc1f811e777 WedOct202021 اقتصاددان نوشته

سایه عدم قطعیت بر بازار سهام

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  وضعیت رفت و برگشتی این روزه‌های بازار سهام مشابه حال فردی است که دچار سرگیجه شده است و درست نمی‌داند که چه هدفی را در سر دارد. برای اینکه درک بهتری نسبت به این موضوع داشته باشیم باید حال و هوای این روزهای بازار را دقیق‌تر ترسیم کنیم.

ابتدا به ساکن بازار سهام در روزهای اخیر اینگونه بوده است که حتی وقتی شتاب هم می‌گیرد چه در جهت منفی و چه مثبت بیش از یک روز دوام نمی‌آورد و روز بعد متعادل معامله شدند. از اینکه سهام در صف فروش دوام نمی‌آورند می‌توان این برداشت را داشت که فروشنده بزرگی در بازار وجود ندارد و حتی زمانی که فعالان بازار صحبت می‌کنیم آن دست از سهامدارانی که ریسک‌گریز هستند، در قیمت‌های کنونی درصد عمده‌ای را به سهام اختصاص داده‌اند حتی بعضا دیده می‌شود از اعتبار هم استفاده می‌کنند.
از آن طرف حتی صفوف خرید هم نمی‌توانند پایدار باقی بمانند و به سرعت عرضه می‌شوند این اتفاق هم گویای آن است که سهامداران هنوز اعتماد کاملی نسبت به آینده ندارند و به سودهای کوچک راضی می‌شوند و اقدام به خروج از سهم می‌کنند. از این نظر بزرگترین ریسکی که بازار سهام را تهدید می‌کند احیای توافقنامه برجام و آزاد شدن منابع گسترده ارزی ایران در سایر کشورهاست که سیاست‌گذار می‌تواند با استفاده از این ابزار به سرکوب نرخ ارز بپردازد و آن را به صورت تصنعی تا سطوحی حتی پایین‌تر از ۲۰ هزار تومان برساند.

اما دلایلی مهم دیگری هم وجود دارد که نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد این موضوع است که حداقل در ۳ ماه آینده ریزش عجیبی برای بازار کالایی توسط کمتر تحلیلگری پیش‌بینی می‌شود و نسبت به پایداری نرخ‌های کنونی در آینده کوتاه مدت اجماع نسبی وجود دارد.

نقشه تغییر حقیقی حقوقی بازار سهام
a0a15340 ac4b 4561 bf7f 0d4ca003cc5c WedOct202021 اقتصاددان نوشته

بازار سهام به روایت اعداد

ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم با احتساب معاملات صورت گرفته در دو صندوق ETF دولتی ( دارایکم و پالایش ) به عدد ۴۱۹۶ میلیارد تومان رسید. از این میان شاهد خروج پول ۳۳۰ میلیارد تومانی توسط کدهای حقیقی از گردونه معاملات بازار سهام هستیم.

با بررسی صنایع هم متوجه خواهیم شد که صنعت‌های شیمیایی، فلزات اساسی، پالایشی و خودرویی بیشترین سهم را از ارزش معاملات امروز بازار سهام را تشکیل دادند. در میان نمادها هم به ترتیب نمادها شپنا، شتران و کالا بالاترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

جو حاکم بر بازار امروز به واسطه اینکه حدود ۶۰ درصد از نمادهای معامله شده امروز کار خود را در مدار منفی به پایان رساندند غالبا منفی بود. سرانه خرید کدهای حقیقی هم در پایان بازار امروز به ۱۵.۴ میلیون تومان رسید و این در حالی بود که سرانه فروش کدهای حقیقی تنها ۱۲.۹ میلیون تومان بود. از این حیث این داده بیانگر آن است که خریداران سهام از قدرت بالاتری نسبت به فروشندگان برخوردار هستند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....