تاریخ انتشار : سه شنبه 4 شهریور 1399 - 11:47
کد خبر : 16590

رونمایی از دستگاه تشخیص سریع کرونا در ایران

رونمایی از دستگاه تشخیص سریع کرونا در ایران

محققان دانشگاه تهران موفق به ساخت دستگاهی شدند که با نمونه خلط بیمار می‌تواند بیمار مبتلا به کووید۱۹ را تشخیص دهد. به گزارش اقتصاددان به نقل از صداوسیما، محمد عبدالاحد، محقق آزمایشگاه ادوات نانوبیوالکترونیک دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در آیین رونمایی از این دستاورد علمی در خصوص عملکرد این دستگاه، گفت: در

محققان دانشگاه تهران موفق به ساخت دستگاهی شدند که با نمونه خلط بیمار می‌تواند بیمار مبتلا به کووید۱۹ را تشخیص دهد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از صداوسیما، محمد عبدالاحد، محقق آزمایشگاه ادوات نانوبیوالکترونیک دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در آیین رونمایی از این دستاورد علمی در خصوص عملکرد این دستگاه، گفت: در بیماران کرونایی، حتی زمانی که هنوز علائم بیماری مشخص نشده است، میزان گونه‌های اکسیژن فعال در خلط بیمار تغییر می‌کند که این حسگر با استفاده از این شاخص می‌تواند وجود بیماری را مشخص کند.

وی ادامه داد: دلیل افزایش گونه‌های اکسیژن فعال در خلط را می‌توان به عملکرد التهابی بدن در برابر حضور ویروس نسبت داد، همچنین فعالیت‌های سلولی نیز در زمان درگیری با ویروس موجب تشکیل گونه‌های اکسیژن فعال می‌شوند.

عبدالاحد درباره توسعه این فناوری و تجاری‌سازی آن خاطر نشان کرد: این طرح در مرحله تجاری‌سازی قرار گرفته و به تولید انبوه رسیده و تاکنون این فناوری روی بیش از ۶۰۰ بیمار در بیمارستان‌های امام خمینی، بیمارستان لقمان حکیم، بیمارستان امام حسین و نورافشار مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج مثبتی به دست آمده است.

وی گفت:با حمایت ستاد نانو مجوزهای مربوطه از وزارت بهداشت دریافت شده است و در حال حاضر در کنار توسعه بازار داخلی آماده، ورود به بازارهای جهانی هستیم.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: این دستگاه تنها برای تشخیص ویروس کووید ۱۹ نیست، بلکه برای تشخیص بیماری‌های ریوی قابل استفاده است، برخی از بیماری‌ها نظیر آسم و سل نیز می‌توانند در خلط بیمار تغییراتی ایجاد کنند که با استفاده از این دستگاه قابل رهگیری هستند.

وی ادامه داد: این دستگاه می‌تواند برای تشخیص زودهنگام بیماری کرونا استفاده شود، در واقع اگر کسی توسط این دستگاه مشکوک به کرونا تشخیص داده شد باید برای آزمایش‌های تکمیلی اقدام کند.

عبدالحد گفت: این دستگاه برای پایش جمعی و عام مناسب است تا افراد کرونایی بی علامت را مشخص کند.

در این نشست، سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو در خصوص قیمت احتمالی این تست گفت: این آزمایش با نصف قیمت تست‌های pcr عرضه خواهد شد و قیمتی بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان خواهد داشت.

وی افزود: محققان ایرانی مقاله‌ای در مجله Biosensors and Bioelectronics به چاپ رساندند که در آن جزئیات مربوط به ساخت دستگاهی برای تشخیص زودهنگام کرونا با استفاده از اندازه‌گیری میزان گونه‌های اکسیژن فعال (ROS) در خلط درج شده است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....